Запорізька спеціалізована школа №72 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням хімії та біології Запорізької міської ради, Запорізької області
Директор: Усова Тетяна Миколаївна
Адреса: 69035, м. Запоріжжя, вул. Лермонтова 21, Тел. 233-41-10 T-mail: school72@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду: полягає у створенні та реалізації основних положень Національної доктрини розвитку освіти: необхідності створення умов виховання людини інноваційного типу мислення і культури, з урахуванням інноваційного розвитку освіти, запитів особистості, потреб суспільства і держави, чинного Державного стандарту початкової загальної освіти, який забезпечує оптимальні умови оволодіння учнями ключовими компетентностями, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Сучасні демократичні тенденції вимагають від громадянина усвідомлення власної ролі й значення в житті суспільства, дії у відповідності до власних переконань і цінностей. Сучасна школа має сприяти формуванню необхідних для проживання у європейському співавторстві компетентностей. Пріоритети української освіти полягають у наданні молодому поколінню знань та практичних умінь адаптуватись до життя, бути мобільним, соціально здібним, здатним до комунікації. Світовими тенденціями сучасного етапу розвитку освіти є перехід від суспільства знань до суспільства життєво компетентних громадян. Враховуючи потреби соціуму, впровадження технології ейдетики в практику роботи початкової школи поряд із загальнонавчальною підготовкою дитини допомагає молодшим школярам набути особистий досвід культури спілкування і співпраці у різних видах діяльності, творчої самореалізації з урахуванням пізнавальних можливостей і потреб.
Науково-теоретична база досвіду: Теоретичною базою досвіду є Державна національна програма "Освіта" (Україна ХХІ століття), Національна доктрина розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті, Державний стандарт початкової загальної освіти, дослідження психолого-педагогічної науки (Антощук Є., Блонський П., Вигодський Л., Єнша Е., Лурія О., Матюгін І.)
Вивчення означених робіт, що ґрунтуються на засадах особистісно зорієнтованого і компетентісного підходів, обумовило апробацію ейдетичних методів і прийомів на уроках української мови та читання, що створюють умови виховання людини інноваційного типу мислення і культури, з урахуванням інноваційного розвитку освіти, запитів особистості, потреб суспільства і держави, забезпечують оптимальні умови оволодіння учнями ключових компетентностей, які передбачають їх особистісно-соціальний та інтелектуальний розвиток.
Стисла анотація досвіду: Сучасні освітні парадигми висувають на перший план не передачу дитині готового соціального досвіду, а підготовку їх до самостійного здобування знань та творчої праці в будь-якій сфері людської діяльності. З цією метою необхідно по-особливому моделювати навчальну діяльність на уроці, яка б допомагала виявити індивідуальність кожної дитини, створювала б умови для активізації творчої діяльності, розвивала б здібності до самореалізації. Переконана, що діти тим талановитіші та розумніші, чим більше можливостей бути такими їм надано. Одним із шляхів розвитку творчих, інтелектуальних здібностей, пізнавальної активності, вважаю використання ейдетичних методів і засобів, які розраховані на пошукову діяльність, творче й уміле розв'язання навчальних та життєвих завдань, що сприяють розвитку гнучкості й широти мислення. Спосіб подачі навчального матеріалу за допомогою методів ейдетики допомагає підвищити ефективність навчання завдяки мобілізації інтелектуальних і психічних процесів, досягти високого рівня самостійної творчої активность.
Досвід допомагає створити навчальне середовище, в якому теорія і практика засвоюються одночасно, а це дає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне мислення, зв'язне мовлення, виявляти та розвивати індивідуальні можливості. при цьому навчально-виховний процес організовується так, що учні шукають зв'язок між новими та вже отриманими знаннями; мають змогу зробити "відкриття", формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів, навчаються співробітництву. За інноваційним потенціалом досвід – комбінаторний. На виставку будуть представлені: • презентація "Ейдетика – що це?"; • конспекти уроків з української мови та читання. Результативність впровадження досвіду: Результати роботи мають позитивну динаміку. У визначеності результативності роботи надала психологічна діагностика дітей. Впровадження методів і засобів ейдетики показало такі результати: • розвиток пам'яті дітей з високим рівнем збільшився на 9%, низький рівень зменшився на 5%. • розвиток уяви дітей збільшився на 11%, низький рівень зменшився на 7%; • Всеукраїнська українознавча гра "Соняшник" – 2011р. - І місце (1 уч.), 2012р. – ІІ місце (2 учн.), 2013р. – ІІ місце (1 уч.), ІІІ місце 91 уч.); • призові місця у літературних конкурсах шкільного рівня. Репрезентація досвіду: • публікація в електронному журналі "Раз ступенька, два ступенька"; • участь у І Всеукраїнському конкурсі "Творчий вчитель – обдарований учень", • виступи з доповіддю на шкільному методичному об'єднанні.