Тема досвіду: «Розвиток творчого мислення молодших школярів у процесі вивчення казок на уроках українського читання»
Сокол Світлана Іванівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Контактна інформація про навчальний заклад:
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 54
Запорізької міської ради Запорізької області;
директор – Ірина Іванівна Сіліна
69067, м. Запоріжжя, вул. Соснова, 24, тел.. 236-56-15,
е-mail: zosh54@ukr.net;
сайт: http://school54.edukit.zp.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду: Завдання з літературного читання, що використовуються під час вивчення казок, виконання яких передбачає створення власного «продукту» за допомогою фантазії, уяви, застосування знань про особливості цього жанру, забезпечуючи свободу творчості молодших школярів, розвивають творче мислення дітей, запобігають формуванню у них ставлення до навчання як до одноманітної, обтяжливої діяльності.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: У складних умовах сучасного мінливого світу найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, здатна до генерування і використання нового (нових ідей і задумів, нових підходів, нових рішень). Творчість – це діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей; вона не виростає на порожньому місці. У дітей здібності до творчості складаються поступово, вони проходять декілька стадій розвитку. Завдання вчителя – створити умови для продуктивної діяльності школярів, запропонувати такі завдання, котрі вимагають формування якогось певного новоутворення. А це і є основою творчого мислення. Розвинути, виховати в дітей творче мислення – завдання кожного педагога.
Науково-теоретична база досвіду: Теоретичними засадами досвіду є ідеї американських психологів А. Маслоу, Р. Стернберга, дослідження процесів творчого мислення, виконані у системі гештальт-психології (М. Вертгеймер, К. Дункер» та ін.). Також автор спирається на роботи видатних педагогів Ш. Амонашвілі та С.М. Лисенкової. В основу досвіду покладено положення праць одного з найбільших дослідників творчого мислення Я.А. Пономарьова.
Стисла анотація досвіду:У роботі пропонується значна кількість завдань, спрямованих на розвиток творчого мислення молодших школярів. Завдання використовуються у 1-4 класах на уроках українського читання під час вивчення казок. Усі завдання поєднує результат – складання казки. Автор умовно поділяє їх на дві групи: завдання, що містять певну задану частину, і «вільні» завдання. В основу завдань покладено принцип відкритості. Наводяться приклади завдань, вказано твори, з якими завдання пов’язані. Щодо деяких завдань автор дає коментарі про варіанти їх змісту, форми організації діяльності учнів під час їх виконання, особливостей використання.
Досвід характеризується різноманітністю пропонованих завдань, що здебільшого будуть несподіваними, а отже, цікавими для учнів, сприятимуть розвитку творчого мислення, гуманізації навчального процесу.
Результативність впровадження досвіду: підвищення рівня навчальних досягнень учнів при виконанні завдань творчого характеру, а також такого виду обов’язкового контролю, як усний твір.
Репрезентація досвіду: досвід представлений на засіданні ШМО вчителів початкових класів; опублікований на сайті навчального закладу http://school54.edukit.zp.ua/
Посилання: http://pedvistavka-zav-zp.blogspot.com/p/blog-page_99.html
|