Провідна педагогічна ідея досвіду: діяльнісний підхід у педагогіці передбачає суттєво новий стиль викладання зорієнтований на суб’єкт-суб’єктне навчання. Реалізація діяльнісного підходу вимагає від вчителя організаційно-управлінських умінь щодо створення умов для активізації пізнавальної діяльності учня (суб’єктне навчання ). Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: актуальність теми «Реалізація діяльнісного підходу на уроках біології в умовах впровадження нового Державного стандарту» визначається тим, що діяльнісний підхід до викладання вважаю надзвичайно актуальною педагогічною і методичною компонентою в освіті так як:
* По-перше, в умовах інформаційного суспільства діяльнісний підхід до навчання розвиває в учнів вміння працювати, самостійно здобувати знання і відстоювати свою думку.
* По-друге, на засадах саме діяльнісного підходу ґрунтується освітній документ новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти.
Новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти, що запроваджено в освітній простір, виконує функцію інструменту модернізації освіти. Отже, виникла необхідність розглянути сутність діяльнісного підходу та шляхи його реалізації в навчальний процес при викладанні біології, а саме розглянути як буде спрямована професійна діяльність вчителя, які прийоми і методи стануть пріоритетними та як реалізація даного підходу відобразиться на навчальній діяльності учнів. Науково-теоретична база досвіду: Проблему діяльнісного підходу у навчанні вивчали: становлення діяльнісного підходу в педагогіці було розпочато Л.С. Виготським – радянським психологом. О. М. Леонтьєв- російський психолог, філософ і педагог, заклав основи діяльного підходу в психології; О. Я. Савченко - доктор педагогічних наук, професор, визначає, що діяльнісний підхід стимулює учнів до самостійності і навчання. На думку німецького педагога (18 ст) Адольфа Дістервега - послідовника Песталоцці, діяльнісний метод навчання є універсальним. Стисла анотація досвіду: З початком нового тисячоліття все більшої уваги в педагогіці набирає діяльнісний підхід під час вивчення предметів шкільного курсу.
У даній роботі розглянуті теоретичні основи діяьнісного підходу як методичної компоненти. Визначено, що діяльнісний підхід в освіті оптимально відповідає актуальним тенденціям розвитку сучасного суспільства та передбачає такі методи навчання, коли дитина не отримує знання у готовому вигляді, а добуває їх самостійно в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності.
Діяльнісний підхід визначає нові ролі вчителя:
* вчитель-фасилітатор, (фасилітатором називають викладача, вчителя, тренера, основне завдання якого полягає в стимулюванні та направленні процесу самостійного пошуку)
* вчитель-організатор;
* активний діяч,що мотивує на діяльність.
Отже, сьогодні процес навчання відходить від класичного викладання вчителем системи знань, йому на зміну приходить процес в якому змінюються ролі вчителя і учнів, вони стають повноправними учасниками навчального процесу, йдеться про суб’єкт - суб’єктне навчання. Змінюється стиль викладання.
Досліджено, що потужним засобом реалізації діяльнісного підходу на уроках біології є запровадження проектної діяльності, що передбачено новою навчальною програмою з біології для 6 та 7 класів. Йдеться про міні-проекти. Перед початком роботи над міні-проектом учні мають бути озброєні технологічними кроками щодо його виконання та критеріями оцінювання проекту. Тож, мною розроблено ключові та змістові запитання до міні-проектів запропонованих програмою та критерії оцінювання проекту.
Засобом реалізації діяльнісного підходу на уроках біології вважаю також продуктивне навчання. Продуктивне навчання передбачає створення учнями власного інформаційного продукту : презентації, доповіді, буклету, стіннівки тощо. В процесі продуктивного навчання пріоритет надається самостійній діяльності пошукового, дослідницького , творчого характеру. Пропонується розглянути роботи учнів як результат продуктивного навчання. Тож вчитель має використати такі прийоми та методи на уроці які б забезпечували умови для продуктивного навчання. А саме:
- Питання повинні ставитись не на відтворення учнями раніше засвоєних знань, а мають бути розраховані на мислення учнів, на їх аналітико-синтетичну діяльність, на одержання висновку;
- завдання на порівняння та систематизацію вивченого матеріалу, що сприяють розвитку логічного мислення учнів;
- рольові ігри (учасники згідно отриманих ролей приймають рішення, роблять висновки);
- роботу в групах, під час якої учень, спілкуючись, вчиться відстоювати свою позицію, прислухатись до думок інших;
Пропонується розглянути фрагменти уроків, що ілюструють такі прийоми у викладанні біології.
Значну роль у реалізації продуктивного навчання відіграють нестандартні уроки. Особливу увагу слід приділити урокам-семінарам, так як вони дають змогу реалізувати діяльнісний підхід до навчання. Запропоновано план-конспект уроку-семінару. Результативність впровадження досвіду: В ході дослідження визначено, що реалізація діяльнісного підходу на уроках біології забезпечує:
Спрямованість навчального процесу на формування здібностей до колективної роботи
Шлях до самоосвіти
Працю, що переростає в творчість
Активність учнів переводиться в самостійність
Подолання інтелектуальних труднощів
Формування нових здібностей
Діяльнісний підхід забезпечує підвищення мотивації та пізнавального інтересу до вивчення предмету; підвищення середнього балу оцінювання навчальних досягнень учнів; їх залучення до участі в предметних олімпіадах та конкурсах природничого спрямування. Репрезентація досвіду: Досвід розглянутий та затверджений на засіданні методичної ради (від 17.12.2015 протокол №2). Матеріали зберігаються в методичному кабінеті закладу. Посилання на матеріал: Блог «Моя Біологія» http://oksanam1977.blogspot.com
Даний інноваційний підхід позитивно впливає на особистісний та майбутній професійний розвиток учня. Використовуючи такі методи, учитель розвиває в учнях логічне мислення, змогу на формування самостійних висновків та пізнавального інтересу.
Дякую!!! Сучасне та вимогливе покоління учнівської громади потребує творчих і креативних уроків, власних пошуків, високих оцінок!!! Сьогодні вчитель повинен забезпечити саме таке підгрунтя, де б учні відчували себе повноцінними учасниками навчального процесу, а вчитель отримував задоволення від своєї роботи!!!
Даний досвід може використовуватись не тільки на уроках біології, а і на уроках математично-природничого циклу. Бо використання описаних методів і прийомів роботи сприяє формуванню в учнів вміння самостійно здобувати знання і відстоювати свою думку, що не тільки сприяє розвитку дитини і розширенню його кругозору,а і формує учня як особистість.
Відчувається, у погляді викладеного матеріалу,професійне, нестандартне бачення вимог сьогодення. Творчий, індивідуальний та новий суб' єктивний стиль навчання, який розширює можливості розвитку особистості. Дякуємо за цікавий досвід.
Розглянутий матеріал є досить інформаційноємнісним і містить корисні напрямки застосуваннядіяльнісного підходу у вигляді проектної діяльності та продуктивного навчання. З огляду на викладенийматеріал, можна сказати, що важливим ресурсом якісної освіти в умовах нового Державногостандарту повинна бути спільна діяльність вчителя з учнями.
Досвід має потужний інновіційний потенціал. Розкрито суть діяльнісного підходу до засвоєння біологічних знань і принципово нового стилю викладання, що лежить в основісуб’єкт-суб’єктного навчання.
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]