Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 09:38

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Самостійна робота на уроках зарубіжної літератури як засіб формування життєвої компетенції учнів вечірньої школи

Самостійна робота на уроках зарубіжної літератури як засіб формування життєвої компетенції учнів вечірньої школи

Бабич Оксана Юріївна,  вчитель зарубіжної літератури, I категорія

Назва закладу:Запорізький навчально-виховний комплекс «Освіта» Запорізької  міської ради Запорізької області

Керівник закладу: Шендрик Світлана Григорівна

Адреса: 69071, м. Запоріжжя вул. Пархоменка, 19

Телефон: 0 (612) 67 - 82 – 23

E-mail: zom5@i.ua

http://znvkosvita.ucoz.ua/

 

 

Провідна  педагогічна ідея досвіду.

Розбудити закладений в кожній дитині творчий початок, навчити працювати самостійно; допомогти зрозуміти та знайти себе – до цього я прагну, наскільки дозволяють мені власні сили й можливості, організовуючи дану роботу на  своїх уроках в умовах вечірньої школи. Не всі учні стануть завзятими літераторами, але всім їм доведеться жити у світі величезної інформації – такі уроки вчать жити.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду.

Процес становлення повноцінного характеру можливий лише за умов високого рівня самостійної життєдіяльності людини. Одне з головних завдань навчання – забезпечити розвиток особистісних якостей дитини, збагатити її досвід, підвищити природний потенціал. Самостійна робота є засобом закріплення на­вчального матеріалу і водночас засобом активізації пізнавальної активності учнів. Самостійна робота учнів, нехай незначна, але обов'язково систематична, дає можливість школярам самостійно зануритись у художній текст, осягнути ха­рактер героя, красу художнього слова тощо. Теми для самостійного опрацювання, завдання та запитання, спрямовані на самостійну роботу, привчають до відповідальності, до сумлінного ставлення учнів до навчання. Учителеві важливо виробити рекомендації щодо самоосвіти учнів. Головна мета їх — надати педа­гогічну допомогу школярам у їхній самостійній ро­боті. Під час роботи на уроці педагог має допомогти спланувати самостійну навчальну роботу, системати­зувати знання та вміння, отримані учнями у процесі самостійного вивчення, навчити прийомів самоконт­ролю, тобто вчитель направляє самостійну роботу, розказує та показує, як необхідно виконати те чи інше завдання. У зв’язку з цим орієнтація на  самостійну діяльність стає головною вимогою всієї системи освіти і навчальної діяльності  зокрема. Самостійна робота має на меті допомогти ос­мислити мотиви навчання, вчити самостійному прид­банню знань та їх залученню у практичному житті, формувати уміння самостійної навчальної роботи.

Науково-теоретична база досвіду.

Практично всі дослідники (М. Солдатенко, А. Баранников, А. Громцева, І. Богомолова) розглядають можливість організації самоосвітньої діяльності у навчальних закладах усіх типів, проте науково-практичні дослідження показують, що саме вечірня школа, де проблема різнорідності учнівського контингенту стоїть так гостро, потребує особливої організації навчальної-пізнавальної діяльності, де самоосвіта має стати системоутворювальним фактором навчання та виховання молоді. Проблеми учнівського  контингенту вечірньої школи досліджують А.В. Даринський, Д. Вількєєв, Г. Глейзер, Ю. Кулюткін, Ю. Мальований, Г. Сухобська, Л. Лєсохіна, Т. Шадріна та ін. Вони вказують на те, що склад учнів такої школи, на відміну від інших загальноосвітніх навчальних закладів, дуже різноманітний, передусім за віком (від 14 до 34 років і, навіть, старші), соціальним станом та психо-фізіологічними особливостями. Рівень набутих (попередніх) знань, з якими учні приходять до вечірньої школи, також дуже різний. Відповідно потреба і мотивація до навчання у таких учнів досить індивідуальні. Саме ці обставини вимагають від учнів вечірньої школи значного розумового, емоційного і фізичного напруження. Ці явища призводять до виникнення стресогенних ситуацій, тривоги, занепокоєння, які, у свою чергу, негативно впливають на функціональні стани учнів у процесі навчання. Негативні функціональні стани суб’єкта, як зазначають дослідники Є. Климов, Г. Суворова, К. Кузьміна, Т. Поясок, А. Прохоров, впливають на працездатність, продуктивність, результативність будь – якої діяльності, зменшують її якість та показники. Однак, в цілому проблематиці функціонування та розвитку сучасної вечірньої школи приділяється недостатня увага. Сучасний стан інтересу до організації освітньої діяльності вечірньої школи характеризується інтенсивним пошуком найбільш ефективних форм навчальної самоосвітньої діяльності учнів, відповідно до специфіки її контингенту.

Стисла анотація досвіду.

Поступове формування пізнавальної активності учнів, розвиток творчих здібностей засобами окремих предметів є невід’ємним. З цією метою впроваджується система формування навичок самостійної роботи учнів, розвиток пізнавального інтересу, творчих здібностей в процесі навчання літературі. Вважаю , що умовою розвитку учня є , по-перше, організація їхньої самостійної роботи щодо засвоєння нового матеріалу. Щоб остання була ефективною, треба сформувати в учнів стійкий пізнавальний інтерес, усвідомлення важливості виконуваної роботи. Самостійну роботу учнів під час вивчення нового матеріалу треба розглядати як «форму організації навального процесу, що здійснюється з метою набування нових знань і вмінь у спеціально відведений час без безпосередньої участі вчителя, але під його керівництвом». Я прагну, щоб характер завдань і запитань для самостійних робіт, ступінь їх складності на різних етапах навчання змінювався. Необхідна така організація самостійних робіт у сучасному навчальному процесі, за якої учні не тільки засвоюють систему знань, умінь і навичок, визначених програмою, а й розвивають свої творчі можливості, готуються до безперервної освіти, набувають основних компетентностей для майбутнього життя. Органічним продовженням класної самостійної роботи є домашня самостійна робота. Великою мірою , особливо для учнів вечірньої школи,хід уроку залежить від якості самостійної роботи учнів дома. У завдання для самостійної роботи вдома необхідно вносити творчий характер, який актуалізує потребу учня в додатковому пошуку інформації, стимулюють потребу в особистому погляді на проблему. Особиста думка учня в цьому випадку є продуктом інтелектуальної самостійності.

Результативність впровадження досвіду.

Результатами своєї діяльності бачу:

  • підвищення якості знань учнів;
  • підвищення читацької активності учнів;
  • формування життєвої компетенції учнів;                        
  • вміння учнів орієнтуватися в інформаційному середовищі та самостійно користуватися    інтернет-ресурсами.

Репрезентація досвіду.  Досвід роботи розглядався на засіданні шкільного методичного  об’єднання вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін.

Посилання на матеріал

https://drive.google.com/folderview?id=0B22AVcCb3YloYkxiVVJOVGRaWjg&usp=sharing

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: tetyana013 (21.01.2016)
Переглядів: 1171 | Коментарі: 1 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/32
Всього коментарів: 1
1 tomkovicht  
Дуже - дуже гарний досвід!!!!Бажаю перемогти!!!!!!!!!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024