Мовні логічні задачі та проблемні запитання – методи розвитку пізнавальних здібностей дошкільників
Костенко Ірина Анатоліївна, вихователь, кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії»
Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №270 «Іскринка» Запорізької міської ради Запорізької області Завідувач: Сукач Наталя Петрівна Адреса: м. Запоріжжя, вул. Чарівна 157-г Телефон: 67-48-14
Провідна педагогічна ідея досвіду Пізнавальні здібності розглядаються як комплекс індивідуально-психологічних особливостей особистості (когнітивна та емоційно-вольова сфери), що обумовлюють її готовність до творчої переробки знань та до продуктивної розумової діяльності. До структури пізнавальних здібностей відносять: наявність знань необхідних для вирішення задач; володіння загальним методом розумової діяльності (аналізом та синтезом); здатність до саморегулювання та когнітивної напруги, вольового зусилля у зосередженні уваги.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду В сучасних умовах людина повинна не тільки володіти знаннями, а й вміти здобувати їх самостійно, тому перспективним стало використання проблемного навчання. Дуже часто ми стикаємося зі скованістю дитячого мислення, прагненням мислити за готовими схемами, отримувати ці схеми від дорослого. Діти бояться помилитися при виконанні будь-якого завдання. Використання мовних логічних задач, проблемних запитань ставить дитину в ситуацію, коли вона змушена використовувати різні прийоми розумової діяльності (порівняння, аналіз, синтез, класифікацію). Це активізує самостійність, вміння добирати шляхи розв’язання завдань, робити висновки, узагальнення.
Стисла анотація досвіду Зацікавити, а не дати знання в готовому вигляді – завжди було метою дидактики й теорії виховання. Це завдання вирішувалося педагогами всіх епох. Надзвичайно важливим воно залишається і в наші дні. Адже саме інтерес дає людині шанс залишитись неповторною індивідуальністю, іти своїм шляхом у житті, творчо самостверджуватись, ініціативно працювати. Через пізнання предмета інтересу, зрештою, відбувається розвиток особистості. Таким чином, особливо актуальною є проблема оптимізації пізнавальної діяльності дітей дошкільного віку. Це спонукає до пошуку ефективних способів розвитку пізнавальних інтересів дошкільнят, а також запобігання інтелектуальній пасивності 5–6-річних дітей. В роботі представлені мовні логічні завдання та проблемні запитання, як методи для активізації пізнавальних здібностей дошкільників.
Репрезентація досвіду Досвід був репрезентований в дошкільному закладі на засіданні педагогічної ради.
|