Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 12:59

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Психологічний супровід

Психологічний супровід розвитку адаптаційних можливостей особистості першокласника

Психологічний супровід розвитку адаптаційних можливостей особистості першокласника

Плотнікова Наталія Вадимівна, практичний психолог, Вища категорія

Запорізька гімназія №6 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Бєлік Людмила Володимирівна

Адреса школи: м.Запоріжжя,

вул. Олімпійська буд.2

тел.: (061) 769-80-33 

email: school6.zp@gmail.com

http: http://gymnasium6.zp.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду Організація комплексного підходу психологічного супроводу  розвитку  адаптаційних можливостей особистості першокласника базується на принципах наступності та системності та залученні до вирішення цього питання всіх суб’єктів НВП: учнів, батьків, вчителів, психолога.     

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Актуальність програми психологічного  супроводу  розвитку  адаптаційних  можливостейпершокласників полягає в тому, що вона дає можливість організувати системний та комплексний підхід з питань успішної адаптації  дитини до нових навчальних умов. Особлива уваги  інтеграції в соціумі приділяється розвитку адаптаційних механізмів учнів особливо вразливих категорій.

Впровадження цієї програми дозволяє подолати наступні суперечності:

  • Між новою стратегічною метою щодо забезпечення безперервності  впродовж життя та відсутністю організаційно-методичних умов для її досягнення;
  • Між високим соціальним і особистісним значенням готовності до навчання в школі кожної дитини і застарілими організаційними формами підготовки дітей до школи та їх подальшого навчання;

Психологічний супровід як метод роботи психолога у запропонованій програмі є системно організованою діяльністю, яка є спрямованою на допомогу оптимальному розвитку кожного учня, його пізнавальній діяльності, засвоєнню ним предметних знань і соціальних цінностей, соціальних норм міжособистісної взаємодії, навичок саморегуляцій емоційних станів, розвитку толерантного ставлення до дітей з особливими потребами, а саме дітей вразливих категорій.

Науково-теоретична база досвіду Програма Психологічного супроводу  розвитку  адаптаційних  можливостейособистості першокласника ґрунтується на періодизації вікового розвитку дитини Е.Еріксона та концепції появи психічних новоутворень особистості Д.Ельконіна і В.Давидова. Програма психологічного супроводу забезпечує відстеження динаміки розвитку особистості кожної дитини , вирішує завдання формування психологічної готовності дитини до шкільного навчання, розвиток адаптаційних механізмів першокласника під час навчання та  попередження проявів дезадаптації у перші навчальні дні.

Стисла анотація досвіду Програма  психологічного супроводу  розвитку  адаптаційних  механізмів особистості першокласника процес поетапний , тому в структурі програми можливо визначити окремі етапи:пропедевтичний (психологічна просвіта батьків майбутніх першокласників, розвиток когнітивної та емоційно-вольової сфери дошкільника,  формування адаптивних механізмів дошкільника), діагностико-орієнтований (контроль за змінами ,що відбуваються під впливом психологічних дій, визначення «проблемних зон» інтелектуального та особистісного розвитку), корекційно-розвиваючий (розвиток когнітивної сфери дитини, вольових якостей, сприяння її соціалізації),соціально-реабілітаційний (розвиток  механізмів саморегуляції емоційних станів, розвиток навичок ефективного спілкування у соціальному середовищі, що змінюється), аналітичний (рефлексивний та  контролюючий).

Мета програми психологічного супроводу: створення умов для успішної адаптації та розвитку  психологічних механізмів  першокласників  у критичні  періоди змін умов навчання та виховання.

Завдання програми психологічного супроводу:

  1. Розвитокмотиваційно – цільового компоненту.
  2. Розвиток рефлексивно – оцінного компоненту.
  3. Формування емоційно-вольового компоненту.
  4. Розвиток пізнавального компоненту;

Реалізація мети та завдань програми психологічного супроводу відбувається  через впровадження програми занять Школи ефективного батьківства «Для мами і тата», програми занять Школа майбутнього першокласника, програми курсу «Розвиваючі ігри» для першокласників у межах годин психології.

Результативність впровадження досвіду Впровадження Програми психологічного супроводу  дає можливість для створення певних соціально-психологічних умов що призводять до успішної адаптації першокласників. Ефективність та результативність програми доведена  дослідженнями.Так, за результатамиіндивідуальних співбесід з питань готовності до навчання у школі ,  у випробовуваному класі результат більш високий в порівнянні з результатами учнів контрольного класу. Також за підсумками адаптаційного періоду спостерігається зростання числа учнів, що успішно адаптувалися до школи. У випробовуваному класі це 80%учнів, що  на 34% більше, ніж в контрольному класі на кінець листопада місяця 2014- 2015 навчального року. Спостерігається покращення у розвитку провідних механізмів адаптації: суттєво знижуються прояви тривожності учнів, зростає довільність уваги, активно відбувається трансформація зовнішніх мотивів до навчання у пізнавальні, формуються стійкі механізми саморегуляції емоційно-вольових станів, вольові якості, спостерігається домінування  механізмів ефективного спілкування з оточуючим середовищем.

Ці результати підтверджують гіпотезу, що цілеспрямована діяльність і системність програми психологічного супроводу  дає позитивну динаміку в розвитку механізмів успішній адаптації першокласників до шкільного навчання, оволодінню ними нової соціальної ролі учня і позитивній мотивації до отримання знань.

Розвинуті та набуті навички дають можливість дитині безболісно адаптуватися під час переходу з одного класу у іншій, використовуючи їх також за умов зміни класного колективу.

Репрезентація досвіду Програма психологічного супроводу  розвитку  адаптаційних механізмів особистості першокласника була презентована на засіданні науково-методичної ради гімназії №6 (протокол № 2, від 24.11.2015р.), на засіданні районного методичного об’єднання практичних психологів та соціальних педагогів  Комунарського району 27.10.2015.

Посилання на матеріал 

http://gymnasium6.zp.ua/uploads/images/material%20school/dokument/PlotnikovaNV_dosvid.pdf

http://gymnasium6.zp.ua/uploads/images/material%20school/dokument/PlotnikovaNV_dosvid%20roditelyam.pdf

Категорія: Психологічний супровід | Додав: kommun (26.01.2016)
Переглядів: 1015 | Коментарі: 5 | Рейтинг: 1.0/88
Всього коментарів: 5
5 sve-toporkova  
предоставленные материалы будут очень полезны в воспитательно-образовательной работе детского сада,с их помощью, можно достигнуть значительных успехов на пути налаживания контактов с родителями воспитанников, взаимопонимания и сотрудничества с ними.

4 elena_svisenko  
Дуже цікаві матеріали, що до роботи з батьками. Неодмінно використаю на батьківських зборах. Бажаю успіхів в подальшій роботі.
Свисенко Олена Василівна, вчитель технології.

3 yulia258vv  
Матеріали дослідження є дуже корисними для використання в роботі з першокласниками.

2 larisaperevoznik  
Наталя Вадиммівна, зацікавили матеріали по роботі з батьками з питань профілактики дезадаптації першокласників. Дякую!

1 kluchanann  
Звернули увагу на пропедевтичний етап реалізації програми. Зв'язок з батьками та ДНЗ є важливим чинником у попередженні проблем адаптаційного періоду. Дякую за матеріали. 

Іванець Наталія Євгенівна, вчитель початкових класів.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024