Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 06:10

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Використання ІКТ на уроках біології як засіб формування інформаційної компетентності учнів

Використання  ІКТ на уроках біології як засіб формування інформаційної компетентності учнів

Василяженко Юлія Анатоліївна, учитель бiологiї, спецiалiста вищої  категорii, педагогогiчне звання «Старший учитель»

Запорізька спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов № 7 Запорізької міської ради Запорізької області
 
директор – Білоус Костянтин Андрійович, 
 
вул. Північнокільцева, 21, тел.769-80-37,  
 

Провідна педагогічна ідея досвіду: У час реформування системи шкільної освіти, поширення масової культури в сучасній    практиці інтерес учнів до навчання поступово знижується. Ці явища зумовлені як загальними соціальними чинниками, так і особливостями сучасного стану освіти, педагогічної науки в Україні. За таких обставин підвищується актуальність дослідження проблеми розвитку пізнавальних інтересів школярів.  Розв'язуючи дану проблему, я  поставила собі за мету провести кожний урок так, щоб він сприяв становленню пізнавальних інтересів учнів, набуттю ними навичок самостійного поповнення знань. Адже без активної самостійної роботи не можна досягти глибоких і міцних знань, оволодіти раціональними прийомами навчальної діяльності.

Згідно з Державними стандартами освіти, перед школою стоїть завдання підготувати учнів до життя у сучасному інформаційно-високорозвиненому динамічному суспільстві. Одним із шляхів вирішення вищезазначеного завдання є впровадження інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ), які відкривають можливості під час роботи з різноманітною інформацією у навчальному процесі.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Використання ІКТ на уроках біології дозволяє інтенсифікувати діяльність вчителя і школяра; підвищити якість навчання предмета; відобразити істотні боки біологічних об'єктів, висунути на передній план найбільш важливі (з точки зору навчальних цілей і завдань) характеристики досліджуваних об'єктів і явищ природи. Переваги мультимедійних технологій, в порівнянні з традиційними, різноманітні: наочне подання матеріалу, можливість ефективної перевірки знань, розмаїття організаційних форм у роботі учнів і методичних прийомів у роботі вчителя. Багато біологічних процесів відрізняються складністю. Діти з образним мисленням важко засвоюють абстрактні узагальнення, без картинки не здатні зрозуміти процес, вивчити біологічні явища. Мультимедійні анімаційні моделі дозволяють сформувати у свідомості учня цілісну картину біологічного процесу, формувати  базові знання про принципи функціонування і структуру біологічних систем, про взаємозв'язки між біологічними системами та середовищем; інтерактивні моделі дають можливість самостійно «конструювати» біологічні процеси, виправляти свої помилки, самонавчатися, оволодівати методологією наукового пізнання світу та формувати  основи здорового способу життя.

Науково-теоретична база досвіду: Доцільність та шляхи впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес з біології в основній школі досліджували вітчизняні та закордонні вчені, а саме: Р.Вільямса,      Б.Гершунського, В.Глушкова,  А.Єршова,  К.Маклін,  Ю.Машбиця,  С.Пейперта,  Є.Полат, М.Жалдака, Ю. Жука,  В.Лапинського,  В.Мадзигона,  Н.Морзе, Ю. Рамського   Г. Клейман, М.Краудер,  С.Пейперт,  В.Скіннер, Козленко, Н. Матяш, Є. Неведомська, Н. Семенюк, М. Сидорович, В.Смірнов, В. Соломін, Е. Шухова та ін. Ю. Дорошенко, Н. Семенюк, Л. Семко у роботі «Біологія та екологія з комп'ютером»  аналізують можливості комп'ютерної підтримки лабораторних і практичних робіт з біології.

Стисла анотація досвіду: Метою реформування шкільної біологічної освіти є забезпечення широких можливостей для розвитку, навчання та виховання  екологічної  культури гуманної особистості, в результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в інформаційному суспільстві.  Таке, складне завдання  я  вирішую  шляхом  використання  інноваційних  технологій  навчання,  серед яких  значне місце  займають   інформаційно-комунікативні технології. Над методичною проблемою «Використання  інформаційно-комунікативних технологій  як засіб  формування  екологічної  культури  гуманної  особистості»  я працюю більш як чотири  роки,  активно використовуючи інновації,  створюю оптимальні умови для розвитку та самовираження кожного учня як особистості.

У тематиці  завдань завжди враховую індивідуальні особливості пізнавальної діяльності учнів, створюю умови, за яких учень може самостійно здобувати знання чи застосовувати одержані раніше, причому замість дій за зразком в основному виступають пошукові й дослідницькі дії. Моя робота орієнтована на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного  часу. Цей підхід органічно поєднується з груповим підходом до навчання. На уроках завжди припускається розв'язування деякої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчих галузей. Виходячи з вищеописаного, провідною ідеєю є самовдосконалення, самореалізація творчої особистості. Учень повинен не тільки засвоїти необхідні знання й уміння, а й навчитися шукати й знаходити об'єкти їх практичного застосування, бачити проблеми і приймати  рішення, одержувати і використовувати інформацію, самостійно навчатися, розвивати комунікативні  навички, набувати життєвих компетенцій.

Використання можливостей   інформаційно-комунікативних технологій  на уроках дозволяє підвищити ефективність логічного мислення, поліпшити аналіз та оцінювання рівня знань учнів, звільнити більше часу для надання допомоги школярам, надають  вчителеві можливість зробити уроки цікавішими, захоплюючими та сучасними. За допомогою   комп’ютера   проведення  уроків,  вправ,  контрольних  і  лабораторних  робіт,   а  також  оцінювання  успішності  стає  якіснішим,    а величезний  потік інформації – досяжним.

Результативність впровадження досвіду: Досвід роботи свідчить, що проектна діяльність сприяє підвищенню інтересу до біологічної науки, самоосвітньому формуванню інтелектуальних, спеціальних,  загальнокультурних знань і вмінь учнів, покращенню навчальних досягнень учнів.

Репрезентація досвіду: ШМО природничо-математичних наук, педагогічна рада школи, РМЦ динамічні групи, творча група міста з відзнакою за  суттєвий внесок у впровадженні  інноваційних освітніх  технологій в навчально-виховний процесс.

Посілання на матеріал:

https://drive.google.com/folderview?id=0B4QfN6fSs85GdjJBVGFZV0p1Y0k&usp=sharing

Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: kommun (22.01.2016)
Переглядів: 1335 | Рейтинг: 1.0/118
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024