Провідна педагогічна ідея досвіду: роль мови як засобу формування і вираження думки, як засобу комунікативної компетентності.
Обгрунтування актуальності досвіду: тільки на синтаксичному рівні мовної системи виявляється функціональна значимість одиниць усіх інших рівнів, їх участь у досягненні комунікативних цілей. З цього випливає необхідність якнайтіснішого зв'язку між вивченням синтаксису і опрацюванням матеріалу інших розділів програми.
Науково-теоретична база досвіду:
Іваницька Н. Л. Вивчення членів речення у 4-8 класах. – Київ: Рад. шк., 1982.
Мельничайко В. Я. Робота з граматичними синонімами на уроках української мови. – Київ: Рад. шк., 1976.
Мельничайко В. Я. Творчі роботи на уроках української мови. – Київ: Рад. шк., 1984.
Плиско К. М. Викладання синтаксису української мови. – Київ: Рад. шк., 1978.
Озерская В. П. Изучение синтаксиса на основе взаимосвязи с морфологией. – М.: Просвещение, 1982.
Блинов Г. И. Методика пунктуации в школе.— М.: Просвещение, 1978.
Блинов Г. И. Методика изучения пунктуационных правил.-— М.: Просвещение, 1972.
Григорян Л. Т. Обучение пунктуации в средней школе.— М.: Педагогика, 1982.
Ломизов А. Ф. Обучение пунктуации в средней школе / Под ред. А. В. Текучева.— М.: Педагогика, 1975.
Тєкучєв А. В. Об орфографическом и пунктуационном мини-муме.—М.: Просвещение, 1976.
Стисла анотація досвіду
У роботі теоретично обґрунтовано і експериментально перевірено методику поступального формування поняття синтаксису та пунктуації в учнів початкових класів на уроках рідної мови, проаналізовано основні труднощі в навчальному процесі й визначено шляхи їх розв'язання.
Дослідження складається з двох розділів. У першому розглядається та конкретизується методика вивчення синтаксису, формування синтаксичних понять та основні методи й прийоми роботи. У другому – методика вивчення пунктуаційних норм, пропонується експериментальна система вправ для формування поняття синтаксису і пунктуації з дотриманням принципів наступності і перспективності.
Результативність впровадження досвіду
Цей досвід являє собою один з можливих шляхів вдосконалення мовлення учнів, комплексного формування їхньої лінгвістичної та комунікативної компетентності. В результаті пропедевтичної роботи з зазначених тем в 3-му та 4-му класах, перейшовши до 5-го класу, учні підвищили якість знань з мовної теми «Речення» на 12%. На конкурсі ім. Петра Яцика учениця 5-го класу Сорокаліт Вікторія посіла 2 місце в районному етапі.
Для практичної реалізації принципа наступності та перспективності, було дібрано спеціальний дидактичний матеріал, який включає теми, що вивчаються, повторюються та перспективні синтаксисо-пунктуаційні теми.
Репрезентація досвіду: виступ на шкільному засіданні МО вчителів початкових класів та міської творчої групи.