Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 28.03.2024, 14:32

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток уваги молодших школярів – одна із складових структури ключової компетентності «Вміння вчитися»

Розвиток уваги молодших школярів – одна із складових структури ключової  компетентності
«Вміння вчитися»








Червінська Ірина Володимирівна,
вчитель початкових класів,
вчитель вищої категорії,
вчитель-методист

Запорізька спеціалізована школа I-III ступенів № 40 з поглибленим вивченням англійської мови 
Запорізької міської ради Запорізької області, 
директор - Ачкасов Михайло Федорович. 
м. Запоріжжя, вул. Гудименка, 18-А. 
Телефони: (061)286-91-36, (061)283-75-71; 

Провідна педагогічна ідея досвіду: 
Увага – це особлива форма психічної діяльності, яка виявляється в спрямованості і зосередженості свідомості на вагомих для особистості предметах, явищах навколишньої дійсності або власних переживаннях. 
Умовою ефективності навчально-виховного процесу є увага учнів, уміння вчителя контролювати увагу дітей, розвивати здібність учнів до самоорганізації уваги. 
Учень може успішно навчатися тільки за допомогою зосередженості, або концентрації уваги. Уважно слухаючи пояснення вчителя на уроці він легше сприймає, розуміє та запам’ятовує його зміст і тим самим полегшує собі виконання домашніх завдань; акуратність, точність, безпомилковість виконання письмових робіт учнями можливі лише при стійкій увазі
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
     Школа висуває вимоги до довільності дитячої уваги в плані уміння діяти без відволікань, дотримуватись інструкцій і контролювати одержаний результат. Розвивати й удосконалювати увагу так само важливо, як і вчити письму, лічбі й читанню. Залежність розвитку уваги від цілеспрямованої провідної діяльності виводить на перший план необхідність такої організації навчально-виховного процесу, яка б забезпечувала розвиток уваги як психічного процесу разом із уважністю як рисою особистості молодшого школяра. Необхідність дослідження уваги учнів початкових класів зумовлюється тим, що у цьому віці уважність уперше формується як риса особистості, виявляючись у розвитку мимовільної, довільної і післядовільної уваги.
Науково-теоретична база досвіду:
Проблема уваги широко досліджується у психології. У працях зарубіжних учених (В. Джеймса, В. Вундта, Е. Тітченера, Т. Рібо, К. Кофки) було сформульовано фундаментальні поняття психології уваги і запропоновано важливі парадигми його експериментального дослідження. У вітчизняній психології проблему уваги вивчали в межах загальнотеоретичних підходів Л. Виготський, П. Гальперін, О. Леонтьєв, Є. Мілерян, С. Рубінштейн, Д. Узнадзе. Глибоко досліджували розвиток уваги молодших школярів в учбовій діяльності Л. Божович, О. Леонтьєв, М. Добринін, І. Страхов та ін. Зокрема, П. Гальперін, С. Кабильницька обґрунтували формування уваги як розвиток самоконтролю у процесі поетапного формування розумових дій. М. Задесенець, Т. Лисянська, М. Горбач, М. Лила виявили співвідношення та динаміку мимовільної і довільної уваги у дітей молодшого шкільного віку на різних етапах навчання у початковій школі.А. Осипова, Л. Малашинська досліджували проблему діагностики і корекції уваги у молодших школярів.
Мета  досвіду роботи полягає в дослідженні властивостей уваги у молодших школярів, з’ясуванні ролі уваги у процесі учбової діяльності учнів початкових класів та визначенні сприятливих психолого-педагогічних умов для її розвитку, корекції та виховання уважності.
     Для досягнення поставленої мети визначені такі завдання:
- охарактеризувати психологічні особливості проявів уваги у дітей молодшого шкільного віку та їх вплив на успішність в учбовій діяльності учнів початкових класів.
- організувати і провести дослідження розвитку окремих властивостей уваги у першокласників.
- апробувати програму розвивальних та корекційних занять для розвитку уваги шестилітніх першокласників.
- розробити методичні рекомендації вчителям, батькам та учням щодо створення сприятливих психолого-педагогічних умов для розвитку уваги молодших школярів.

Стисла анотація досвіду: 
      У досвіді дається теоретичне обґрунтування досліджувальної проблеми. Розвиток здатності уваги учнів – необхідна основа їх доброї здатності до навчання у школі. Ці здатності складаються з уміння зосереджено працювати над завданням - концентрація уваги; тримати у полі зору усю необхідну робочу інформацію – об’єм уваги; вміти контролювати дотримання усіх умов виконання якого-небудь учбового завдання – розподіл уваги; виділяти з відволікаючого оточення (фону) тільки ту інформацію, яка необхідна для роботи, чи задана умовами задачі – вибірковість уваги.
Спираючись на різні якості уваги, у досвіді описані різні прийоми та методики для розвитку довільної уваги. Розвиток уваги дитини 6-10 років здійснюється у трьох напрямках: формування розумових дій; навчання прийомам контролю ті оцінки своїх дій; формування позитивної мотивації навчання.
Ірина Володимирівна розробила рекомендації вчителям та батькам з управління учнівською увагою. А також пропонує поради учням з управління власної уваги.
Велику роль вчитель відводить іграм та ігровим завданням на концентрацію уваги в період навчання грамоті. В досвіді представлений комплекс занять щодо корекції уваги учнів.
При складанні дидактичних завдань, ігор Червінська І.В. використовує 
сучасні джерела, намагається творчо їх переосмислити, внести свої корективи.

Результативність впровадження досвіду: 
- створено методичний комплекс вправ щодо розвитку уваги;
- створено перелік діагностичних методик з оцінки рівня розвитку уваги і важливих особистісних якостей учнів початкової школи.
- використання досвіду може бути рекомендовано вчителям початкових класів, психологам та батькам учнів початкових класів.
Репрезентація досвіду: 
   * репрезентація досвіду на семінарах РПМК вчителів початкових класів району; 
-відкритий урок з читання для учасників курсів підвищення кваліфікації при ЗОІППО;
- виступ на обласному семінарі вчителів початкових класів та науковому семінарі при педколеджі з теми "Формування самооцінних суджень учнів початкових класів за допомогою складання діаграм”;
- виступи з досвіду роботи на засіданнях шкільного МО та педрадах.


Категорія: Початкова освіта | Додав: Stas (01.02.2014)
Переглядів: 1612 | Коментарі: 1 | Теги: психологічні аспекти, технології навчання, інноваційна діяльність, компетентність, методи навчання, прийоми навчально-пізнавальної діял | Рейтинг: 2.6/42
Всього коментарів: 1
1 нина  
сподобався

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024