Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Виховна взаємодія [58]
Позашкілля [24]
Психологічний супровід [39]
Сімейно-родинного виховання [8]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 16.04.2024, 21:39

Головна » Статті » 2015 КО: виховання і розвиток » Позашкілля

Розвиток ладово-гармонічного музичного мислення вихованців під час оволодіння навичками гри на гітарі

 

Розвиток ладово-гармонічного музичного мислення вихованців під час оволодіння навичками гри на гітарі 

 

    Інформація про автора досвіду: Голішенко Євген Степанович працює у Центрі естетичного виховання Хортицького району на посаді керівника гуртка «Гітара» з вересня 2010 року, має вищу освіту (Запорізький державний педагогічний інститут, спеціальність «Музика та співи», 1981р.).

    Контактна інформація про навчальний заклад:

Центр естетичного виховання Хортицького району

Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради Запорізької області

69123, м.Запоріжжя, бул.Будівельників,15, тел. 277-47-02, 278-88-88,

E-mail: estetika_centr@ukr.net

Сайт закладу: http://www.estetika-centr.in.ua

      Тема педагогічного досвіду:  Методична розробка «Розвиток ладово-гармонічного музичного мислення вихованців під час оволодіння навичками гри на гітарі»

      Провідна педагогічна ідея досвіду:  Провідна ідея досвіду полягає в тому, аби якнайшвидше розвити у вихованців музичний слух та універсальне ладово-гармонічне мислення для успішного застосування ними на практиці гармонічного аналізу з використанням запропонованих в даній методиці схем та алгоритмів під час набуття навичок володіння інструментом. Такі уміння становитимуть базу для реалізації власного творчого потенціалу,  подальшого вдосконалення набутого музичного  досвіду,  розуміння кращих зразків сучасної світової й національної  музичної культури, сприйняття їх як естетичних джерел у процесі опанування навичками вільної, впевненої гри на гітарі.

Навчальні завдання, що стоять перед педагогом, вимагають технологізації процесу, комплексності й послідовності. Дотримання поміркованої пропорційності у поєднанні теорії з практикою, поетапне  введення  нових прийомів  навчання  та використання наочних дидактичних схем, пристроїв та комп’ютерних програм закладає основи гармонійної співпраці педагога і вихованця, продукує прагнення до підвищення особистого рівня виконавської майстерності останнього.

     Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність та перспективність запропонованого досвіду полягає у впровадженні інноваційних педагогічних прийомів для розвитку ладового гармонічного слуху у процесі опанування базових музичних знань, набуття вмінь і навичок гри на гітарі вихованцями гуртка «Гітара» музичної студії.

Такий підхід дає можливість гуртківцям на під час занять з оволодіння інструментом швидше навчитися аналізувати акордові послідовності на слух та вільно перекладати їх на музичний текст у зручних для вокального та інструментального виконання тональностях.

Реалізація запропонованої методики навчання забезпечує доволі швидке досягнення вихованцями початкових результатів власної праці та є потужним стимулом до подальшої творчої самореалізації.

    Науково-теоретична база досвіду: Запропонована інноваційна розробка базується на вивченні передового педагогічного досвіду з питань окресленої теми й включає поєднання традиційних рекомендацій щодо розвитку ладового гармонічного слуху з новітніми прийомами в процесі засвоєння теоретичного та практичного навчального матеріалу.  Враховуючи вікові психофізіологічні особливості та особистісні потреби вихованців, спираючись на спеціальні літературні й інформаційні музичні джерела, вдалося узагальнити та систематизувати вивчений досвід.  На основі узагальненого матеріалу та власних напрацювань розроблено та впроваджено інноваційний підхід до навчання юних гітаристів  використанню гармонічного аналізу для більш впевненого, вільного володіння інструментом.

Розроблена методика знайшла відображення у адаптованій навчальній програмі гуртка «Гітара» музичної студії ЦЕВ.

Основні літературні та інформаційні музичні джерела, використані під час роботи над створенням методики

Джерело

Основоположні ідеї

1

Манилов В. Учись аккомпанировать на гитаре, 7-е издание, дополненное и переработанное Киев, «ComConPress»,   2008.

 

  • знайомство з інструментом;
  • теоретичні засади;
  • практичні вправи;
  • основи гітарного акомпанементу;
  • основи гармонії, імпровізації та композиції;
  • приклади використання прийомів зацікавлення в процесі навчання музиці.

3

Букварь гитариста Пособие для начинающих (шестиструнная гитара) Издательство «Аккорд», Москва, 2002.

4

Бахмин А.А, Мольнар А.А Самоучитель игры на шестиструнной аккустической и электрогитаре ООО «АСС-Центр» 2002

5

Інтернет-ресурс «Музична школа»:

http://ua.musicsch.com

Містить в собі детальні навчальні курси

із наведенням зрозумілих схем

та нотного матеріалу для вправ з:

  • музичної теорії;
  • гітари;

Ресурс, також, містить величезну аудіо-бібліотеку, де представлені кращі зразки світової сучасної музичної культури.

6

Інтернет-ресурс «Квартово-квінтове коло тональностей»: http://fb.ru/article/143367/kvintovyiy-krug-tonalnostey

Містить в собі детальні роз’яснення із побудування акордових послідовностей за допомогою макету квартово-квінтового кола.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Стисла анотація досвіду: Традиційна початкова музична освіта, пропонована державним стандартом, починається, зазвичай, із засвоєння «нецікавої» теорії та відпрацювання низки «нудних» вправ, в ній майже відсутні рекомендації із застосування прогресивних прийомів розвитку ладового гармонічного слуху вихованця. Через це дитині важко дається опанування музичних знань та розуміння навчального матеріалу.

Психологічна особливість сучасної дитини полягає у тому, що тривалий шлях до успіху пригнічує інтерес до занять, через що досить багато учнів класичних музичних шкіл не проходять повний курс навчання.

Звернення до прийомів застосування гармонічних функцій та розвитку музичного ладового гармонічного слуху та мислення, опанування навичками гармонічного аналізу музичних творів стимулює навчальний інтерес  активізує пізнавальну діяльність вихованців.

Технологічною особливістю впровадження методики є її наочність. Під час навчання для швидшого розуміння вихованцями поданого матеріалу широко використовуються спеціальні пристрої, як то макет квартово-квінтового кола (див. методику), та музичні навчальні комп’ютерні програми, як то Finale, CamtasiaStudio, GytarPro, SonyVegas тощо. Це створює позитивне навчальне середовище та підвищує ефективність засвоєння теорії і практики.

Набуті навички дають можливість дитині у вільний час самостійно розбирати на слух та грати улюблені музичні композиції та пісні, які не входять до навчальної програми, але відповідають музично-естетичним вподобанням дитини.

Використання педагогом даної інноваційної розробки допомагає вихованцям швидше відчути результат своїх занять і, таким чином, розвити позитивне ставлення до навчання.

Запропонована методика дає поштовх до творчої самореалізації, пробуджує інтерес і бажання грати більш складні музичні твори, вибираючи зручну для виконання тональність за допомогою набутих знань з гармонічного аналізу. Поступово у вихованців виникає почуття впевненості в своїх силах, розвиваються навички вільної гри на інструменті. Вони вчаться розбирати та виконувати музичні твори, спочатку, з мінімальною сторонньою допомогою, а потім стають «незалежними» музикантами, які вільно та впевнено володіють інструментом.

       Результат впровадження досвіду: Вихованці у процесі навчання оволодівають рядом умінь та навичок  на базі теоретичного та практичного матеріалу, викладеного із застосуванням інноваційних прийомів оволодіння інструменті.

Завдяки запропонованій технології розвитку ладово-гармонічного музичного мислення вихованці здатні визначати на слух функціональні ладові назви акордів, вільно користуватися текстом функціональних позначень та, за допомогою наочного макету «Квартово-квінтове коло», визначати конкретні акорди заданої тональності і навпаки. 

Завдання педагога полягає у створенні умов, за яких вихованці зможуть якомога скоріше відчути результат своєї праці. Поєднання прагнень наставника й гуртківців має виховну та освітню цінність для кожного учасника музичного колективу: розширюються індивідуальні можливості, набуті уміння і знання у подальшому неодмінно позитивно позначаться на мистецькому світогляді вихованця.

           Репрезентація досвіду:

Участь педагога у педагогічних конкурсах та виставках

Де представлений досвід

Рік

Досягнення

1.

Конкурс педагогічної майстерності серед педагогів ЦЕВ «Інноваційне колесо»

2013

Учасник

2.

Конкурс методичних та дидактичних матеріалів серед педагогів ЦЕВ

2015

Переможець

3.

Лауреат ІІІ (заочного) міського конкурсу дидактичних та методичних комплексів

педагогів позашкільних навчальних закладів міста

в межах Всеукраїнського конкурсу професійної майстерності «Джерело творчості» у номінації «методичний комплекс»,

категорії «інноваційні технології»

2015

Лауреат

 Презентація досвіду серед колег

Де представлений досвід

Рік

1.

Презентація досвіду роботи для курсантів ЗОІППО

2015

Посилання на матеріали досвіду:    http://www.estetika-centr.in.ua/golishenko-yevgenij/ 

 

 



Джерело: http://www.estetika-centr.in.ua/golishenko-yevgenij/
Категорія: Позашкілля | Додав: irarotko0708 (27.01.2016)
Переглядів: 1162 | Теги: методика, гра на гітарі, музичний слух, гармонія, інновація | Рейтинг: 1.0/100
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024