Організація роботи з батьками дітей раннього віку в сучасному ДНЗ Кучер Неля Григорівна, вихователь вищої категорії, звання – вихователь – методист
Санаторний дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) № 199 «Вогник » Запорізької міської Ради Запорізької області,
завідувач - Єгорова Світлана Романівна,
69050, м. Запоріжжя, вул. Оранжерейна, буд. 23 а, тел. 769-80-45 , Провідна педагогічна ідея досвіду: Встановлення і підтримання педагогічної співдії «діти – батьки – педагоги» ми будували на принципах взаємоповаги, довіри, відповідальності та рівноправному партнерстві. Стосовно сім'ї дошкільний заклад став консультативним і просвітницьким центром з психолого – педагогічних питань виховання. Провідною формою організації роботи з батьками у нашому освітньому закладі, яка об’єднує дорослих у згуртований колектив, є батьківські збори, засідання клубу «Школа батьківства», проведення Днів відкритих дверей, Днів добрих справ тощо. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Важливою складовою навчально - виховного процесу сучасного дошкільного закладу є організація роботи з батьками, сім’ями вихованців. В нових умовах суспільного, освітнього й технічного розвитку законодавство України чітко визначає межі сім'ї за навчання і виховання дітей: саме батьки, чи особи, які їх замінюють, зобов’язані постійно дбати про своїх дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних здібностей, зміцнення фізичного здоров’я тощо. Сім’я не є ізольованим мікросередовищем: багатоканальні зв’язки з’єднують її з суспільством; різноманітні зовнішні чинники впливають на її виховну функцію. Важливе місце тут належить закладу освіти, педагогам, які завдяки фаховою освітою володіють необхідними психолого- педагогічними знаннями, професійними вміннями і навичками, є важливою складовою в педагогічному трикутнику «дитина – батьки - вихователь». Спираючись на знання вікової психології, вимоги освітньої програми «Дитина в дошкільні роки» та багаторічний досвід, зрозуміло, що результатом повноцінного розвитку особистості є її життєва компетенція, яка для дитини раннього віку виражається в таких критеріях: 1 . Оволодіння основними видами діяльності (предметно - практичною, ігровою, спілкуванням ). 2. Розвиток основних форм активності (фізичної, емоційної, соціальної, моральної, пізнавальної, мовної, художньої). 3. Сформованість задатків основних базових якостей особистості (самостійності, працелюбству, людяності тощо). 4. Збалансованість важливих життєвих навичок: орієнтації в новому середовищі, пристосованності до його умов (адаптація і соціалізація) . Тому, в 2009 році, набравши групу малюків, я почала працювати над проблемою взаємодії дитячого садка і сім'ї за темою «Організація роботи з батьками дітей раннього віку в сучасному ДНЗ ». Науково - теоретична база досвіду: Наукові дослідження Овчарова Р. В. «Принципы ранней диагностики, профилактики и коррекции социально-педагогической запущенности детей» // Деевские чтения – 2006. Психодиагностика и коррекция в работе практического психолога. Материалы VI научно-практической конференции. - Рязань, 2006) говорять про те, що зовнішніми чинниками соціально-педагогічної занедбаності в дитячому віці є дефекти сімейного виховання. Стисла анотація досвіду: Робота по взаємодії ДНЗ та сім'ї з питань розвитку дитини планувалася будувати з 3 блоків: інформаційно - аналітичного, практичного та контрольно - оцінного . Інформаційно - аналітичний блок містив збір та аналіз відомостей про батьків і дітей, вивчення сімей, їх труднощів і запитів. Ці завдання і визначали форми і методи подальшої нашої роботи. До них належали: опитування, анкетування, спостереження, вивчення медичних карт і спеціальні діагностичні методики. Робота з батьками в рамках інформаційно - аналітичного блоку будувалася за двома взаємозалежними напрямками. Перший напрямок - індивідуальне та під групове консультування, інформаційні листи, газети, листи - пам’ятки, бібліотека для батьків тощо. Другий напрямок - організація продуктивного спілкування всіх учасників освітнього простору, тобто обмін думками, ідеями, почуттями. З цією метою планувалися і проводилися засідання клубу «Школа батьківства». Основним завданням було надання інформації та практичних умінь під час спілкування з дитиною (адаптація, оздоровлення, подолання кризи 3- років та інше). Другий блок умовно названий практичним, тому що в ньому міститься інформація, що спрямована на вирішення конкретних завдань, які пов'язані зі здоров'ям дітей та їх розвитком. Форми і методи роботи, які використовуватися медичними працівниками, педагогами і психологом, залежали від інформації, яку отримали при аналізі інформації в рамках першого блоку. З метою ефективного вирішення цього завдання в модель взаємодії дошкільних установ з родиною вводився третій блок – контрольно-оцінний . Контрольно – оцінний блок – це аналіз ефективності заходів, який проводилися фахівцями дитячого садку. Для визначення ефективності зусиль, витрачених на взаємодію з батьками, мі використовували опитування, книги відгуків, оціночні листи, і інші методи, застосовувані відразу після проведення того чи іншого заходу. Не менш важливим є самоаналіз педагогів. Робота за даною моделлю дозволяє структурувати діяльність педагога, як на рівні ДНЗ, так і на рівні окремої групи дитячого садку. Таким чином, ця модель була головним структурним компонентом організації роботи з сім'єю. Результативність: На основі отриманих матеріалів ми вирішували завдання взаємодоповнення сімейного та виховання педагогів ДНЗ, підвищення результатів обох систем виховання та освіти. Досвід роботи з батьками показав , що в результаті виконаної роботи позиція як батьків, так і вихователів стала більш гнучкою. Тепер вони не глядачі і спостерігачі, а активні учасники різних заходів. Тата й мами відчувають себе більш компетентними у вихованні дітей. Більшість батьків почали цілеспрямовано займаються проблемами виховання дошкільнят. Їх цікавлять проблеми всіх складових здоров'я, морального і естетичного виховання дітей, їх культура поведінки, прилучення дітей до культурних цінностей . Як показали результати анкетування, ці проблеми цікавлять 70% батьків. Усі батьки читають педагогічну літературу (40% - регулярно) і періодику, присвячену проблемам виховання дошкільників (60% - регулярно). Після проведення заходів з батьками більшість (80%) з великим інтересом бажали брати участь в житті дитячого садка. Батьки виявили бажання керувати гуртками: «Ліплення з солоного тіста», «В'язання гачком», «Майстерня бабусі Тамари», стали активними учасниками клубу молодий родини. Репрезентація досвіду: СДНЗ №199, семінар, на засіданні атестаційної комісії ІІ рівня ТВО Комунарського району у 2011- 2012 навчальному році, на засіданні методичного об’єднання для вихователів дітей раннього віку.
|