Психологічний супровід розвитку адаптаційних можливостей особистості першокласника
Плотнікова Наталія Вадимівна, практичний психолог, Вища категорія
Запорізька гімназія №6 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Бєлік Людмила Володимирівна
Адреса школи: м.Запоріжжя,
вул. Олімпійська буд.2
тел.: (061) 769-80-33
email: school6.zp@gmail.com
http: http://gymnasium6.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду Організація комплексного підходу психологічного супроводу розвитку адаптаційних можливостей особистості першокласника базується на принципах наступності та системності та залученні до вирішення цього питання всіх суб’єктів НВП: учнів, батьків, вчителів, психолога.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Актуальність програми психологічного супроводу розвитку адаптаційних можливостейпершокласників полягає в тому, що вона дає можливість організувати системний та комплексний підхід з питань успішної адаптації дитини до нових навчальних умов. Особлива уваги інтеграції в соціумі приділяється розвитку адаптаційних механізмів учнів особливо вразливих категорій.
Впровадження цієї програми дозволяє подолати наступні суперечності:
- Між новою стратегічною метою щодо забезпечення безперервності впродовж життя та відсутністю організаційно-методичних умов для її досягнення;
- Між високим соціальним і особистісним значенням готовності до навчання в школі кожної дитини і застарілими організаційними формами підготовки дітей до школи та їх подальшого навчання;
Психологічний супровід як метод роботи психолога у запропонованій програмі є системно організованою діяльністю, яка є спрямованою на допомогу оптимальному розвитку кожного учня, його пізнавальній діяльності, засвоєнню ним предметних знань і соціальних цінностей, соціальних норм міжособистісної взаємодії, навичок саморегуляцій емоційних станів, розвитку толерантного ставлення до дітей з особливими потребами, а саме дітей вразливих категорій.
Науково-теоретична база досвіду Програма Психологічного супроводу розвитку адаптаційних можливостейособистості першокласника ґрунтується на періодизації вікового розвитку дитини Е.Еріксона та концепції появи психічних новоутворень особистості Д.Ельконіна і В.Давидова. Програма психологічного супроводу забезпечує відстеження динаміки розвитку особистості кожної дитини , вирішує завдання формування психологічної готовності дитини до шкільного навчання, розвиток адаптаційних механізмів першокласника під час навчання та попередження проявів дезадаптації у перші навчальні дні.
Стисла анотація досвіду Програма психологічного супроводу розвитку адаптаційних механізмів особистості першокласника процес поетапний , тому в структурі програми можливо визначити окремі етапи:пропедевтичний (психологічна просвіта батьків майбутніх першокласників, розвиток когнітивної та емоційно-вольової сфери дошкільника, формування адаптивних механізмів дошкільника), діагностико-орієнтований (контроль за змінами ,що відбуваються під впливом психологічних дій, визначення «проблемних зон» інтелектуального та особистісного розвитку), корекційно-розвиваючий (розвиток когнітивної сфери дитини, вольових якостей, сприяння її соціалізації),соціально-реабілітаційний (розвиток механізмів саморегуляції емоційних станів, розвиток навичок ефективного спілкування у соціальному середовищі, що змінюється), аналітичний (рефлексивний та контролюючий).
Мета програми психологічного супроводу: створення умов для успішної адаптації та розвитку психологічних механізмів першокласників у критичні періоди змін умов навчання та виховання.
Завдання програми психологічного супроводу:
- Розвитокмотиваційно – цільового компоненту.
- Розвиток рефлексивно – оцінного компоненту.
- Формування емоційно-вольового компоненту.
- Розвиток пізнавального компоненту;
Реалізація мети та завдань програми психологічного супроводу відбувається через впровадження програми занять Школи ефективного батьківства «Для мами і тата», програми занять Школа майбутнього першокласника, програми курсу «Розвиваючі ігри» для першокласників у межах годин психології.
Результативність впровадження досвіду Впровадження Програми психологічного супроводу дає можливість для створення певних соціально-психологічних умов що призводять до успішної адаптації першокласників. Ефективність та результативність програми доведена дослідженнями.Так, за результатамиіндивідуальних співбесід з питань готовності до навчання у школі , у випробовуваному класі результат більш високий в порівнянні з результатами учнів контрольного класу. Також за підсумками адаптаційного періоду спостерігається зростання числа учнів, що успішно адаптувалися до школи. У випробовуваному класі це 80%учнів, що на 34% більше, ніж в контрольному класі на кінець листопада місяця 2014- 2015 навчального року. Спостерігається покращення у розвитку провідних механізмів адаптації: суттєво знижуються прояви тривожності учнів, зростає довільність уваги, активно відбувається трансформація зовнішніх мотивів до навчання у пізнавальні, формуються стійкі механізми саморегуляції емоційно-вольових станів, вольові якості, спостерігається домінування механізмів ефективного спілкування з оточуючим середовищем.
Ці результати підтверджують гіпотезу, що цілеспрямована діяльність і системність програми психологічного супроводу дає позитивну динаміку в розвитку механізмів успішній адаптації першокласників до шкільного навчання, оволодінню ними нової соціальної ролі учня і позитивній мотивації до отримання знань.
Розвинуті та набуті навички дають можливість дитині безболісно адаптуватися під час переходу з одного класу у іншій, використовуючи їх також за умов зміни класного колективу.
Репрезентація досвіду Програма психологічного супроводу розвитку адаптаційних механізмів особистості першокласника була презентована на засіданні науково-методичної ради гімназії №6 (протокол № 2, від 24.11.2015р.), на засіданні районного методичного об’єднання практичних психологів та соціальних педагогів Комунарського району 27.10.2015.
Посилання на матеріал
http://gymnasium6.zp.ua/uploads/images/material%20school/dokument/PlotnikovaNV_dosvid.pdf
http://gymnasium6.zp.ua/uploads/images/material%20school/dokument/PlotnikovaNV_dosvid%20roditelyam.pdf
|