Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 00:58

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток соціально-психологічної компетентності учнів початкової школи

Розвиток соціально-психологічної компетентності учнів початкової школи

ПІБ вчителя: Павлівська Лариса Іванівна, вчитель початкових класів, 2 категорія.

Повна назва школи: Запорізький навчально-виховний комплекс «Вибір» Запорізької міської ради Запорізької області

Директор : Александрова Вікторія Станіславівна

Адреса школи : м. Запоріжжя, вул.Пархоменка, 19

тел.: 67-47-75

email: ztlvybor@rambler.ru

 

 

 

 

 

 

Провідна  педагогічна  ідея  досвіду

Компетентнісний підхід сприяє формуванню предметних і ключових компетентностей учнів, у структурі останніх значне місце посідає соціально-психологічна компетеність, як готовність , здатність до соціальної взаємодії, ефективної поведінки в різних життєвих сферах, у різному соціальному оточенні, як єдність соціально-психологічної адаптованості й мобільності.

Обґрунтування  актуальності  та  перспективності  досвіду

Сучасний період розвитку людського суспільства характеризується більш пильною увагою до шкільного періоду життя людини, становленню його особистості, особливостям соціалізації, збереження та формування психічно і фізично здорового покоління. Тому в педагогіці формується і все більше розширює свої позиції погляд на роботу закладів освіти не стільки в плані навчання скільки в плані розвитку у дітей загальнолюдських цінностей, уміння спілкуватися і контактувати з людьми. Звідси випливає, що професійна діяльність педагога - процес безперервного спілкування зі школярами, від ефективності якої залежать результати виховно-освітньої роботи в школі.

Актуальність дослідження полягає в розумінні і усвідомленні важливого аспекту педагогічної взаємодії: особистість вчителя молодших класів має великий вплив на формування особистісних якостей дітей молодшого шкільного віку, на формування соціально прийнятних навичок, набутих дітьми під керівництвом педагога. Враховуючи особливі відносини педагогів з дітьми молодшого шкільного віку, а саме наслідування поведінки дорослих, бажання демонструвати схвалювані педагогом вчинки, ми звертаємо увагу на особистісні особливості педагогів, їх психологічне здоров'я.

Науково-теоретична база досвіду

На сьогодні в теорії і практиці професійної освіти накопичено значний досвід, який охоплює проблеми формування соціально-психологічної компетентності у учнів початкової школи.

Проблему педагогічного спілкування вивчали Б. Г. Ананьєв, А.Л. Бодальов, Я.Л. Коломинский, М.І. Лісіна, А. А. Леонтьєв, Т.А. Рєпіна та інші видатні вітчизняні психологи. Дослідження, проведені Л.М. Башлаковой, Д.Б. Годовікова, Р.І. Дерев'янко, Т.І. Комісаренко, М. І. Лісіна, Г.П. Лаврентіевой, Л.Б. Мітєва, А.Б. Ніколаєвої, та іншими, розкривають різні аспекти взаємовпливу педагогів і дітей в умовах закладу освіти. Завданням формування соціально-психологічної компетентності є не просто передача знань, а навчання учнів здатності справлятися з такими унікальними та нестандартними ситуаціями, які вимагають знань з багатьох наук, які, як правило, виникають в реальному житті. Даючи учням завдання, вчитель відкриває їм значно більшу можливість поділитися своїми знаннями, досвідом і ,тобто навчитися не тільки у викладача, а й один у одного.

Теоретичні засади застосування форм та методів формування соціально-психологічної компетентності розкрито у працях Борисенко Є.Н., Веселкової Н.В.,Калиніної Н.В., Джанет А.. Коротиної Ю.В., Крузе-Брукс О.А.. Манько О.Х.

Стисла  анотація  досвіду

Вивчаючи проблему,  я аналізую основні напрями соціально-психологічних досліджень, психологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, виявляю взаємозв ‘язки особистісних параметрів вчителя з особливостями формування особистості дитини. Отримані результати дозволяють розширити уявлення про специфіку процесу спілкування педагога з молодшим школярем. Узагальнюючи свої спостереження та експерименти, я можу  стверджувати, що учні молодшого шкільного віку цікавляться всіма видами серйозної навчальної роботи, але вважають за кращі ті з них, які, будучи більш складними і важкими, вимагають великого розумового напруження, активізують думку учнів , дають їм нові знання та вміння.

Не секрет, що відносини між дітьми в класі будуються переважно через учителя: вчитель виділяє кого-небудь з учнів як зразок для наслідування, він визначає їх судження один про одного, він організовує їх спільну діяльність і спілкування, його вимоги і оцінки приймаються і засвоюються учнями . Таким чином, вчитель є центральною фігурою для учнів I-II класів, носієм існуючої серед них громадської думки. Тим самим виховний вплив здійснюється тут вчителем безпосередньо, йому, практично, ще немає необхідності спиратися на дитячий колектив.

Моральне виховання дитини починається в період дошкільного дитинства. Але в школі він вперше зустрічається з системою моральних вимог, виконання яких контролюється. Діти цього віку вже готові до виконання цих вимог. Завдання вчителя полягає в тому, щоб при організації навчальної діяльності піклуватися не тільки про засвоєння предметних знань та відповідних їм умінь, але і про становлення і розвитку соціально-психологічної компетентності, про формування відповідальності за виконувані ними завдання, про вміння рахуватися з іншими, думати про їх інтересах.

Результативність  впровадження  досвіду 

Соціально-психилогічна компетентність формує особистісні якості : працьовитість, креативність, здатності до конкурентноспоможності, готовність взяти на себе відповідальність  за результати власного аналізу ситуації і за роботу всієї групи, впевненість в собі, комунікативну культуру, вміння спілкуватися з оточуючими людьми, людьми різних професій, вміння налагоджувати стосунки з новоприбулими учнями у класі, формує соціально активну і життєво компетентну особистість, здатну до саморозвитку, самовдосконаленню і самореалізації.

Репрезентація  досвіду

Досвід був представлений на засіданні шкільного методичного об’єднання , на засіданні обласної творчої групи під керівництвом Варецької О.В.( ЗОШ № 98), на засіданні школи молодого вчителя ( Запорізький НВК «Вибір»).

Посилання на матеріали   

https://drive.google.com/file/d/0B0DRJu04OIYzSk9WNmJBT09yd0E/view

https://drive.google.com/file/d/0B0DRJu04OIYzSGVTdGF6WFpWQlk/view

https://drive.google.com/file/d/0B0DRJu04OIYzYXFsYVV4SjJ6Wk0/view



Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B0DRJu04OIYzSk9WNmJBT09yd0E/view
Категорія: Початкова освіта | Додав: tetyana013 (25.01.2016)
Переглядів: 775 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/27
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024