Формування культурно-пізнавальних інтересів на уроках світової літератури Черкащенко Світлана Юріївна, вчитель російської мови та світової літератури, спеціаліст першої категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ст.. №38 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор Бисько Ірина Володимирівна
вул. Парамонова, 7-А, м. Запоріжжя, 69059 тел. (061)7698019
Провідна ідея досвіду: засобами літератури розвивати стійкий інтерес до художньої літератури, формувати навички аналізу художнього тексту та медіатексту, формувати моральні цінності, виховувати вдумливого читача. На уроках літератури: * Прагну, щоб учні думали і висловлювали власні думки, а не лише запам’ятовували усталені істини; * Намагаюсь підбирати форми роботи з урахуванням індивідуально-психічних особливостей учнів: * Використовую технологію проблемного навчання; * Створюю ігрові ситуації як спосіб стимулювання до читання художньої літератури: * Впроваджую активне використання методів інтерактивного навчання * Впроваджую використання методів аналізу медіатексту.
Актуальність моєї проблеми зумовлена: * Низьким рівнем читацької культури суспільства; * Відсутністю в учнів стійкої мотивації до читання; * Зниженням моральних цінностей; * Обмеженістю пізнавальних інтересів підлітків; * Неконтрольованим впливом засобів масової комунікації на особистість та суспільство.
Науково-теоретична база досвіду: Вплив літератури на духовний світ людини розглядали ще античні філософи, зокрема Аристотель. Педагогічні умови впливу літератури на розвиток культурно-пізнавальних інтересів розглядали педагоги Я.Коменський, Я. Ковельський. Розвитку ідей виховного впливу літератури як засобу мистецтва сприяли педагоги Ш. Амонашвілі, В. Сухомлинський. Такі вчені, як Ф. Буслаєв, К.Ушинський обґрунтували взаємозв’язки літератури з іншими видами мистецтва, що сприяє поширенню культурно-пізнавальних інтересів учнів. Сучасний російський учений Федоров досліджує вплив засобів масової комунікації на учнів та пропонує методику аналізу медіатексту у сучасній школі. Оптимальним шляхом формування культурно-пізнавальних інтересів учнів вважаю застосування інтерактивних технологій. Наприклад, використання засобів масової комунікації, створення асоціативних рядів, «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Закінчити речення», «Презентуй творчу роботу», «Словничок термінів», завдання за вибором, робота в групах, робота в парах, робота з медіатекстом. Одним з найважливіших прийомів вважаю проблемну бесіду, яка дозволяє виявити рівень сформованості вмінь та навичок учня, його інтелектуальний рівень та навчальні можливості. У своїй діяльності використовую нестандартні форми уроку: урок - консультація, урок з груповими формами роботи, урок - бесіда, урок - ділова гра, урок - аналіз медіа тексту. Формування культурно-пізнавальних інтересів на уроках світової літератури сприяє: * інтелектуальному і духовному розвитку особистості, її загальної культури; * виникненню стійкої мотивації до читання художньої книги; * розвитку умінь і навичок читацької діяльності; * розвитку критичного мислення та естетичних смаків учнів; * розвитку творчих здібностей; * розвитку умінь і навичок учнів аналізувати літературний твір та медіа текст.
Результативність впровадження досвіду: Участь учнів в предметних олімпіадах, у творчих конкурсах, предметному тижні, відкритих уроках, забезпечення стабільності навчальних досягнень.
Репрезентація досвіду: Навчальний заклад – виступи на засіданні шкільного методичного об’єднання вчителів російської та української філології, педрадах, відкриті уроки.
|