Психологічні аспекти соціалізації «важких» підлітків в сучасному освітньому просторі за допомогою методів арт-терапії
Межевич Юлія Ігорівна, практичний психолог, спеціаліст
Назва закладу: Запорізький навчально-виховний комплекс «Освіта» Запорізької міської ради Запорізької області
Керівник закладу : Шендрик Світлана Григорівна
Адреса: вул. Пархоменка, 19.
Телефон . 0(612) 678223
Еmail: zom5@i.ua
http://znvkosvita.ucoz.ua
Провідна ідея досвіду:
Технологія арт-терапії є одним із інноваційних підходів в допомозі соціалізації важких підлітків. Арт-терапія виконує три основні функції: компенсаторну, розвиваючу, навчальну. Арт-терапія має виразні переваги над іншими формами психотерапевтичної, психокорекційної та розвиваючаї роботи, що засновані виключно на вербальній комунікації. Нижче наведені деякі найбільш значущі з цих переваг при роботі з людьми які мають проблеми психічного здоров’я: переважно невербальний характер арт-терапії, що дозволяє підліткам висловлювати свої найскладніші почуття, які важко виразити вербально, та які в іншому випадку можуть «виплескуватися» в поведінці; її вплив на підвищення самооцінки підлітків, ступінь їхнього контролю над своєю поведінкою і психічними процесами, що дозволяє їм приймати рішення; можливість тренування й вдосконалення сенсомоторних можливостей підлітків, їх вміння працювати з різними матеріалами, що може мати велике значення для активізації і збереження важливих практичних навичок, включаючи й навички трудової діяльності; можливість учням набувати досвід позитивних змін, поступово відбувається поглиблене самопізнання, самоприйняття, гармонізація особистості, особистісне зростання; учні поступово оволодівають навичками рефлексії та вмінням аналізувати власну поведінку; формується соціальна та комунікативна компетентність.
За допомогою різноманітних методів (казкотерапія, ізотерапія, відеотерапія, казкотерапія, ігрова арт-терапія, колажування, музикотерапія) в учнів з’являється змога відчути себе творцем. Заняття з психологом позитивно впливають на інтелектуальний та емоційний розвиток дитини, розкривають індивідуальність, дають можливість подолати накладені соціумом обмеження; сприяють свідомому формуванню соціального розвитку підлітка.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Соціальна ситуація - як умова розвитку і буття особистості у підлітковий період має принципові відмінності від ситуації розвитку в дитинстві та молодшому шкільному віці. В усіх роботах з проблем психології підліткового віку так чи інакше визначається та роль, яку відіграють стосунки з однолітками і дорослими у формуванні соціальної ситуації розвитку підлітка. Проблеми соціального становлення пов’язані не стільки із зовнішніми обставинами, скільки із внутрішніми чинниками. Підліток продовжує жити в сім’ї, вчитися в школі, контактувати з однолітками, але сама соціальна ситуація трансформується в його свідомості у зовсім нові ціннісні орієнтації. Головна тенденція формування особистості підлітка полягає в тому, що переоцінюються відносини підлітка з сім’єю, однолітками і вчителями.
Оскільки дитина проводить в школі більшість свого часу, саме в ній формується його особистість. Для підлітка це важкий період адаптації до соціуму, тобто соціалізації.
Науково-теоретична база досвіду:
Науково-теоретична база досвіду ґрунтується на працях визначних постатей в галузі психології та педагогіки. Вперше термін «арт-терапія» з'явився в 1940 роках в США і Великобританії в роботах М. Наумбург і А. Хілл. У дослівному перекладі з англійської мови арт-терапія - (Art-therapy), означає «лікування, засноване на заняттях художньою творчістю», або «використання мистецтва як терапевтичного фактора».
Також арт-терапію розглядали в своїх роботах такі вчені як В. Беккер-Глош, М. Лібман, В.В. Макаров, В. Беккер-Глош.
Проблему соціалізації учнів вивчали такі вчені як Л.С.Виготський (Питання дитячої психології), И.С.Кон (Соціологія особистості) і багато інших.
Стисла анотація досвіду:
Проблема роботи з «важкими» підлітками ускладнюється специфікою даного віку. У цей час підлітки зіштовхуються з численними проблемами: конфлікти у відносинах з батьками, побудова взаємин з однолітками, становлення повноцінної особистості, формування духовно-моральних цінностей - це далеко не повний список труднощів, з якими доводиться стикатися юнакам та дівчатам.
Метою моєї роботи є створення системи профілактики та коррекії негативної поведінки учнів на основі інноваційних технологій для допомоги підліткам в ефективній соціалізації особистості в навколишньому середовищі.
Основні завдання:
- Створення умов для успішної соціалізації учнів в в навколишньому середовищі.
- Створення умов для реалізації індивідуальних творчих здібностей дітей.
- Формування психологічної культури вчителів, учнів, батьків, консультування їх з питань психології соціалізації дитини.
- Забезпечити ефективний розвиток соціальної та комунікативної компетенції особистості на заняттях та тренінгах.
- Розробити рекомендації для всіх учасників начально-виховного процесу щодо формування життєстійкості учнів.
Результативність впровадження досвіду:
- Складений комплекс занять «Години з психологом “Здорова юність”».
- Формування навичок спілкування та взаємодії.
- Успішний процес протікання адаптації учнів до умов навчання.
- Психологічний супровід процесу соціалізація учнів.
Репрезентація досвіду:
Досвід репрезентований на шкільних психолого – педагогічних семінарах, педрадах , батьківських зборах, годинах спілкування, тренінгах, засіданнях районного методичного об’єднання практичних психологів .
Посилання на матеріал
https://drive.google.com/folderview?id=0B22AVcCb3YloWkVPa21UcEtIMUE&usp=sharing
Джерело: https://drive.google.com/folderview?id=0B22AVcCb3YloWkVPa21UcEtIMUE&usp=sharing |