Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 09:18

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Вивчення розділу «Рідний край» на уроках природознавства у 1 класі в умовах впровадження нового Державного стандарту початкової освіти
Вивчення розділу «Рідний край» на уроках природознавства у 1 класі в умовах впровадження нового Державного стандарту початкової освіти

 Творча група вчителів початкових класів Запорізького ліцею №34:
Білик Н.М., спеціаліст вищої категорії, «старший учитель»,
Дячкіна С.М., спеціаліст першої категорії,
Колесник-Сарницька А.В., спеціаліст вищої кат., «учитель-методист»,
Коноваленко О.В., спеціаліст вищої категорії, «старший учитель»,
Нікітіна О.В., спеціаліст вищої категорії, «старший учитель».
Керівник групи: Мамонова А.О., спеціаліст вищої категорії, «учитель-методист»

Запорізький ліцей № 34 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Дацінько Євдокія Григорівна
Адреса: 69120 м. Запоріжжя, вул. Мікояна, 8, 
Тел.(0612) 67-04-16, 

E-mail: zplicey34@mail.ua  
Сайт: http://zplicey34.at.ua/

Провідна педагогічна ідея досвіду. Використання місцевого природознавчого матеріалу, вважаємо ми, орієнтує нас, учителів, на ознайомлення з об’єктами рідної природи, сприяє формуванню в учнів основ наукового світогляду, виховання почуттів патріотизму, колективізму, це важливий засіб розширення дитячого кругозору, поглиблення знань, здобутих на уроках, що забезпечує тісний зв’язок шкільного навчання з життям, дає можливість краще зрозуміти явища природи, її взаємозв’язки, залучає дітей до активної участі в охороні природи, тобто ефективне вивчення природознавства не мислене без знання природи своєї місцевості.
      Актуальність даної проблеми зумовлена специфікою розділу «Рідний край» та недостатністю навчального матеріалу для вивчення даної теми у підручнику, який не містить навчальних текстів (і не тільки про конкретний регіон, Запорізьку область, а і про всі регіони); зміст навчальних абзаців дуже стислий; проте широко використовується життєвий досвід дітей, на основі якого формуються, поглиблюються і розширюються знання першокласників, що недостатньо для засвоєння вимог програми і вимагає від вчителя постійної пошукової роботи з метою отримання інформації про природу своєї місцевості. Працюючи за новою програмою перед вчителем початкових класів стоїть завдання домогтися, щоб учні отримали базові знання про рідний край уже у 1 класі, могли оперувати ними, застосовувати для вирішення навчальних та життєвих проблем, а у 2-4 класах розширювали та поглиблювали свій пізнавальний досвід. 
      Науково-теоретична база досвіду. Ідея вивчення рідного краю у процесі навчання була обґрунтована ще в працях відомого чеського педагога Я.Коменського, який вважав пізнання навколишнього життя першоосновою навчання. На важливе значення місцевого природознавчого матеріалу  у вихованні дітей вказували українські вчені й педагоги М.Галущинський, В.Геринович, О.Духнович, А.Макаренко, С.Рудницький, С.Русова, К.Ушинський, В.Сухомлинський та ін.  Це знайшло відображення і в навчальних програмах. Зокрема, в пояснювальній записці до програми «Природознавство» зазначається: «…У навчальних цілях варто використовувати місцевий природознавчий і краєзнавчий матеріал, проводити регулярні екскурсії у природу, населеним  пунктом, у краєзнавчий або природничий музей, будинок природи».
      Стисла анотація досвіду. Місцевий природознавчий матеріал - це основа для ефективного вивчення природознавства в початковій школі. Під час засвоєння природничих знань про Запорізький край учні мають змогу характеризувати звичайні і знайомі їм об'єкти, з якими зустрічаються кожного дня. Ми намагаємось оптимально поєднати різні форми роботи (колективну, парну, групову), застосувати сучасні освітні технології, інноваційні методики та інформаційно-комунікаційні засоби, щоб вивчення рідного краю не тільки викликало інтерес, поглибило і розширило об’єм знань, а й заохотило дітей до пізнання природи, створило умови для накопичення чуттєво-образного сприйняття, вплинуло на формування високоморальної особистості. Цьому сприяє безпосереднє вивчення Запорізького краю під час уроків-екскурсій, спостережень за природою, виконання учнями проектної та дослідницької діяльності.    
      Звичайно, можна вивчити природу рідного краю в навколишньому середовищі. Але чи зможуть діти за одну екскурсію побачити багато тварин, рослин? Звичайно, ні. А побачити їх на екрані можливо, що й дозволяють зробити комп'ютерні презентації.  Основні їх переваги - наочність, компактність і інтерактивність піднесення матеріалу, полегшення праці вчителя, впорядкування та збереження наочного матеріалу, необхідного для конкретного заняття. Після завершення одного кадру відбувається перехід до наступного.   Таким чином, використання презентаційних кадрів можна порівняти з переглядом інтерактивного фільму або віртуальної екскурсії. І, звичайно ж, почути голос степу, спів птахів можна завдяки лише аудіозаписам.
      Значну увагу приділяємо навчальному проекту, мета якого - вироблення дослідницьких умінь школярів у процесі розв’язання завдань практичного спрямування. У цей час учні 1-го класу набувають початкові навички дослідницької діяльності, що є першою сходинкою до формування у дітей природничо-наукової картини світу та допомагає зрозуміти сенс власної діяльності, її користь для рідного міста.
      Нами розроблено календарне планування та його змістове наповнення щодо особливостей Запорізького краю, система уроків з вивчення розділу «Рідний край» у 1 класі. Для полегшення сприймання та запам'ятовування навчального матеріалу пропонуємо для учнів довідник-питайлик «Мій рідний край – Запоріжжя», що дає можливість активізувати їх пам'ять та увагу, розвивати пізнавальну активність, словесно - логічне мислення, підтримувати інтерес до навчального матеріалу.
      Результативність впровадження досвіду.  Початкова школа четвертий рік працює за новим Державним стандартом початкової загальної освіти. Досвід нашої роботи спрямований на формування природознавчої компетентності учнів шляхом засвоєння інтегрованих знань про неживу та живу природу рідного краю, основ екологічних знань, опанування способами навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, розвитку ціннісних ставлень до природи, до самого себе.
     За цей час можна відзначити наступні позитивні результати: 
* розширюється й збагачується світогляд учнів, знання про природу Запорізького краю;
* розвивається уява, фантазія, мислення, увага; 
* учні залучаються до різноманітних форм проектної та дослідницької діяльності, які  допомагають розвивати пізнавальну активність, творчий пошук, виховують патріотичні якості, екологічну свідомість; діти усвідомлюють значимість природи рідного краю та її місце у вивченні природознавства;
* зростає бажання і результативність участі учнів початкових класів в природничих конкурсах: тільки у 2015 році в інтерактивному конкурсі «Колосок» (весна) із 92 учасників  11 отримали сертифікати «Золотий колосок», 52 – «Срібний колосок»; у природничій грі «Геліантус» із 46 учасників 28 отримали дипломи переможця; у міському конкурсі «Екологічна казка» міського екологічного проекту «Екологічний вектор» 2 учні стали призерами; команда учнів 4-х класів посіла 2 місце у районному етапі міських інтелектуальних змагань «ВСЕЗНАЙКИ», а у номінації «Природознавство» стали найкращими у Шевченківському районі! 
      Репрезентація досвіду. Робота обговорена на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів Запорізького ліцею №34; про удосконалення процесу організації вивчення молодшими школярами рідного краю у 1 класі доповідалося на засіданні педагогічної ради «Впровадження та реалізація інновацій шляхом поглиблення педагогічної та психологічної компетентності кожного учасника навчально-виховного процесу» (січень, 2013) та науково-практичному семінарі «Розвиток мотивації учнів до навчання, їх якісної успішності як засіб підвищення результативності навчально-виховного процесу в школі» (квітень, 2014). Вчителями початкових класів, членами творчої групи, Білик Н.М., Дячкіною С.М., Коноваленко О.В., Нікітіною О.В. проводились відкриті уроки з тем «Твій рідний край. Твоя адреса. Природа в місті та його околицях», «Водойми рідного краю»,  «Охорона тварин. Тварини рідного краю з Червоної книги України», «Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Рідний край» під час проведення методичної декади.  Вчитель початкових класів Колесник-Сарницька А.В. провела відкритий урок на тему «Форми земної поверхні (рівнини, гори) у твоєму рідному краї» для курсантів КЗ «ЗОІППО» ЗОР (березень, 2015).

Посилання на матеріали:  https://drive.google.com/file/d/0B6XmBKwN0LSIRzFCNzFtdzRBOHM/view?usp=sharing

Категорія: Початкова освіта | Додав: shevchenko (20.01.2016)
Переглядів: 2161 | Коментарі: 8 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/331
Всього коментарів: 8
8 snezhana1206  
Шановні колеги та відвідувачі сторінки! Щиро дякуємо за відгуки та побажання. Сподіваємося, що наші наробки стануть вам у нагоді. Матеріал з деякими доповненнями можна переглянути за посиланням:  https://drive.google.com/file/d/0B6XmBKwN0LSIaUt2NV9idHZVOU0/view?usp=sharing

7 kronazp  
Дуже вдячна вчителям за таку важку працю, за небайдужість до наших дітей! Для моєї дитини дуже цікавий та корисний матеріал. Бажаю успіхів та перемоги !!!

6 okcdikaya  
Быть учителем начальных классов это, если так можно сказать, «адский труд». Ведь хоть дети уже и ученики, но это все еще дети, к которым необходим свой подход. 
Спасибо вам за Ваши труды, за Ваши старания и Ваше участие в жизни наших детей.

5 krygaaa  
Бажаємо успіхів та перемоги у виставці вчителям ліцею № 34! Дякуємо за Вашу роботу!

3 Ольга7001  
Дуже цінний та корисний матеріал. Ви - великі молодці! Дякую!

4 kotiy_natasha  
Уважаемые и дорогие учителя начальной школы лицея № 34. Ваша работа очень содержательная и трудоёмкая. Уверена, что Ваш труд будет оценен по достоинству. Желаю успехов и творческого вдохновения!!!

2 maqistrela  
Актуальний та цікавий матеріал. Дякую!

1 riziy-kaktyz  
Цікавий та дуже корисний матеріал. Дякую!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024