Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.04.2024, 17:09

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Текстоцентричний підхід до вивчення української мови у початкових класах інтенсивної педагогічної корекції
Текстоцентричний підхід до вивчення української  мови у початкових  класах інтенсивної педагогічної корекції
Зінченко Жанна Іванівна, 
вчитель початкових класів, вища категорія
 
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №80 Запорізької міської ради Запорізької області
 
Директор: Ганюкова Катерина Степанівна
 
Адреса: вул. Магара, 5а 
Телефон: 769 80 25    

Провідна педагогічна ідея досвіду Навчання української мови  у початкових класах інтенсивної педагогічної корекції  передбачає формування  початкових знань про мову, однак головна увага повинна приділятися  практичним умінням  користуватися мовними засобами, умінню аналізувати, оцінювати, удосконалювати своє мовлення.

Вивчення мовних понять, явищ, закономірностей має здійснюватися не ізольовано від мовлення, а на основі тексту, як засобу навчання  і як продукту мовленнєвої діяльності школяра, у якому передбачається  застосування набутих компетентностей.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Переваги використання текстоцентричного підходу під час уроку у класах інтенсивної  педагогічної корекції:

  1. Опановуються національні та загальнолюдські духовні цінності.
  2. Формується операційна діяльність учнів.
  3. Підвищується  пізнавальний  інтерес  молодших  школярів до предмету.
  4. Здійснюється перенос засвоєного  способу  дії на  новий навчальний матеріал.
  5. Вивчення мовних одиниць здійснюється на основі аналізу тексту в єдності змісту і форми, що дозволяє поєднувати лінгвістичні знання з формуванням комунікативних умінь.
  6. Висловлювання являє собою текст, отже, в центрі формування та розвитку комунікативної компетентності – робота з текстом.

Актуальність досвіду полягає у розкритті прийомів навчання української мови за принципом текстоцентризму.

Науково – теоретична база досвіду Текстоцентричний підхід до вивчення мовних одиниць сформувався у ХІХ. Цей підхід орієнтує на розгляд слова (чи іншої мовної одиниці) у мовленні, у його функціональних виявах. Він дає можливість досліджувати функціонування різних типів текстів відповідно до сфери, умов і настанов мовної комунікації. Основним принципом зазначеного підходу є те, що його ядром є поняття «текст». Тобто епіцентром уроку під час застосування текстоцентричного підходу стає текст як засіб формування мовних і мовленнєвих умінь та навичок.

Проблему формування граматичних умінь і навичок, застосування знань у мовній практиці аналізували українські мовознавці: М. Я.Плющ, Н. Я.Грипас, О. І.Леута, H. П. Гальона, Т. М.Розумик, Н. Ф.Венжинович, І. М.Бабій, Т. П.Вільчинська; лінгводидакти: О. М.Бєляєв, М. І.Пентилюк, Л. В.Скуратівський та ін.

Сучасна теорія морфології розвиває традиційні фундаментальні ідеї мисленнєвої і мовної категоризації у напрямі поглибленого вивчення змістово - функціонального аспекту багаторівневої структури мови.

Тому дидактичні матеріали та завдання до них відповідають комунікативній, пізнавальній, інтелектуальній, емотивній функціям мови та розвивають логічне мислення. При розробці завдань для роботи з текстом використовую положення книги та роботи соціолінгвіста Ф.С Бацевича.

Стисла анотація досвіду У досвіді міститься коротке теоретичне обґрунтування проблеми, типи завдань, що передбачають як аналіз тексту, так і створення власного. Завдання та тексти дібрані відповідно до вікових та психічних особливостей учнів, а також типу та етапу року, на яких вони використовуються.

У дітей із затримкою психічного розвитку спостерігається низький (порівняно з однолітками, що нормально розвиваються) рівень розвитку сприймання, знижений рівень уваги, пам’яті, уяви. Діти із затримкою психічного розвитку повільно пишуть і мислять. Тому  робота  «Текстоцентричний підхід до вивчення української  мови у початкових  класах інтенсивної педагогічної корекції» не передбачає механічного списування для дітей, а навпаки сприяє на основі одного тексту задіяти якомога більше розумових процесів.

В  роботі наведені завдання, які застосовуються не тільки на уроках розвитку зв’язного мовлення, а й на уроках з вивчення мовних тем, що є важливим, оскільки рівень умінь працювати з текстом залежить від того, наскільки часто проводиться така робота, адже кожний текст є неповторним.

Описується, як організувати роботу з текстом, обираючи одну з форм організації навчальної діяльності (фронтальну, індивідуальну, парну, групову).

У досвіді представлені навчальні тексти,  завдання та допоміжні матеріали для учнів, які допоможуть скоротити на уроці час для актуалізації знань відповідних понять, виконувати завдання у певній послідовності.

Результативність впровадження досвіду Наслідком використання на своїх уроках текстоцентричного підходу є підвищення пізнавального інтересу школярів до предмета, підвищення якості знань учнів, розвиток комунікативних навичок, розвиток емоційної й естетичної чутливості школярів, розвиток духовної компетенції, комфортність навчання. Текстоцентричність дозволяє настроїти учня на уроці на ефективний процес пізнання, мати в ньому особисту зацікавленість. Робота на тестовій основі під керівництвом учителя забезпечила сприйняття і розуміння інформації, що міститься у тексті; сприйняття тексту у єдності  змісту і форми.  Молодші школярі  оволоділи первинними навичками лінгвістичного аналізу. Теоретичний матеріал з морфології, лексики, фонетики засвоюється на практичному рівні, що забезпечує формування стійких навичок у дітей із затримкою психічного розвитку, сприяє розвитку пізнавального інтересу.

Репрезентація досвіду Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №80 Запорізької міської ради Запорізької області: виступ на засіданні ШМО початкових класів.

Посилання на матеріал http://school80.at.ua/

Категорія: Початкова освіта | Додав: kommun (21.01.2016)
Переглядів: 1035 | Рейтинг: 1.0/38
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024