Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 17:26

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Реалізація компетентнісного підходу у навчанні через використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках природничого циклу

Тема досвіду: Реалізація компетентнісного підходу у навчанні через використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках природничого циклу.

Інформація про автора: Нечепуренко Оксана Леонідівна, учитель хімії та біології, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Контактна інформація про навчальний заклад:

Запорізька гімназія № 46 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Кругла Людмила Юхимівна

вул. Орджонікідзе, 29

69009, м. Запоріжжя

тел.: (+061)236-56-14

email: gimnazy46@i.ua   http://gimnazy46.wix.com/school

Провідна педагогічна ідея досвіду. Представлений досвід роботи вчителя висвітлює нові можливості, які відкриваються під час використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі та педагогічній діяльності учителя для реалізації компетентнісного підходу як одного з основних, на якому ґрунтується реалізація нового Державного стандарту освіти.

У роботі розкриваються форми і методи використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі етапах уроку і у позаурочній діяльності, наведено матеріали щодо організації вивчення окремих тем курсу хімії за проектною технологією в межах програми «Intel@ Навчання для майбутнього», розкриваються можливості використання інформаційних технологій для підвищення рівня знань учнів та мотивації до вивчення предметів природничого циклу, представлена методика використання інформаційних технологій та ППЗ на різних етапах навчально-виховного процесу.

     Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду.

Актуальність досвіду. Стрімкий розвиток комп’ютерної техніки та її різноманітного програмного забезпечення – одна з характерних рис розвитку сучасного суспільства. Технології, в реалізації яких використовується комп’ютер, являються частиною практично усіх сфер людської діяльності, тому у сучасної дитини значно підвищується інтерес до навчання, якщо під час викладання предметів використовуються інформаційно-комунікаційні технології.

Саме використання інформаційних технологій в раціональному поєднанні з іншими інноваційними та традиційними технологіями дозволяє реалізувати засади та підходи Держстандарту, так як надає вчителю можливість запроваджувати найефективніші методи і форми роботи, які «діють» і призводять до досягнення мети освіти – сформувати компетентнісну особистість. Використання інформаційних технологій відкриває широкі можливості для того, щоб процес оволодіння знаннями був інтерактивним, наочним, цікавим, особистісно-орієнтованим, діяльнісним.

Актуальність застосування інформаційних технологій обумовлено їх сприянням загальному розвитку особистості, формуванням світоглядної культури, індивідуального досвіду, творчості, а також тими можливостями, які вони відкривають у навчально-виховному процесі та педагогічній діяльності учителя для реалізації компетентнісного, діяльнісного та особистісно-орієнтовного підходів у навчанні.

Під час використання інформаційних технологій у навчально-виховному процесі учень і вчитель являються рівноправними та рівнозначними суб'єктами навчально-виховного процесу, відбувається постійна активна взаємодія учнів, їх навчання та взаємонавчання, активна пошукова діяльністью. Така організація навчання являється найбільш ефективною, тому інформаційні технології відносяться до інтерактивних сучасних педагогічних технологій, що сприяють формуванню предметних, надпредметних та ключових компетентностей учнів.

     Науково-теоретична база досвіду. Проблема формування компетентнісної особистості, яка володіє сучасними інформаційними технологіями, вільно орієнтується в інформаційному потоці, приймає обґрунтовані рішення в будь якій сфері життя, являється предметом дослідження багатьох сучасних педагогів: І.В. Родигіної, В.Ф Бурмакіної, О.В. Овчарук, О.М. Спіріна, Б. Юссефа, М. Дагмані, О. Матвієнко.

І.В. Родигіна до структури компетентності відносить такі компоненти, як знання (глибокі, систематичні, поліфункціональні); діяльність (використання знань у стандартних і нестандартних ситуаціях, уміння і навички); особистісні якості (ціннісні установки, мотивація діяльності).

Зміст поняття «компетентності» тісно пов’язаний зі змістом поняття «інформаційно-комунікаційної компетентності».

Б. Юссеф і М. Дагмані визначають інформаційно-комунікаційну компетентність як «сукупність знань, умінь та ставлень, що застосовуються для використання інформаційно-комп'ютерних систем, здатність здійснювати веб-дизайн, розробляти презентації, використовувати графічні програми, відомості онлайн-бібліотек, веб-браузерів, програми Word тощо».

О. Спірін стверджує, що інформаційно-комунікаційна компетентність – це «підтверджена здатність особистості використовувати на практиці інформаційно-комунікаційні технології для задоволення власних індивідуальних потреб і розв’язання суспільно значущих, зокрема професійних, завдань у певній предметній галузі».

О. Матвієнко пояснює цей термін як «інтегровану здатність людини, яка ґрунтується на особистісному гуманістичному підході до процесів інформатизації суспільства, передбачає інтелектуальні та технологічні вміння інформаційної взаємодії, виявляється в освоєнні інформаційного простору суспільства з використанням нових інформаційних технологій».

Таким чином, формування компетентнісної особистості здійснюється паралельно з оволодінням дитиною інформаційно-комунікаційною компетентністю.

Згідно з Держстандартом, компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей, особистісно зорієнтований підхід дозволяє спрямувати навчально-виховний процес на взаємодію і плідний розвиток особистості педагога та його учнів на основі рівності у спілкуванні та партнерства у навчанні, а діяльнісний підхід забезпечує розвиток умінь і навичок учнів, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища.

     Стисла анотація досвіду

Метод проектів, як метод навчання відповідає основним вимогам до сучасних методик: формує критичне і творче мислення як пріоритетні напрямки інтелектуального розвитку людини, сприяє розвитку таких навичок, як аналіз інформації, відбір і порівняння фактів, встановлення асоціацій з вивченими явищами та фактами, самостійність, логічна побудова доказів, систематизація результатів, тобто являється, на мою думку, провідною технологією у формуванні ключових, предметних і надпредметних компетентностей. Тому я вирішила організувати вивчення деяких навчальних тем, а також проведення позаурочних заходів за проектною методикою

Творчою групою, до складу якої ввійшли десятикласники, був створений проект для учнів 7-х класів «Ферум. Залізо», за алгоритмом якого було організовано в 7-х класах вивчення підтеми «Ферум. Залізо», що входить до складу теми «Прості речовини: кисень і залізо». Створений проект використовується і в 10-х класах як наочний матеріал під час вивчення теми «Металічні елементи та їх сполуки».

Робота за проектною методикою дозволила організувати групову дослідницьку роботу щодо вивчення матеріалу з теми «Прості речовини: кисень і залізо», мати практично значущий результат – звіт про проведене дослідження у вигляді учнівських презентацій, публікації та веб-сайту, стимулювало створення учнями подальшої серії міні-проектів у вигляді учнівських мультимедійних презентацій, доповідей, схем та малюнків. Використання елементів проектних технологій у вигляді учнівських теоретичних та практичних досліджень, представлених як мультимедійні презентації, дозволяє реалізувати особистісно-орієнтовні засади навчання. Мультимедійні учнівські презентації створювали учні, які мали різний рівень навчальних досягнень. Учні з високим та достатнім рівнем знань з предмету отримували випереджувальні завдання опрацювати теоретичний матеріал, що буде вивчатись на уроці, або провести дослідження та звітувати про роботу під час вивчення нового матеріалу як асистенти вчителя. Для учнів, які навчалися на середньому рівні, великою перспективою в підвищенні рівня знань було самостійне дослідження частини теми, класифікація матеріалу, розгляд властивостей речовин, робота з додатковою літературою, ресурсами Інтернету та узагальнення результатів дослідження у вигляді мультимедійних презентацій.

Я впевнилась, що організація навчально-виховного процесу за проектною технологією дає можливість підвищити інтерес учнів до навчання, формувати ряд ключових компетентностей, дозволяє учням підвищити рівень знань, пережити ситуації успіху, набути стійкої мотивації до вивчення предмету.

Під час навчально-виховного процесу незамінними стали електронні програмно-методичні посібники, які я використовую на різних етапах уроку для організації проблемного викладання природознавства, хімії та екології, рефлексії. Використання інформаційних технологій та педагогічних програмних засобів під час викладання природничих наук дозволяє забезпечити більш високий рівень ефективності засвоєння навчального матеріалу. Повторення, узагальнення та закріплення засвоєних знань, умінь і навичок у процесі інтерактивної взаємодії учня з комп’ютером є одним з найпродуктивніших сучасних педагогічних прийомів. Я використовую комп'ютерні тестові завдання, розроблені власноруч, або тести, розроблені командою педагогів у межах проекту «Школа сучасних знань»; з метою оперативного контролю знань на етапі перевірки домашнього завдання, на уроках узагальнення знань використовую тести, які входять до складу ППЗ.

Створення та проведення уроку за допомогою першої учительської мультимедійної презентації, в якій до кожного етапу уроку розміщені ілюстрації, фотографії, тексти, що допомогають інтенсивно та наочно перевірити домашнє завдання, сформулювати проблемну ситуацію, пояснити новий матеріал, спираючись на додаткову інформацію, підготовлену учнями у вигляді усних доповідей та мультимедійних презентацій, а також перевірити рівень засвоєння нових знань за допомогою розроблених тестових завдань, допомагає реалізувати всі визначені вчителем завдання, зекономити час, відчути задоволення від сумісної праці вчителя і учнів. Уроки з використанням інформаційних технологій, до яких учитель разом з учнями готує матеріал у вигляді учительської та учнівських презентацій, вважаю високоефективним, так як матеріал подається інтенсивно, стисло, насичений наочністю, максимально активізує навчальну діяльність учнів, розвиває їх креативність.

Традиційними і улюбленими формами позаурочної роботи стали для мене та моїх учнів фестивалі учнівських міні-проектів з хімії та екології, валеологічні марафони, на яких учні презентують результати командних та індивідуальних досліджень глобальних екологічних проблем, проблем забруднення довкілля в нашій країні та місті і шляхів виходу з них, діляться досвідом пошуку та відбору інформації, особливостями роботи з ресурсами Інтернету. Проведені заходи популяризують проектну технологію як одну з провідних технологій, що дозволяє успішно формувати основні групи ключових компетенцій, підвищувати інтерес до хімії та екології як природничих наук.

Перспективним для підвищення якості знань учнів з хімії, екології, біології вважаю самостійне та дистанційне поглиблене вивчення предметів учнями з використанням інформаційних технологій. Працюючи в обласному регіональному проекті «Школа сучасних знань», розробила авторські розділи курсів для допрофільної та профільної підготовки учнів з хімії «Електролітична дисоціація» та «Теорія будови органічних сполук О.М. Бутлерова», які дозволяють учням дистанційно поглиблено вивчати хімію, підвищувати рівень своїх навчальних досягнень, готуватись до предметної олімпіади, ЗНО, навчання у вищих навчальних закладах.

     Результативність впровадження досвіду

       Результатами своєї роботи вважаю зростання інтересу учнів до вивчення природничих наук. Навіть учні 5-х класів вдало створюють та захищають міні-проекти у вигляді учнівських мультимедійних презентацій, вчаться планувати, взаємодіяти, знаходити та відбирати необхідну інформацію, презентувати результати своєї діяльності. Старшокласники беруть активну участь у створенні власних міні-проектів, суттєво допомагають в організації фестивалів.

Результативність участі учнів в предметних олімпіадах та конкурсах

Рік

Назва олімпіади, конкурсу

результати

хімія

екологія

2012

олімпіади

ІІ, ІІІ (районний)

ІІІ (районний)

2013

олімпіади

ІІІ, ІІІ, ІІ (районний)

ІІІ (районний)

2014

олімпіади

ІІ, ІІІ (районний)

ІІ, ІІІ (районний)

2015

олімпіади

І, ІІІ (районний)

 

2015

Конкурс «Екологічний вектор», номінація «Екоплакат»

І (районний), І (міський)

 

     Репрезентація досвіду.

 

Форми роботи

Зміст роботи

Виступи на засіданнях кафедри природничо-математичних наук, районного методичного центру учителів хімії

«Використання комп’ютерних технологій в шкільному курсі хімії»

«Складові педмайстерності».

«Впровадження інноваційних освітніх технологій під час викладання хімії»

Участь у педрадах та методичних семінарах

«Використання інтерактивних технологій в шкільному курсі хімії»

«Формування валеологічної компетентності на уроках хімії, природознавства, екології та екології рідного краю» «Актуалізація і включення в зміст занять суб'єктного досвіду учнів»

Обласний конкурс проектів

Навчальний проект «Ферум. Залізо»

Всеукраїнська педагогічна виставка підвищення якості природничо-математичної освіти

«Використання інформаційних технологій навчання під час викладання хімії як засіб формування ключових компетентностей учнів

 

Теги: Заводський, інформаційні технології, компетентності, міні-проект, Школа сучасних знань.

Посилання на матеріал:

http://www.zhu.edu.ua/mk_school/course/view.php?id=157#section-0

http://cimha6.wix.com/parenting-blog-ru   

Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: s0soldatenko (19.01.2016)
Переглядів: 1894 | Рейтинг: 1.0/214
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024