Провідна педагогічна ідея досвід
Розширення практики терапевтичного, дидактичного і виховного використання казки в ДНЗ з метою оптимізації умов для особистісного розвитку. Зростання особистості відбувається в процесі розуміння збігу семантичних просторів свого внутрішнього світу і казки, що припускає зустріч з глибинною особистою проблематикою, внутрішніми психічними ресурсами і надбання сутнісно обґрунтованих життєвих мети і смислів. Це сприяє стабілізації психічних процесів, естетичних відчуттів, формуванню еталону позитивних моделей взаємовідношень з навколишнім світом та людьми.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Дошкільне виховання як перша ланка загальної системи освіти відіграє важливу роль у житті суспільства, здійснюючи турботу про охорону і зміцнення здоров'я дітей, створюючи умови для їхнього всебічного розвитку в ранньому і дошкільному віці. Це завдання припускає не тільки визначений рівень набуття широкого кола знань і умінь, способів оволодіння різним змістом, але й обов'язково високий рівень особистісного розвитку. У Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні ця проблема знаходить свій відбиток. У документі підкреслено важливість особистісного розвитку дошкільників, що передбачає подальшу гуманізацію НВП в ДНЗ.
У світлі ідеї особистісно-орієтованої педагогіки, що вказує на ціннісну представленість і суб'єктну орієнтованість освітнього процесу, емоції виступають стрижнем становлення особистості казка є найбільш відповідною формою впливу на психіку, сприяє переосмисленню особистістю певних установок на ціннісному рівні і таким чином гармонізує внутрішній світ. Таким чином, використання казкотерапії у педагогічній, психологічній і виховній роботі ДНЗ є дієвим засобом гуманізації НВП.
Науково-теоретична база досвіду
Казкотерапія об’єднує різноманітні форми та прийоми розвитку, навчання в єдину «казкову» форму. Казку успішно використовували в роботі такі відомі психологи та психотерапевти, як: Є. Фромм, Є. Берн, Б. Беттельхейм, Р. Гарднер, А. Менегетті, цю методику розвивали вітчизняні психологи та педагоги: Е.Лісіна, І.В. Вачков, Т.Д. Зінкевич-Євстегнеєва та багато інших.
Стисла анотація досвіду
Практичний матеріал (програма), що використовується з метою сприяння забезпеченню повноцінного розвитку емоційно-вольової сфери дитини через формування впевненості у собі, розвиток здатності до саморегуляції, вмінь володіння емоційними проявами та навичками керування поведінкою відповідно до соціально-моральних норм.
- Програма корекційно-розвивальної роботи з дітьми старшого дошкільного віку з вадами емоційно-вольової сфери «Казки старого лісу» (на основі казкотерапії)
- Практичний матеріал для педагогів ДНЗ (програма), що використовується з метою сприяння підвищенню свідомості педагогів щодо необхідності особистісного і професійного самовдосконалення, через розкриття потенціалу внутрішніх ресурсів, формувати у педагогів гуманістичне і толерантне ставлення до себе і оточуючих, підвищувати рівень соціальної відповідальності.
- Програма тренінгу особистісного і професійного самовдосконалення педагогів ДНЗ «Виховання душі» (на основі казкотерапії)
Результативність впровадження досвіду
- зниження стану тривожності, агресивності, підвищення рівня саморегуляції та набуття навичок спілкування та навичок щодо регуляції власних емоцій та поведінки у дітей;
- формування розуміння емоційного стану оточуючих та свого власного, а також морально-етичних уявлень дітей.
- усвідомлення педагогами індивідуальних особистісних та професійних характеристик, підвищення мотивації до особистісного і професійного саморозвитку та самовдосконалення;
- удосконалення рефлексивних здібностей, оволодіння прийомами саморегуляції та збагачення морально-етичної сфери педагогів
Репрезентація досвіду
Досвід репрезентовано на рівні дошкільного навчального закладу /ясла-садок/ № 135 «Лебідь» Запорізької міської ради Запорізької області у формі семінарів, консультацій.