Тема досвіду: Впровадження медіаосвіти дошкільників в освітній простір сучасного дошкільного навчального закладу.
Провідна педагогічна ідея досвіду: використання медіаосвіти засобами комп’ютерної грамоти, дитячої журналістики, показу навчальних відеопрезентацій та мультфільмів, прослуховування аудіозаписів в освітньому процесі, як умова впливу на повноцінний розвиток дитини дошкільного віку.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Базовий компонент дошкільної освіти в новій редакції скеровує педагогів на цілісний підхід до формування дитячої особистості, підготовку її до органічного, безболісного входження до соціуму, природного і предметного довкілля через освоєння основних видів життєдіяльності, а також у напрямку забезпечення реальної наступності та безперервності між дошкільною та початковою ланками, інтеграції родинного і суспільного виховання.
Сучасний освітній процес, впровадження Базового компонента дошкільної освіти в новій редакції вимагає від педагогів нового підходу до своєї діяльності, впровадження новітніх форм, методів і технологій виховання, розвитку та навчання дітей.
Однією з актуальних проблем сучасної теорії і практики дошкільної освіти є використання медіаосвіти у навчально-виховний процес дошкільного навчального закладу для повноцінного розвитку і формування освітніх компетенцій дошкільника-випускника.
Науково-теоретична база досвіду:
Медіаосвіта – частина освітнього процесу, спрямована на формування медіакультури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні медіа (комп’ютер).
Сучасний російський педагог І. Андріянова у статті «Проект. «Медиаобразование дошкольников как новый социальный приоритет», відмічає що медіаграмотність передбачає:
- уміння розуміти сюжет медіа твору;
- розрізняти засоби виразності медіа текстів (відповідно віку дитини);
- аргументувати своє ставлення до вибору медіа інформації;
- давати оцінку якості застосованої медійної інформації засобами медіа;
- творчості та медіа освітніх ігор, що є найбільш доступними засобами для проявів оцінних суджень дітей дошкільного віку в умовах інформаційного суспільства.
Таким чином, підкреслює далі педагог І Андріянова «дошкільна медіаосвіта може бути представлена як процес всебічного розвитку дитини дошкільного віку засобами медіа творчості та медіа освітньої гри з метою формування у неї медіа грамотності».
У своєму досвіді ми спирались на монографію Дейкіної А.Ю. «Медиаобразование и развитие познавательного интере¬са дошкольника». Автором теоретично обґрунтовано і експериментально доведено, що сконструйована в процесі дослідження модель і технологія розвитку пізнавального інтересу дошкільників в процесі використання медіаосвіти забезпечують високий рівень його сформованості. Пропонована технологія розвитку пізнавального інтересу дошкільників в процесі медіаосвіти ґрунтується на сучасних теоретичних положеннях про місце і значення дитячої періодики для освітнього становлення підростаючої особистості.
Медіазасоби відкривають додаткові можливості досягти бажаних цілей виховання, розвитку і навчання дітей дошкільного віку, а саме формування навичок здорового способу життя, культури здоров’я, сімейних цінностей, доброї волі, моральності, пізнавального розвитку, мовленнєво-комунікативних еталонів тощо. Ці та інші аспекти розвитку особистості дошкільника можуть бути збагачені засобами медіаосвіти (дитяча журналістика, комп’ютерна грамота, показ навчальних відеопрезентацій та мультфільмів, прослуховування аудіозаписів), що успішно використовуються в умовах дошкільного навчального закладу:
- реалізація засобами медіазавдань як інваріантної, так і варіативної складової нової редакція Базового компонента дошкільної освіти.
Стисла анотація досвіду: Основною метою даного досвіду є: урізноманітнення форм організації освітнього процесу засобами медіаосвіти дошкільників (комп’ютерна грамота, дитяча журналістика, показ навчальних відеопрезентацій та мультфільмів, прослуховування аудіо записів); використання методів і прийомів; створення умов для полегшення набуття дитиною дошкільного віку освітніх компетенцій та психолого-педагогічної готовності дошкільника до систематичного навчання у школі.
Робота з використання медіаосвіти в освітньому процесі дошкільного навчального закладу організована в трьох напрямках:
1. Робота з педагогами.
2. Робота з дітьми.
3. Взаємодія з батьками.
У досвіді пропонується з 2010 по 2013р.р. тематика консультацій та плани проведення семінарів з впровадження дошкільної медіаосвіти в освітній простів дошкільного навчального закладу. Значущім в досвіді є інтеграція педагогічних технологій (технологія розвиваючого навчання, технологія ігрового навчання, технологія проблемного навчання, технологія моделювання, технологія проектного навчання, технологія співпраці «вихователь – діти – батьки», здоров’язберігаючі технології, технології використання інформаційно-комунікаційних технологій), які впливають на повноцінний розвиток дошкільника.
Пропонована модель системи мідіаосвіти дошкільників в освітньому просторі сучасного дошкільного навчального закладу. Змістовно розкрито впровадження дошкільної медіаосвіти засобами комп’ютерної грамоти, дитячої журналістики, використання навчальних відеопрезентацій та мультфільмів, прослуховування аудіозаписів.
На реалізацію дошкільної медіаосвіти в досвіді представлено: умови в яких створювався досвід, фото медіа-куточків, навчальні відеопрезентації та мультфільми, орієнтовне перспективне планування з дитячої журналістики, схеми-моделі ведення інтерв’ю, комунікативні ігри, конспекти занять, відеозапис занять та ведення інтерв’ю дітей, відеозапис спільної театральної вистави «Спящая красавица» вихователів-дітей-батьків, та інтерв’ю дітей, спільні роботи дітей та батьків (стіні газети, міні-книжки), групові дитячі журнали.
Результативність впровадження досвіду:
Аналіз роботи дозволяє констатувати, що виходячи з пріоритетного напрямку розвиваючого навчання педагоги дошкільного навчального закладу урізноманітнили освітній процес засобами дошкільної медіаосвіти, це сприяло підвищенню інтелектуального, мовленнєвого та комунікативного розвитку дитини-випускника. Про що свідчать результати моніторингу пізнавального та мовленнєвого розвитку дошкільників-випускників.
Репрезентація досвіду:
Участь у конкурсах районного та міського «Вихователь року».