Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 28.03.2024, 22:23

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Географія та економіка

Застосування краєзнавчого принципу у формуванні предметних компетентностей учнів на уроках географії

Застосування краєзнавчого принципу у формуванні предметних компетентностей учнів на уроках географії

Гриценко Олександра Вікторівна

вчитель географії, спеціаліст вищої категорії

Запорізький навчально – виховний комплекс № 67

Директор Малиш Олена Євгенівна 

Адреса: вул. Радіаторна, буд.26, тел.236 – 56 – 04 

e-mailkomplex67@rambler.ru,

адреса сайту - http://znvk67.zp.ua/




Провідна педагогічна ідея

Формування в учнів предметних компетентностей через застосування краєзнавчого принципу на уроках географії.

 Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду

- місцевий матеріал має бути вихідним у процесі формування географічних уявлень і понять;

- використання інформації про Заводський район, Кічкас, історію формування території, рельєф, клімат, населення      економіку завжди підвищує інтерес до теми уроку, виховує патріотизм, створює умови для більш ефективного і  усвідомленого вивчення географії;

- використання краєзнавчого принципу навчання допомагає всебічно розвивати світогляд учнів, прищепити їм навички дивитися на світ очима дослідника, розуміти суть явищ.

 Науково – теоретична база досвіду

Теоретичною базою досвіду виступають наукові положення К.Д.Ушинського і О.С.Баркова про краєзнавство як комплекс наукових дисциплін, різних за змістом і методами дослідження, які ведуть у своїй сукупності до наукового і всебічного пізнання краю. Ідея вивчення рідного краю і використання краєзнавчого матеріалу не нова , її основа закладена в працях Я.А.Коменського, Ж.- Ж. Руссо, М.В.Ломоносова, Софії Русової. Багатий внесок у розвиток географічного краєзнавства в першій половині ХХ століття зробили О.Калитовський, С.Руданський, А.Бєлоха, А.Іванівський, С.Рудницький. у повоєнні роки теорією географічного краєзнавства займались видатні географи і методисти М.М.Баранський, П.В.Іванов, В.О.Кондаков, Ю.Г.Саушкін, К.Ф.Строєв. В Україні питання теорії краєзнавства розробляли І.Т.Прус, М.Т.Янко, Є.Й.Шипович, В.П.Замковий, В.П.Корнєєв та ін.

В.О.Сухомлинський розробив струнку систему форм і методів краєзнавчої роботи в школі. Російський вчений і методист В.П.Максаковський вважав, що головною метою навчання географії є формування у свідомості школяра об’єктивної картини рідного краю, своєї країни і всього світу.

Стисла анотація досвіду 

В основу досвіду покладено формування основних компетентностей учнів через застосування краєзнавчого принципу, через вивчення природи, населення і економіки Заводського району м. Запоріжжя.

Особливостями навчального процесу, побудованого на основі краєзнавчого принципу, є такі:

- забезпечення логічної цілісності на уроці сприяє розвитку вмінь учнів використовувати сформовані ними знання про рідний край для розкриття суті процесів і явищ у географічній оболонці;

- застосування принципу системності у процесі організації краєзнавчої роботи учнів забезпечує сприятливі умови для впровадження у навчально – виховний процес проблемно – пошукових методів навчання, інтерактивних видів і форм діяльності;

- завдяки своїй багатофункціональності краєзнавчий матеріал, отриманий при дослідженні на практиці, доцільно використовувати усіх курсах географії, як при формуванні загально – географічних понять, так і і при вивченні географії України і Світу;

- застосування краєзнавчого принципу при вивченні географії України характеризується складністю і багатоваріантністю методичних зразків, зростанням ролі самостійності, творчості.

Результативність впровадження досвіду 

Розуміння багатьох явищ через краєзнавчий принцип дає можливість учням краще розуміти і засвоювати навчальну програму. Протягом 2010 – 1013 років учні посідають призові місця з географії на районних етапах Всеукраїнських олімпіад. Саме краєзнавчий принцип покладений в основу роботи над науково – дослідницькими проектами в МАН з географії ( 2012 рік – ІУ місце, 2013 рік - ІІІ місце в обласному етапі).

В процесі доопрацювання знаходиться навчально – інформаційний посібник «Наш Кічкас», який є результатом колективної роботи учнів і вчителя за останні три роки. Робота ще не закінчена, наробки поповнюються постійно, інформація уточнюється.

Репрезентація досвіду

Досвід репрезентувався на рівні навчального закладу на засіданні творчої групи та шкільного методичного обєднання вчителів природничих дисциплін а також на районному рівні в конкурсі «Вчитель року»

https://docs.google.com/file/d/0B7Kq6KS2QYzCYVNPNXlISllaQkE/edit  

https://docs.google.com/file/d/0B7Kq6KS2QYzCckpzejRvN25LZUU/edit  

https://docs.google.com/file/d/0B7Kq6KS2QYzCMXdKVk5ZWFhpMmM/edit

 


Категорія: Географія та економіка | Додав: zavod (24.01.2014)
Переглядів: 1858 | Теги: Інтерактивні методи, Заводський, ігрові форми, краєзнавчий принцип | Рейтинг: 2.4/29
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024