Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 10:42

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток логічної компетентності молодших школярів

Тема досвіду. «Розвиток логічної компетентності молодших школярів»

Аносова Ганна Юріївна вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії

Контактна інформація про навчальний заклад:

Запорізька гімназія № 46

Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Кругла Людмила Юхимівна

69009, м.Запоріжжя, вул.Орджонікідзе, 29,

тел.: (+061) 236-56-14.

e-mail: gimnazy46@i.ua

http://gimnazy46.wix.com/school 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду.

Представлений досвід роботи вчителя висвітлює можливості розвитку математичної компетенції, які відкриваються під час навчального процесу та у позаурочній діяльності. У роботі надані форми і методи використання методичного інструментарію для розвитку в учнів логічного мислення та формування інтересу до навчання, створення на уроці таких умов, при яких учні виявлять бажання самостійно здобувати знання.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду.

Основним завданням математики є опанування учнями предметних математичних компетенцій – обчислювальних, інформаційно-графічних, логічних, геометричних, алгебраїчних. Предметні компетенції є структурними елементами змісту математичної освіти. Їх базис становлять знання, уміння, навички, способи діяльності, яких набувають учні в процесі навчання. Результатом засвоєння предметних компетенцій є математична компетентність учнів. У контексті початкового навчання предметна математична компетентність розглядається як здатність учня актуалізувати, інтегрувати й застосовувати в конкретній життєвій або навчальній проблемній ситуації набуті знання, уміння, навички, способи діяльності.

Розв’язуючи дане завдання, треба створити такі умови, за яких стало б можливим розвивати пізнавальні можливості і здібності кожної дитини. Розкриттю розумових особливостей кожного учня у початковій школі сприяє формування у них прийомів логічного мислення.

Науково-теоретична база досвіду.

Проблемі розвитку мислення молодших школярів присвячені дослідження психологів М.Блонського, Д.Богоявленського, Л.Божович, П.Гальперіна, В.Давидова, О.Скрипченко та педагогів Г.Кагальняк, М.Кубюк, Г.Овчіннікової, Л.Румянцевої та ін.

Психологічні дослідження показали, що істотною особливістю розумової діяльності учнів молодшого шкільного віку є, з одного боку, інтенсивне зростання їхніх пізнавальних потреб, а з другого – недостатня зрілість логічного мислення, обмеженість пізнавальних можливостей. Для того, щоб дитина могла вільно і міцно засвоювати знання, треба розвивати її аналітичне мислення, навчати виділяти істотне в навчальному матеріалі, порівнювати, робити узагальнення, доводити окремі положення, оцінювати явища і події, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Цього можна досягти у процесі активної самостійної діяльності.

Значне місце розвитку логічного мислення молодших школярів приділяв у своїх роботах В. Сухомлинський. Суть його роздумів зводиться до вивчення й аналізу процесу розв’язання дітьми логічних задач, при цьому він дослідним шляхом виявляв особливості мислення дітей. Про роботу в цьому напрямку він також пише у своїй книзі «Серце віддаю дітям»: «У навколишньому світі тисячі задач. Їх придумав народ, вони живуть у народній творчості як розповіді - загадки »

Стисла анотація досвіду.

Питання «Розвиток логічного мислення молодших школярів на уроках математики» для мене є важливим і актуальним. Ознайомившись з роботами психологів, науковців: С.О. Скворцової, Н.І. Крутій, О.В. Онопрієнко, Г.О. Анісімової, я об’єднала методи та прийоми, використавши відповідно віку дітей елементи цих методик, щоб ефективно формувати розвиток логічного мислення.

Роль математики в розвитку логічного мислення винятково велика тому, що вона є однією із теоретичних наук шкільної освіти. У ній високий рівень абстракції і у ній найбільш природним способом викладу знань є спосіб переходу від абстрактного до конкретного.

З метою розвитку логічного мислення учнів, я до кожного уроку добираю пізнавальні завдання. Це дає можливість сформувати і розвинути всю різноманітність інтелектуальної і творчої діяльності учнів і забезпечити перехід від репродуктивних, формально-логічних дій до творчих.

Систематичне використання на уроках математики і позаурочних заняттях спеціальних задач і завдань, спрямованих на розвиток логічного мислення, розширює математичний кругозір молодших школярів і дозволяє більш упевнено орієнтуватися в найпростіших закономірностях життя, а також активніше використовувати математичні знання в повсякденному житті.

Система роботи може бути застосована в різних умовах будь-яким вчителем початкової ланки, який цікавиться проблемою розвитку логічного мислення у учнів.

Результативність впровадження досвіду.

1. В процесі роботи підвищилась кількість дітей, які мають достатній та високий рівні пізнавальної активності. (2 клас закінчили на достатньому рівні 13 учнів – 54%, середньому -11 - 46%, 3 клас закінчили з високим рівнем 2 учні -8 %, достатнім 12 – 50%, середнім 10 учнів – 42 %. На кінець 1 семестру 4 класу 3 учні мають високий рівень -12 %, достатній 15 – 63 %, середній 6 – 25 %)

2. Учні постійно і результативно беруть участь у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру»: у 2013 – 2014 н.р. з 10 учнів ( 2 клас) отримали 1 червоний сертифікат та 6 синіх; у 2014 – 2015 н.р. з 16 учнів ( 3 клас)отримали 3 червоних сертифікати та 9 синіх

3. У районному етапі інтелектуальних змагань «Всезнайки» у 2015 році команда посіла 1 місце.

Це дає підстави зробити висновок про те, що моя робота сприяла підвищенню розвитку логічного мислення, пізнавальної активності учнів на уроках математики та позакласній діяльності.

Репрезентація досвіду.

Виступ на засіданні кафедри початкової освіти.

Практичне значення досвіду полягає в тому, що його матеріали використовуються вчителями початкових класів для проведення семінарів у навчальному закладі, при здійсненні навчально-виховного процесу, в організації роботи з інтелектуально здібними та обдарованими учнями.

Посилання: http://pedvistavka-zav-zp.blogspot.com/p/blog-page_99.html

 

Категорія: Початкова освіта | Додав: zavod (25.01.2016)
Переглядів: 1547 | Теги: творча діяльн, логічне мислення, інтелектуальна діяльність, пізнавальні завдання, Заводський, пізнавальна активність, позакласна діяльність, математика | Рейтинг: 1.0/451
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024