Впровадження здоров'я зберігаючих технологій у початковій школі
Тернових Вікторія Олександрівна,
вчитель початкових класів, вчитель – спеціаліст
Запорізька загальноосвітня школа I – III ступенів № 51
Запорізької міської ради Запорізької області,
директор Балдук Оксана Григорівна,
м. Запоріжжя, вул. Воронезька 4, т. 224-92-53,
e-mail: school51_zap@ukr.net
адреса сайту: http:// school51zp.ucoz.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду: Здоров'язберігаючі технології передбачають: зміну видів діяльності чергування інтелектуальної,емоційної,рухової видів діяльності;групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності,вчать вмінню проважати думки інших,висловлювати власні думки, правилам спілкування. Тому головним завданням у діяльності педагогічних колективів навчальних закладів з на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення здоров'я дітей,формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя учителів,учнів та їх батьків.
Стає очевидною потребою зміни ставлення до здоров'я дитини в системі освіти .Сьогодні урок,як основна форма організації навчально - виховного процесу,вже не вважаеться сучасним,хоча б він і вирізнявся всім різноманіттям найсучашніших засобів та педагогічних прийомів,якщо у дитини під час його проведення погіршується здоров'я.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність теми полягаєне в всіх здоров'язбережувальних освітніх технологій -сформувати в учнів необхідні знання,вміння та навички здорового способу життя,навчити використовувати отримані знання в повсякденному житті.
Впровадження здоров'язбережувальних технологій потребує від учителя,по-перше,не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надавання,враховуючи інтелектуальні,фізіологічні та індивідуальні мовні особливості учнів.Намагатися планувати такі види роботи ,які сприяють зниженню втоми.Здоров'язбережувальні технології передбачають :зміну видів діяльності, чергування інтелектуальної , емоційної, рухової видів діяльності ,групової й парної форм роботи ,які сприяють підвищенню рухової активності,вчать поважати думки інших,висловлювати власні думки,правил спілкування;проведення ігор та ігрових ситуацій,нестандартних та інтегрованих уроків.
Науково-теоретична база досвіду:
- Положення про загальноосвітній навчальний заклад (затверджений постановою Кабінету Міністрів України);
- нова програма 2012 року з предмету "Основи здоров'я";
- Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів зі змінами 1 – 4 класів (2015р.);
Стисла анотація досвіду: Тренінг життєвих навичок передбачає осмислення учнями власних почуттів,думок оточуючих та однолітків,ставлення до проблем учнів і суспільства в цілому аналіз конкретних історій,ситуацій,особистих планів на майбутне тощо.
На заняттях використовуються такі методи,як мозковий штурм,групова дискусія,рольове моделювання,кооперативне навчання.Вправи-енергізатори спрямовуються на подолання спаду енергії короткою фізичною вправою або концекнтрацію уваги після гіперактивної вправи;передбачають активність різних аналізаторів і актуалізують різні здібності дітей.
Результативність впровадження досвіду: Створення та використання презентацій та відеороликів самими учнями разом з батьками та вчителем дає максимальний ефект. Життєвий досвід дітей ще досі незначний і тому малюнки, фото, аудіо записи, відео, які можна демонструвати, створюють на уроках особливу атмосферу та настій. Організовується практична діяльність учнів, пов’язана з охороною та збереженням природних багатств. Ефективність таких уроків допомагають вирішувати дидактичні завдання:
- сформулювати мотивацію до навчання взагалі;
- засвоїти базові знання з предмета;
- сформувати навички самоконтролю.
Дану технологію можна розглядати як пояснювально – ілюстративний метод навчання, основним призначенням якого є організація засвоєння інформації на основі сполучення навчального матеріалу з його зоровим сприйняттям «Краще один раз побачити, ніж 100 разів почути». Етап мотивації збільшується і несе пізнавальне навантаження. ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить цікавішим і ефективним. Це необхідна умова успішного навчання, оскільки без інтересу до здобуття знань, без уяви і емоцій немислима творча діяльність учнів.
Дітьми створені презентації і відеоролики, знайдені відео з Інтернет ресурсу на теми: «Корисні звички!», «Чистота -запорука здоров'я», «Будь чистим та охайним», «Здоровий спосіб життя», «Акробатика для дітей», «Загальнорозвиваючі вправи», «Вправи для очей», «Формування постави», «Спортивні ігри», «Будь спритним, сильним ,витривалим», «Пальчикові ігри.
Репрезентація досвіду:
- презентація досвіду роботи в рамках ШМО вчителів початкових класів ЗЗОШ №51.
- презентація досвіду роботи в рамках ШМО 1– 4 класи;
Джерело: http://school51zp.ucoz.ua/index/ppd_vikhovatelja_gpd_ternovikh_v_o/0-113 |