Метод проектів як засіб реалізації компетентнісного підходу на уроках трудового навчання
Северін Ольга Миколаївна,
вчитель обслуговуючої праці, «спеціаліст вищої категорії», «старший учитель».
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №86 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Зайченко Любов Миколаївна
Адреса школи:69093, м. Запоріжжя, вул. Дегтярьова, 5-Б;
Телефон:224-78-47, 223-62-60
email:olgaseverin63@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду
Сьогодні метод проектів вважається одним із перспективних методів навчання, тому що він створює умови для творчої самореалізації учнів, підвищує мотивацію до отримання знань, сприяє розвитку інтелектуальних здібностей. Проектуючив навчанні реальні проблеми,з якими можуть зіткнутися в житті, учні набувають досвіду їх вирішення.Німецький педагог А. Флітнер характеризує проектну діяльність як навчальний процес, в якому обов`язково беруть участь розум, серце і руки ( “LernenmitKopf, HerzundHand”), тобто осмислення самостійно набутої інформації здійснюється через призму особистісного ставлення до неї і оцінку результатів в кінцевому продукті.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Цінність проектування полягає в тому, що саме ця діяльність привчає дітей до самостійної, практичної, планової і систематичної роботи, виховує прагнення до створення нового або існуючого, але вдосконаленого виробу, формує уявлення про перспективи його застосування; розвиває морально-трудові якості, працелюбність, готує їх до свідомого вибору професії. Проектна технологія дозволяє активно розвивати в учнів основні види мислення, творчі здібності, прагнення самому створити, усвідомити себе творцем. В учнів виробляється і закріплюється звичка до аналізу споживчих, економічних, екологічних і технологічних ситуацій, здатність оцінювати ідеї, виходячи з реальних потреб, матеріальних можливостей і вмінь, вибирати найбільш технологічний, економічний спосіб виготовлення об'єкта проектування, який відповідав би вимогам дизайну Усе це дає змогу зробити висновок про те, що проектно-технологічна діяльність дозволяє здійснити перехід від «школи пам'яті» до «школи мислення».
Науково-теоретична база досвіду
Досвід базується на ідеях застосування методу проектів у навчальній діяльності старшокласників С.У. Гончаренка, О.О. Фунтікової, дослідженнях та розробках з організації проектної діяльності О.В. Зосименко, О.М. Коберника та В.К. Сидоренка.
Стисла анотація досвіду
Кожна дитина індивідуальна, а тому робота вчителя спрямована на окремий, винятковий підхід до кожного учня, на розвиток його індивідуальних пізнавальних та творчих здібностей. Основою моєї діяльності є впровадження проектної технології на уроках трудового навчання.
Метод проектів є ефективним, оскільки стимулює практичну проектну діяльність школярів та дозволяє формувати весь набір компетентностей. Метод проектів орієнтований на самостійну діяльність учнів—індивідуальну, парну, групову. Учні розробляють проекти різноманітної тематики, спираючись на головні принципи реалізації даної технології: самостійність, діяльність, результативність. Наприклад, учні 6-х класів, згідно варіативного модуля, працюють над виготовленням народної ляльки-мотанки, а учні 9-го класу мають можливість створювати творчі роботи в техніці квілінг(паперової філіграні).Робота над проектом—це творча праця учня на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів.Для підвищення зацікавленості учнів до роботи над виготовленням виробів вчитель повинен навчати різноманітним технологіям роботи з матеріалами. Ці технології можуть бути як традиційними, так і новітніми. Учні з великим задоволенням опановують їх та виконують цікаві творчі проекти
Ефективним є використання методу проектів у роботі з обдарованими учнями, під час підготовки до олімпіад та творчих конкурсів. Пропоную проект «М’яка розвиваюча книга» (додаток 1), в якому використані різноманітні технології роботи з сучасними матеріалами, презентацію проекту (додаток 2), буклет до проекту (додаток 3).
Результативність впровадження досвіду:
Використання методу проектівна уроках трудового навчання і в позакласній роботі забезпечує розвиток пізнавальних навичок учнів та їх творчого потенціалу; формування ключовихкомпетентностей особистості: комунікативної, інформаційної, соціальної, полікультурної, самоосвітньої; позитивну мотивацію навчання, тому що задумана річ створюється з урахуванням власних інтересів, потреб і можливостей; практичну спрямованість навчання; реалізацію міжпредметних зв’язків.
Репрезентація досвіду
Досвід представлено на засіданні педагогічної ради ЗОШ № 86 м. Запоріжжя (грудень2015), методичної ради ЗОШ № 86 (листопад 2015)
Робота за проектом «М’яка розвиваюча книга» була представлена на ІІІ (обласному) етапі учнівської олімпіади з трудового навчання (2013-2014 н.р., ІІ місце).
Посилання на матеріали: http://school86.at.ua/index/severin_o_m/0-168
|