Створення методики засвоєння технології образотворчого мистецтва вихованцями дошкільного та молодшого шкільного віку в позашкільному навчальному закладі
Інформація про автора досвіду: Зубова Владлена Анатоліївна працює на посаді керівника гуртка «Малюнковий світ» з вересня 1995р., у 2004р. нагороджена знаком «Відмінник освіти України», освіта вища (Бердянський державний педагогічний університет, спеціальність «Дошкільне виховання», 2004р.).
Контактна інформація про навчальний заклад:
Центр естетичного виховання Хортицького району
Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради Запорізької області
69123, м.Запоріжжя, бул.Будівельників,15, тел. 277-47-02, 278-88-88,
E-mail: estetika_centr@ukr.net
Сайт закладу: http://www.estetika-centr.in.ua
Тема педагогічного досвіду: Методична розробка «Створення методики засвоєння технології образотворчого мистецтва вихованцями дошкільного та молодшого шкільного віку в позашкільному навчальному закладі»
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у прискореному засвоєнні технологічних прийомів малювання для досягнення якісного результату творчої діяльності та отримання почуття задоволення, радості від успішного виконання завдання, що продукуватиме подальший інтерес й мотивацію до навчання.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Динамічність навчального процесу на всіх щаблях освіти вимагає від споживачів освітніх послуг швидкого реагування на мінливі умови оточуючого життя. Діти з раннього віку налаштовуються на насичену навчальну роботу, а для цього педагоги мають оснастити їх раціональними способами діяльності. Дана методика пропонує алгоритмізацію образотворчої діяльності; такий підхід може бути використаний не лише у малюванні, а й у вирішенні завдань логічного та аналітичного змісту. Перспективність та новизна досвіду криється у раціональності запропонованих методикою прийомів зображення, які у подальшому дадуть можливість дитині самостійно, без настанов педагога, обирати оптимальну послідовність дій, яка забезпечить бажаний результат.
Науково-теоретична база досвіду: Запропонований досвід базується на інноваційних розробках в галузі позашкільної освіти, вікової психології та методиках навчання малюванню у дошкільних, середніх та позашкільних навчальних закладах. Це перш за все такі наукові видання:
- Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте: Психологический очерк / Л. С. Выготский. – 3-е изд. – М. : Просвещение, 1991. – 96 с. (створення ситуация успіху, розвиток продуктивної творчої діяльності, мотивація до навчання);
- Котляр В. Ф. Учебное и творческое рисование в детском саду – Запоріжжя, ЗОІ ППО, 1991 (методика навчання образотворчому мистецтву у дошкільному віці);
- Мухіна В. С. Изобразительная деятельность ребёнка как форма усвоения социального опыта М.-:Педагогіка, 1981 (вікові психологічні особливості розвитку дитини дошкільного та молодшого шкільного віку);
- Фредді Левін Один – два – три – рисунок Москва, 2008 (застосування простих геометричних фігур у малюванні тварин);
- Джанні Родарі. Грамматика фантазии. - М.: "Прогресс", 1978
Переклад з італійської Ю.А.Добровольскої. (розвиток творчих здібностей у дітей, зокрема «феномену» фантазії, методи стимулювання уяви дитини, створення казки, олюднення персонажів для кращого розуміння їх характерів, вчинків, творчого відтворення зовнішніх рис).
Стисла анотація досвіду: Запропонований досвід ґрунтується на використанні геометричності матеріальних об΄єктів оточуючого світу й можливості розкласти їх на найпростіші геометричні фігури, поєднавши які, можна отримати малюнок, наближений до реального зображення предмета. Інакше кажучи, навіть найскладніший малюнок складається з простих геометричних елементів.
Методика даного досвіду містить у собі три основні блоки: «предметне малювання», «сюжетне малювання», «самостійне створення сюжетних композицій», – що лягли в основу принципу поетапного малювання «від простого до складного».
Результат впровадження досвіду: Завдяки тому, що всі зображення містять найпростіші елементи – коло, овал, трикутник, прямокутник, трапецію або лінію, поєднуючи які дитина отримує малюнок, наближений до реального зображення предмета, в неї формуються певні знання, уміння та навички з малювання:
- усвідомлене малювання, яке ґрунтується на основі попередньо набутих знань про начерки простих геометричних фігур та просторову орієнтацію (вгору – вниз, ліворуч – праворуч);
- координування дій ока та руки;
- навички послідовної роботи над малюнком;
- вміння передавати форму та основні пропорції предмета.
В процесі навчання вихованці мають набути певних життєвих компетенцій:
- соціальна (формування навичок спілкування у колективі завдяки заняттям спільною творчістю);
- полікультурна (ознайомлення з різножанровими та різноетнічними сюжетними композиціями, відтворення їх за допомогою малювання);
- комунікативна (оволодіння елементами образотворчої мови такими як малюнок, лінія, композиція та ін..);
- інформаційна (оволодіння додатковою інформацією при створенні сюжетних композицій):
- саморозвиток і самореалізація (усвідомлене малювання, яке ґрунтується на основі попередньо набутих знань);
- продуктивна творча діяльність (створення ситуації успіху на кожному занятті).
Репрезентація досвіду:
Участь педагога у педагогічних конкурсах та виставках
№
|
Де представлений досвід
|
Рік
|
Досягнення
|
1.
|
Конкурс педагогічної майстерності серед педагогів ЦЕВ «Інноваційне колесо»
|
2011
|
Учасник
|
3.
|
Конкурс методичних та дидактичних матеріалів серед педагогів ЦЕВ
|
2012
|
Переможець
|
4.
|
Переможець (І місце) міського туру Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності «Джерело творчості» у номінації «Керівник гуртка декоративно-прикладного мистецтва»
|
2014
|
Перше місце
|
5.
|
Обласний конкурс на кращу методичну розробку з художньо – естетичної творчості серед ПНЗ Запорізької області
|
2015
|
Переможець
|
Презентація досвіду серед колег
№
|
Де представлений досвід
|
Рік
|
1.
|
Методичне об’єднання вихователів ДНЗ Хортицького району
|
2011
|
2.
|
МетодичнЕ об’єднання педагогів декоративно-прикладного напрямку ЦЕВ
|
2011
|
3.
|
Збірка ІАМЦ Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради «Інноваційна діяльність педагогів позашкільних навчальних закладів», стаття «Через геометрію до багатомірного мистецтва малюнку»
|
2013
|
4.
|
Міська творча майстерня «Скарбниця педагогічного досвіду»
|
2013
|
5.
|
Курси підвищення кваліфікації на замовлення ЗОІППО
|
2013, 2014 р.р.
|
Посилання на матеріали досвіду: http://www.estetika-centr.in.ua/zubova-vladlena/
Джерело: http://www.estetika-centr.in.ua/zubova-vladlena/ |