Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
В умовах переходу від знаннєвої парадигми освіти до компетентнісної закономірно відбувається трансформація пріоритетів функцій: інформаційна функція вчителя як транслятора інформації поступається організаційній та управлінській функціям керівника і організатора доцільної учнівської діяльності. Серед напрямів трансформації шкільної історичної освіти є переорієнтація її змісту на виховання компетентної особистості, яка не лише володіє певною системою знань, але й уміє адекватно діяти в певних життєвих ситуаціях, застосовуючи набуті знання на практиці й беручи на себе відповідальність за свою осмислено-перетворювальну діяльність.
Науково-теоретична база досвіду:
Працюючи над даною темою, я використовую нижчеперелічені педагогічні ідеї і теоретичні підходи:
- особистісно зорієнтоване І.С.Якиманської, яка ставить пріоритет рішення учбової задачі на особовому рівні, що мобілізує і розвиває могутні структури інтелекту;
- принципи компетентнісного підходу А.В.Хуторського, О.А.Бондаревської, які припускають формування не тільки системи знань, умінь і навичок, але і готовність особою використовувати їх в особистому досвіді;
- підхід до структуризації учбового заняття Т.М.Давиденко, Е.В.Тонкова, що полягає в забезпеченні оптимальної побудови процесу навчання у зв’язку із вивченням тієї або іншої теми.
-Життєва компетентність особистості: Науково-методичний посібник/За ред.. Л.В.Сохань, І.Є.Єрмакова, Г.М.Несен – К.: Богдана, 2003;
- Пометун О. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики/Під заг. Ред.. О.В.Овчарук.- К.: К.І.С., 2004;
- Селевко Г. Компетентності та їх класифікація//Народна освіта, 2004. №4.
Стисла анотація досвіду:
Інформаційно-комунікативні технології надають мені можливість застосовувати нові педагогічні інструменти: інтерактив, мультімедіа, комунікативність та продуктивність.
Використовуючи ці інструменти, я можу:
• розвивати активно - діяльнісні форми навчання на уроках;
• за рахунок діалогу з програмою, який отримує характер навчальної гри, сприяти активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищити мотивацію до вивчення історії;
• організовувати навчання історії на основі взаємодії учня і комп’ютера та групової роботи учнів;
• всебічно викладати інформацію з використанням високоякісної наочності (додатки 1-2);
• організовувати процес самостійної творчої праці учнів на уроках та в позаурочний час, самоатестацію на основі програм, які впроваджені в навчальний процес;
• контролювати теоретичні знання, вміння та навички;
• надати можливість повернутися до попереднього матеріалу у разі виникнення проблем;
• автоматизувати нетворчі, рутинні операції;
• зацікавити учбовим матеріалом, активізувати пізнавальну діяльність учнів;
• індивідуалізувати та диференціювати процес навчання, надати можливість учням навчатись відповідно до своїх здібностей
• широко використовувати першоджерела;
• підносити на новий рівень інформаційну компетенцію учнів;
• розширити власні інформаційні можливості;
• збільшити кількість та різноманітність тренувальних вправ, задач, завдань.
Результативність впровадження досвіду:
Порівняльний аналіз результатів річного оцінювання та оцінок стартового контролю свідчить про те, що учні підвищують свої результати.
Репрезентація досвіду:
Досвід розповсюджено на рівні району (виступ на засіданні РМЦ та ШМО, відкриті уроки).