Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 02:16

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Реалізація діяльнісного підходу на уроках біології в умовах впровадження нового Державного стандарту»
Реалізація діяльнісного підходу на уроках біології в умовах впровадження нового Державного стандарту»

Поливанюк Оксана Миколаївна
вчитель біології, вища категорія, учитель-методист


Запорізький навчально-виховний комплекс №63
Директор: Циганов Геннадій Володимирович
Адреса: вул.Пархоменка 12а
e-mail: znvk63@i.ua
Сайт: http://zpschool63.ucoz.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду: діяльнісний підхід у педагогіці передбачає суттєво новий стиль викладання зорієнтований на суб’єкт-суб’єктне навчання. Реалізація діяльнісного підходу  вимагає від вчителя організаційно-управлінських  умінь щодо створення умов для активізації пізнавальної діяльності учня (суб’єктне навчання ).
     Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:  актуальність теми «Реалізація діяльнісного підходу на уроках біології в умовах впровадження нового Державного стандарту» визначається тим, що діяльнісний підхід  до викладання вважаю надзвичайно актуальною педагогічною і методичною компонентою в освіті так як:
* По-перше, в умовах інформаційного суспільства діяльнісний підхід до навчання розвиває в учнів вміння працювати, самостійно здобувати знання і відстоювати свою думку. 
* По-друге, на засадах саме діяльнісного підходу ґрунтується освітній документ новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти.
     Новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти, що запроваджено в освітній простір, виконує функцію інструменту модернізації освіти. Отже, виникла необхідність розглянути сутність діяльнісного підходу та шляхи його реалізації в навчальний процес при викладанні біології, а саме розглянути як буде спрямована  професійна діяльність вчителя,  які прийоми і методи стануть  пріоритетними та як реалізація даного підходу відобразиться на навчальній діяльності учнів.
     Науково-теоретична база досвіду: Проблему діяльнісного підходу у навчанні вивчали: становлення діяльнісного підходу в педагогіці було розпочато Л.С. Виготським – радянським психологом. О. М. Леонтьєв- російський психолог, філософ і педагог, заклав основи діяльного підходу в психології; О. Я. Савченко - доктор педагогічних наук, професор, визначає, що діяльнісний підхід стимулює учнів до самостійності і навчання.  На думку німецького педагога (18 ст)  Адольфа Дістервега - послідовника Песталоцці, діяльнісний метод навчання є універсальним.
     Стисла анотація досвіду: З початком нового тисячоліття все більшої уваги в педагогіці набирає діяльнісний підхід під час вивчення предметів шкільного курсу. 
      У даній роботі розглянуті теоретичні основи діяьнісного підходу як методичної компоненти. Визначено, що діяльнісний підхід в освіті оптимально відповідає актуальним тенденціям розвитку сучасного суспільства та передбачає  такі  методи  навчання, коли дитина не отримує знання у готовому вигляді, а добуває їх самостійно в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності. 
Діяльнісний підхід визначає нові ролі вчителя:
* вчитель-фасилітатор, (фасилітатором називають викладача, вчителя, тренера, основне завдання якого полягає в стимулюванні та направленні процесу самостійного пошуку) 
* вчитель-організатор;
* активний діяч,що мотивує на діяльність.
   Отже, сьогодні процес навчання відходить від класичного викладання вчителем системи знань, йому на зміну приходить процес в якому змінюються ролі вчителя і учнів, вони стають повноправними учасниками навчального процесу, йдеться про суб’єкт - суб’єктне навчання. Змінюється стиль викладання.
   Досліджено, що потужним засобом реалізації діяльнісного підходу на уроках біології є запровадження проектної діяльності, що передбачено новою навчальною програмою з біології для 6 та 7 класів. Йдеться про міні-проекти. Перед початком роботи над міні-проектом учні мають бути озброєні технологічними кроками щодо його виконання та критеріями оцінювання проекту. Тож, мною розроблено ключові та змістові запитання до міні-проектів  запропонованих  програмою  та критерії оцінювання проекту.
   Засобом реалізації діяльнісного підходу на уроках біології вважаю також продуктивне навчання. Продуктивне  навчання передбачає  створення учнями власного інформаційного продукту : презентації, доповіді, буклету, стіннівки тощо.  В процесі продуктивного навчання пріоритет надається самостійній діяльності пошукового, дослідницького , творчого характеру. Пропонується розглянути роботи учнів як результат продуктивного навчання. Тож вчитель має використати такі прийоми та методи на уроці які б забезпечували умови для продуктивного навчання. А саме:
      - Питання повинні ставитись не на відтворення учнями раніше засвоєних знань, а мають бути розраховані на мислення учнів, на їх аналітико-синтетичну діяльність, на одержання висновку;
      - завдання на порівняння та систематизацію вивченого матеріалу, що сприяють розвитку логічного мислення учнів;
      - рольові ігри (учасники згідно отриманих ролей приймають рішення, роблять висновки);
      - роботу в групах, під час якої учень, спілкуючись, вчиться відстоювати свою позицію, прислухатись до думок інших;
      Пропонується розглянути фрагменти уроків, що ілюструють такі прийоми у викладанні біології.
   Значну роль у реалізації продуктивного навчання відіграють нестандартні уроки. Особливу увагу слід приділити урокам-семінарам, так як вони дають змогу реалізувати діяльнісний підхід до навчання. Запропоновано план-конспект уроку-семінару. 
   Результативність впровадження досвіду: В ході дослідження визначено, що реалізація діяльнісного підходу на уроках біології забезпечує:
  •  Спрямованість навчального процесу на формування здібностей до колективної роботи
  •  Шлях до самоосвіти
  • Працю, що переростає в творчість
  •  Активність  учнів переводиться  в самостійність 
  •  Подолання інтелектуальних  труднощів
  •  Формування нових здібностей 
   Діяльнісний підхід забезпечує підвищення мотивації та пізнавального інтересу до вивчення предмету; підвищення середнього балу оцінювання навчальних досягнень учнів; їх залучення до участі в предметних олімпіадах та конкурсах природничого спрямування.
   Репрезентація досвіду: Досвід розглянутий та затверджений на засіданні методичної ради (від 17.12.2015 протокол №2). Матеріали зберігаються в методичному кабінеті закладу.
   Посилання на матеріал: Блог «Моя Біологія» http://oksanam1977.blogspot.com

   
Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: shevchenko (19.01.2016)
Переглядів: 6777 | Коментарі: 11 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/1056
Всього коментарів: 11
11 tania_ivanova  
Дякую за цікаву та корисну інформацію. Бажаю успіху!

10 ohromiy_i  
Робота грунтовна, наукова, має практичне значення, відчувається фаховість вчителя. Бажаю успіху!

9 coolms2827  
Даний інноваційний підхід позитивно впливає на особистісний та майбутній професійний розвиток учня. Використовуючи такі методи, учитель розвиває в учнях логічне мислення, змогу на формування самостійних висновків та пізнавального інтересу.

7 kolye8119  
Досвід актуальний. Приємно, що все ілюстровано практичним матеріалом, що дає можливість перейняти досвід та втілити в своїй роботі.

8 oksanampol  
Дякую!!! Сучасне та вимогливе покоління учнівської громади потребує творчих і креативних уроків, власних пошуків, високих оцінок!!! Сьогодні вчитель повинен забезпечити саме таке підгрунтя, де б учні відчували себе повноцінними учасниками навчального процесу, а вчитель отримував задоволення від своєї роботи!!!

6 svetlanababenko6327  
Даний досвід може використовуватись не тільки на уроках біології, а і на уроках математично-природничого циклу. Бо використання описаних методів і прийомів роботи сприяє формуванню в учнів вміння  самостійно здобувати знання і відстоювати свою думку, що не тільки сприяє розвитку дитини і розширенню його кругозору,а і формує учня як особистість.

5 egor06  
Відчувається, у погляді викладеного матеріалу,професійне, нестандартне бачення вимог сьогодення. Творчий, індивідуальний та новий суб' єктивний стиль навчання, який розширює можливості розвитку особистості. Дякуємо за цікавий досвід.

4 dibrova807  
Розглянутий матеріал є досить  інформаційноємнісним  і містить корисні напрямки застосуваннядіяльнісного підходу у вигляді проектної діяльності  та продуктивного  навчання.  З огляду на викладенийматеріал, можна  сказати, що  важливим ресурсом  якісної  освіти  в умовах нового Державногостандарту  повинна бути спільна діяльність вчителя з учнями.

3 natalakylak25  
Компетентно, актуально, креативно!

2 масяня  
Дякуємо за прекрасний досвід.

1 lilijanikolaevna  
Досвід має  потужний інновіційний потенціал. Розкрито суть діяльнісного підходу до засвоєння біологічних знань і принципово нового стилю викладання, що лежить в основі субєкт-субєктного навчання.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024