Тема: «Розвиток позитивного досвіду молодших школярів щодо формування відповідальної поведінки, здорового способу життя, ціннісних пріоритетів, толерантності та норм моралі»
Автор: Дяченко Ірина Володимирівна Практичний психолог, I категорія
Запорізький навчально-виховний комплекс «Барвінок» Запорізької міської ради Запорізької області, директор Лисенко Альбіна Борисівна, м. Запоріжжя, вул..Історична, буд. 67а,
222-02-56, 236-56-20, , barvinok94@gmail.com.
Провідна педагогічна ідея досвіду: пошук шляхів, форм та методів роботи з превентивного виховання. Мета полягає в тому, щоб сформувати у учнів позитивні соціальні установки, сприяти розвитку морально-етичних якостей особистості, мотивувати учнів на пріоритети здорового способу життя, усвідомлення відповідальності за свої вчинки.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду :
Превентивне виховання посідає важливе місце в системі виховної роботи сучасної школи. Воно включає в себе підготовчі та профілактичні дії педагогічного колективу, спрямовані на запобігання формування в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
В Законі України «Про освіту», Державній національній програмі «Освіта»(Україна XXI століття), Національній програмі «Діти України» здоров’я розглядається як інтегрований показник соціального розвитку суспільства, могутній фактор впливу на економічний і культурний потенціал держави.
Конституція України визнає життя і здоров’ я одними з найвищих соціальних цінностей. Серед головних завдань, які має вирішувати сучасна школа, – створення освітнього середовища, сприятливого для збереження та подальшого зміцнення здоров’ я школярів, формування в них свідомого ставлення до свого життя та здоров’я, оволодіння життєвими навичками безпечної та правильної поведінки.
Відповідно до п. 1. 1 Положення про психологічну службу системи освіти України «основною метою діяльності психологічної служби є ... захист фізичного і психічного та соціального благополуччя всіх учасників педагогічного процесу».
Науково-теоретична база досвіду:
У Законі України „Про загальну середню освіту” вказується на необхідність виховання в учнів почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, свідомого ставлення до обов’язків людини і громадянина. У Національній доктрині розвитку освіти поставлено завдання трансформувати національну систему освіти як головну ланку формування громадянина, забезпечити пріоритетний розвиток людини, її здібностей і обдарувань, збереження і зміцнення фізичного й психічного здоров’я, дотримання принципу превентивності у навчально-виховному процесі.
Аналіз наукових джерел засвідчив, що вивчення різних аспектів превентивного виховання здійснювалось багатьма науковцями. Проблема профілактики девіантної поведінки неповнолітніх розроблялась у дослідженнях
І. Козубовської, В. Оржеховської, В. Татенка, В. Терещенко, Т. Титаренко,
Т. Федорченко, формування здорового способу життя – у наукових працях
С. Громбах, О. Дубогай, С. Кондратюк, С. Свириденко. Формуванню життєвої компетентності учнів присвячені дослідження І. Єрмакова, О. Кононко, Д. Пузікова, Л. Сохань. Соціально-педагогічний аспект роботи з батьками учнів із неблагополучних сімей вивчався О. Максимович, В. Приходько, педагогічні проблеми перевиховання – М. Рожковим, М. Фіцулою. Дані наукових досліджень Л. Дзюбко, Н. Онищенко, Г. Товканець, Б. Чередрецької доводять необхідність здійснення превенції негативних проявів у поведінці дітей молодшого шкільного віку.
Актуальність проблеми превентивного виховання учнів початкових класів з одного боку зумовлена суспільною потребою ранньої профілактики відхилень у поведінці дітей, а з іншого – реальними можливостями її успішного здійснення у молодшому шкільному віці – періоді ефективного засвоєння моральних норм і вироблення суспільно схвальних моделей поведінки, формування суб’єктності учня.
Науково – теоретична база досвіду ґрунтується на роботах провідних діячів педагогіки та на основних законодавчих актах й нормативних документах:
Конвенція ООН про права дитини від 03.04.2003 № 717 – IV, спираючись на яку обрані основні форми роботи з вихованцями та батьками закладу;
Бех І.Д. Особистісно – зорієнтоване виховання – нова освітня педагогіка // Педагогіка толерантності. – 2001. - № 1. Використані поняття особистісно – зорієнтованого виховання та толерантна педагогічна взаємодія учасників навчально – виховного процесу.
Керуючись у своїй роботі Конституцією України, Законами України: «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді», Конвенцією ООН про права дитини, Національною програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Національною доктриною розвитку освіти України у ХХІ спрямовую свою діяльність на створення сприятливого середовища для формування особистості дитини, пошук найбільш ефективних прийомів і методів здійснення виховного впливу на кожного вихованця. Звичайно, це важкий і довготривалий процес, результат якого залежить від багатьох об’єктивних і суб’єктивних чинників.
Стисла анотація досвіду:
на годинах спілкування з психологом я впроваджую різні методи та форми роботи з превентивного виховання. В моєму досвіді запропоновані заняття, які можна використовувати на годинах спілкування, на виховних годинах.
Запропоновані матеріали можна використовувати для профілактичної роботи серед учнів. Поради, пам’ятки, буклети та рекомендації можна використовувати в роботі з батьками та стануть в нагоді класним керівникам та психологам.
Результативність впровадження досвіду:
Результативність і дієвість досвіду визначається позитивними змінами, які простежуються в особистісному розвитку учнів, зростанні їх соціальної активності й громадянської позиції, здатності до соціалізації в суспільстві. Відсутність правопорушень та дітей , які знаходяться на ВШК (з 2012 року немає учнів на внутришкільному обліку школи). Протягом останнього часу спостерігаються позитивні тенденції в поведінці учнів.
Мною розроблені заняття з метою психологічного супроводу превентивного виховання, які проводяться на годинах спілкування з психологом. Метою яких є психологічна просвіта учнів початкових класів.
Аналіз діагностичних даних дозволив побачити певні зміни: порівняно з минулим роком знизились показники за такими параметрами:показники дезадаптації учнів при переході у середню ланку. В ході проведених анкетувань учнів збільшилась кількість дітей, які дбають про своє здоров’я. Також з метою профілактики насильства та жорстокого поводження з дітьми
проведені анкетування свідчать про покращення взаємовідносин у класних колективах. Покращилися показники рівня вихованості учнів на 26,5%.
Репрезентація досвіду:
Впровадження занять в навчальному закладі.
Теги: Заводський, відповідальна поведінка, здоровий спосіб життя, ціннісні пріорітети, толерантність, мораль.
Посилання: http://pedvistavka-zav-zp.blogspot.com/p/blog-page_18.html
|