Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 05:44

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Розвиток інтелектуального потенціалу учнів на уроках української мови та літератури, в позаурочний час

Розвиток інтелектуального потенціалу учнів на уроках української мови та літератури, в позаурочний час в умовах сучасного інформаційного середовища

 

Шеховцова Олена Анатоліївна,
учитель української мови та літератури, спеціаліст 1 категорії


Запорізький багатопрофільний ліцей № 62 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Пархоменко Ірина Володимирівна
Адреса школи: 69006, м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 9
Тел.: 236-89-70, 283-08-98
Email:zpbpl62@rambler.ru
http://bpl62.zp.ua/index.php

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у створенні комплексу методів і форм роботи на уроках української мови та літератури, в позаурочний час в умовах сучасного інформаційного середовища як чинника розвитку ключових компетентностей особистості.


Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
У сучасній системі освіти формування інтелектуального потенціалу набуває форми конкретного завдання. Це – формування особистості випускника, який не просто отримує знання, але обов’язково набуває компетенцій і сформованих можливостей для їх розвитку в практичній діяльності, щоб бути по-справжньому конкурентноздібним і пристосованим до швидких змін у сучасних реаліях.
Важливим елементом сучасного розвитку суспільства є інноваційна діяльність, яка розширює зміст інтелектуального потенціалу особистості, оскільки постійний розвиток інтелектуального потенціалу призводить до таких результатів, які вже будуть складати об’єкт інтелектуальної власності.
Розвиток молодого інформаційного суспільства пропорційно залежить від інтелектуальних зусиль особистості, від тих можливостей і здібностей, якими вона володіє. Таким чином, глобалізація стимулює активність особистості, вказує на необхідність підготовки її до майбутнього.


Науково-теоретична база досвіду
Даний досвід базується на Національній доктрині розвитку освіти України в ХХІ столітті, Законі України «Про освіту», Державній Національній програмі «Освіта» (Україна ХХІ століття), Законі України «Про загальну середню освіту».
Теоретико-методологічним підґрунтям досвіду визначені: Концепція загальної середньої освіти (2001 р), Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 р № 24).
Теоретичною базою досвіду єдослідження як українських, так і зарубіжних учених: Х. Джарвіса, О. Кучерук, І. Родигіної, О. Савенкової, Н. Селвіна, М. Фукса.


Стисла анотація досвіду
Технологія діяльності вчителяполягає у застосуванні як традиційних, так і інноваційних методів роботи. Учитель О.А Шеховцова будує свою роботу на уроках української мови та літератури в трьох ключових аспектах:інноваційному, діяльнісному,психолого - педагогічному.
Інноваційний аспект учитель вбачає в розробці й використанні таких завдань, що сприяють розвитку інтелектуальних здібностей учнів на певному уроці й забезпечують досить високі результати.
На різних етапах уроку учитель О.А. Шеховцова застосовує такі методи і форми роботи,якмозковий штурм, вирішення проблемного питання, створення сенкану, асоціативного грона, огляд – конкурс творчих робіт,віртуальні подорожі у часі і просторі,інтерв’ю з письменником, художником, актором, другом,ведення щоденника подвійних нотаток.
Для впровадження на уроках вищезазначених методів і форм роботи учитель О.А.Шеховцова систематично використовує можливості інформаційних та комп’ютерних технологій, аудіо та відеоматеріали, власний блог.
Одним з основних аспектів роботи учителя О.А Шеховцової є також використання на уроках різноманітних видів активної діяльності, що сприяють розвитку природних здібностей учнів, а саме: інсценізація фрагментів твору,прийом «недописана теза», елементи дискусії та диспуту, творче завдання на сторінках власного блогу як випереджувальне, підготовка повідомлень та вікторин на основі кількох джерел, у тому числі Інтернет ресурсів, урок – квест.
Діяльнісний аспект передбачає проектування методичної проблеми в позакласну роботу: участь учнів у роботі Малої академії наук безпосередньо сприяє підвищенню інтелектуального розвитку учнів; театральна студія «Лілея» під керівництвом учителя. 
Важливим у роботі вчителя О.А Шеховцової є такожпсихолого-педагогічний аспект, який будується на основі створення ситуації успіху, щоб забезпечити дитині психоемоційний комфорт і формувати такі особистісні компетентності, як асоціативне образне мислення, відчуття краси слова, естетичні почуття, бажання підвищувати власний інтелектуальний потенціал. З метою формування в учнів високих моральних цінностей учитель використовує досить результативні психолого-педагогічні прийоми:«сповідь»,«загальна радість»,«даю шанс»,«ефект навіювання»,«рушай з нами».
Здійснювані учителем Шеховцовою О.А. шляхи розвитку інтелектуальних можливостей учнів можна класифікувати наступним чином:епізодичні вкраплення (повідомлення, підготовлені учнями або вчителем, довідки, бесіди, ілюстрації, вікторини);компаративний аналіз (порівняти теми, ідеї, сюжети, образи, художні засоби, проблематику художніх творів тощо).
Одним із важливих аспектів роботи учителя О.А Шеховцової є систематичне використання на уроках комп’ютерних засобів навчання, використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.


Результативність впровадження досвіду
Протягом п’яти років мною були проведені дослідження, метою яких було вивчення ефективності застосування вищезазначених технологій. Я дійшла висновку, що технології розвитку інтелектуальних здібностей учнів дозволяють отримати результати різних рівнів: школярі вчаться не тільки критично мислити на уроках мови та літератури, але й здатні використовувати інформацію в різних життєвих ситуаціях, застосовуючи набуту інформаційну компетентність.


Репрезентація досвіду
Проблема розвитку інтелектуального потенціалу учнів на уроках української мови та літератури та в позаурочний час в умовах сучасного інформаційного середовища викликає зацікавленість у вчителів української мови та літератури. В цьому я переконалась на засіданнях кафедри української мови і літератури, районного методичного об’єднання учителів гуманітарно-естетичного циклу, міських семінарах, присвячених даній темі. 


Посилання на матеріал: http://Shehovzova.blogspot.com

http://bpl62.zp.ua

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: LeninRMO (24.01.2016)
Переглядів: 926 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.0/51
Всього коментарів: 1
1 elint_m  
Актуальний досвід роботи вчителя Шеховцової О.А.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024