Формування громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури
Смаковська Катерина Володимирівна, вчитель російської мови і зарубіжної літератури, «спеціаліст вищої категорії»
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 88 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Златова Людмила Іванівна
Адреса: вул. Музикальна, 2
Телефон: 769-80-53, 769-80-54
email: nvk88zap@gmail.com
http://zshcol88.wix.com/zp88
Провідна педагогічна ідея досвіду Розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Ураховуючи суспільно-політичну ситуацію, що склалася в Україні, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо. Новий Державний стандарт ґрунтується на засадах особистіснозорієнтованого, компетентнісного і діяльністного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в результативних складових змісту базової і повної загальної середньої освіти. У вступі до Державного стандарту найпершою серед компетентностей названо громадянську. «Громадянська компетентність - здатність учня активно, відповідально та ефективно реалізовувати права та обов'язки з метою розвитку демократичного суспільства». Крім того, спеціально була акцентована загальнокультурна компетентність - «здатність учня аналізувати та оцінювати досягнення національної та світової культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності». Тому розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій є актуальним і перспективним.
Стисла анотація досвіду В наш час в теорії і практиці особливо гостро стоїть проблема формування творчої особистості. Саме на виховання і розвиток громадянської компетенції учнів спрямовані матеріали досвіду.
Уроки формування громадянської компетенції - утвердження високих моральних ідеалів, формування гармонійно розвиненої особистості, активної життєвої позиції учня. Завдання - засобами художнього слова зуміти знання перетворити в переконання, зробити ці ідеї осмисленими, усвідомленими, глибоко продуманими. Вони повинні стати органічною потребою, невід’ємною частиною життя, нормою поведінки кожного учня. Адже зберегти і зміцнити нашу державу можуть громадяни, які люблять свою Батьківщину, свою країну,
Предмет. Методика викладання зарубіжної літератури в 7-му класі (застосування нових методик викладання літератури).
Об’єктом моєї методичної роботи є розвиток громадянських компетенцій учнів.
Мета роботи. Виявлення методів, прийомів і способів розвитку громадянських компетенцій школярів на уроках зарубіжної літератури.
Об’єкт, предмет, мета дослідження обумовили необхідність поступового вирішення наступних завдань:
- розкрити проблему розвитку громадянських компетенцій учнів в сучасній методиці вивчення літератури;
- визначити методи, прийоми, способи розвитку творчих компетенцій учнів на уроках літератури в середніх класах;
- визначити місце творів М.Гоголя в шкільній програмі із зарубіжної літератури;
- запропонувати програму розвитку громадянських компетенцій учнів при вивченні творів М.Гоголя.
Для ґрунтовного вивчення цієї теми використовувались такі наукові методи:
теоретичні методи (аналіз, синтез);
емпіричні методи дослідження.
Методична робота складається з двох основних розділів, висновків, списку використаної літератури. Налічує 15 сторінок.
Результативність впровадження досвіду Предмет «Зарубіжна література» як важливий засіб реалізації цілей громадянської освіти учнів передбачає:
- ознайомлення школярів із кращими здобутками і художніми відкриттями зарубіжної літератури;
- формування світогляду школярів на основі духовних цінностей, що пропагуються через літературний твір, розвиток їхніх почуттів і мислення;
- розширення читацького досвіду учнів, формування умінь орієнтуватися на ринку сучасних друкованих видань;
- виховання у школярів толерантного ставлення до іншої точки зору, поваги до інших національних традицій, формування бачення світового контексту зарубіжної літератури, її здобутків та внеску в розвиток світової культури;
- формування досвіду громадянської поведінки (прояв громадянських почуттів, зокрема в ситуації ризику, протидія аморальним явищам, відстоювання прав людини).
Репрезентація досвіду Виступ на МО вчителів російської мови і зарубіжної літератури.
Посилання на матеріал http://zschool88.wix.com/zp88
|