Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 14.10.2024, 15:33

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток читацької самостійності молодших школярів в ході реалізації освітніх стандартів

Розвиток читацької самостійності молодших школярів в ході реалізації освітніх стандартів

Сіденко Олена Валеріївна,
вчитель початкових класів, вища категорія, старший вчитель

 

Запорізька гімназія №2
Директор: Кравченко Валентина Василівна
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Героїв Сталінграду, 36
Телефон: (0612) 63-28-42    
е-mail: gimnaziya021@ukr.net 
Сайт:  http://school2.zp.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду
Формувати читацьку самостійність молодших школярів можливо при наявності у читача мотивів, що спонукають його звертатись до книжок і сумою знань, що дозволяють йому реалізувати ці мотиви з найменшою затратою часу та зусиль. І як наслідок – інтерес до книг, здатність вибирати їх для себе у відповідності до власних можливостей, прочитувати їх з максимально можливим освітньо-виховним ефектом.
Розвиток читацької самостійності молодших школярів буде більш успішним, якщо при вивченні літературного твору застосовувати методи і прийоми, що сприяють розвитку різних сторін читацької самостійності. Відбувається становлення читача, який здатний до самостійної читацької та літературно-творчої діяльності, здійснюється мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток учня, формуються його морально-естетичні уявлення і поняття, збагачуються почуття.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Актуальність досвіду обумовлена вимогами суспільства до сучасної школи, тому що однією з вагомих проблем є загроза втрати соціальної вагомості книги, що негативно впливає на формування різнобічно розвиненої особистості. Проблема формування читацької самостійності учнів є актуальною для сучасної початкової освітньої ланки, оскільки становлення кваліфікованого читача починається саме у початковій школі.
Рівень сформованості навичок самостійної роботи з книгою є передумовою інтелектуального та духовного зростання учня. Дитяча книжка і художня література загалом спроможна реально допомогти кожній дитині «знайти себе» за умови читати так, щоб вміти, читаючи, думати й, думаючи, читати.
Взаємодія дітей, батьків, педагогів дозволяє використовувати активні форми загального і літературного розвитку молодших школярів кожному вчителеві, який намагається виховати «талановитого читача», використовуючи різні форми і методи роботи.
Науково-теоретична база досвіду
Досвід базується на наукових матеріалах відомих психологів – В. Абраменкової, Н.І. Жинкіна, Л.С. Виготського, І.А. Зимової, А.А. Леонтьєва, І.П. Підласого, І.І. Тихомирової, В.В. Давидова, Д.Б. Ельконіна, педагогічних підходах видатних вчених та вчителів-новаторів – В.О. Сухомлинського, О.Ю. Богданової, О.А. Веселової, М.П. Воюшіна, О.В. Джежелій, А.П. Коваль, М.В. Качурина, П.І. Леонової, Н.І. Ліфінцевої, Є.І. Мороз, Т.Г. Рамзаєвої, Н.М. Свєтловської щодо розвитку читацької самостійності молодших школярів як особистісної якості.
Стисла анотація досвіду
Основною формою керівництва самостійним дитячим читанням є урок позакласного читання. Провідними завданнями якого є формування в учнів інтересу до самостійної читацької діяльності, спрямування школярів з власної ініціативи на широке ознайомлення зі світом доступних їм книжок, на пошук серед них таких, які цікаві й потрібні кожному; самостійне знаходження потрібного твору в книжці, свідоме його прочитування; формування умінь орієнтуватися в групі книжок, запропонованих учителем, самостійно вибирати з них необхідну.
Організація позакласного читання починається з виявлення читацьких інтересів, початкових умінь та навичок користування книжкою. Для цього пропонується учням анкети: 1 клас - в усній формі, 2-4 класи – у письмовій. Важливим є на батьківських зборах виявити коло читання батьків та їх дітей за допомогою анкетування, що дає змогу вчителю познайомитися з класом, дізнатися, яким книгам учні, батьки надають перевагу.
Впродовж першого року навчання привчати учнів слухати читання вчителя, відповідати на запитання, розглядати книжки, класифікувати їх за темами, приділяти увагу методу читання-розглядання.
Організовувати книжкові виставки за темою заняття та чітко визначеним планом, що дозволяє учневі знайти доступну для нього книжку в домашній, класній чи шкільній бібліотеці. Розвиваючи пізнавальну активність учнів, використовувати цікавинки з автобіографії поетів та письменників, пропонувати учням 4 класу створити «Портфоліо письменника».
Широко впроваджуються нетрадиційні форми уроку позакласного читання: уроки-звіти, уроки-КВК, уроки-семінари, уроки вільного читання, уроки-мозаїки, уроки-казки, інтегровані уроки, бібліотечні уроки, екскурсії, подорожі  місцями, пов’язаними з іменами письменників і літературою.
Для того, щоб діти були проінформовані з правилами читання, новинками дитячої літератури, станом читання у класі та мали можливість продемонструвати свої читацькі досягнення, обладнано «Куточок читача». Залучаючи кожного школяра-читця до обліку прочитаного, використовуються читацькі щоденники, конверти, картки.
Для формування читацької культури і розвитку творчих здібностей читача застосовуються інсценізації, драматизації, творчі роботи, заочні зустрічі з письменниками, літературні ігри на уроках позакласного читання, різноманітні форми виховної роботи, що сприяють літературно-творчому розвитку дитини, інтерактивні технології: «Мозковий штурм», «Криголам», «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ», «Т-схема», «Акваріум», «Ажурна пилка», «Ситуативне моделювання», «Метод-Прес», «Займи позицію», «Дерево рішень», «Крісло автора».
Налагоджена співпраця з батьками щодо формування читацької самостійності, розроблена низка пам’яток для них. Інформація про результати конкурсів висвітлюється на батьківських зборах, це сприяє створенню ситуації успіху юного читача, залученню сім'ї до процесу формування читацької активності дітей.
Результативність впровадження досвіду
Про ефективність роботи свідчить: розвиток різних сторін читацької самостійності; підвищення пізнавальної активності учнів; їх мотивації; встановлення тісного зв’язку між засвоєнням теоретичних понять і розв’язуванням практичних вправ; читацький інтерес учнів до самостійного читання різного виду літератури з бібліотечного фонду відповідно до їх вікових особливостей та рівня усвідомлення змісту прочитаних книжок; можливість вияву ініціативи і самостійності; стійка динаміка за всіма показниками навчальної підготовленості школярів; готовність випускника початкової школи до повноцінного сприйняття складніших за художньою формою та змістом літературних творів.
Репрезентація досвіду 
За інноваційним потенціалом досвід можна охарактеризувати, як модифікаційний – пов'язаний з удосконаленням, реалізацією відомих методик, ідей, який представлений на відкритому уроці з позакласного читання для слухачів КЗ ЗОІППО (вересень, 2015), на засіданнях ШМО (жовтень, 2015), засіданнях педагогічної та науково-методичної рад Запорізької гімназії №2 імені Лесі Українки (грудень, 2015).

Посилання на матеріал: перспективний досвід Сіденко О.В.

 



Джерело: http://gimnaziia2zp.blogspot.com/p/blog-page.html
Категорія: Початкова освіта | Додав: Zhovt2 (19.01.2016) | Автор: Сіденко Олена Валеріївна E W
Переглядів: 2101 | Коментарі: 12 | Теги: молодші школярі, Жовтневий, освітні стандарти | Рейтинг: 1.0/508
Всього коментарів: 121 2 »
12 viktorija_babenk  
Олено Валеріївно!Дякуємо за клопітку працю!Проблема над якою ви працюєте є,дійсно,актуальною в наш нелегкий час.Діти,проявляючи байдужість до читання художньої літератури,не наслідують вміння правильно спілкуватись з ровесниками,дорослими,батьками.Я погожуюсь з вами,що залучення до читання,з боку педагогів та власним прикладом ї підтримкою батьків,допоможе у пооланні комп'ютерної залежності,прояву агресивності,непорозумінь з дитиною.

11 Almeris  
В сучасному комп ютерізованому суспільстві питання читацької самостійності стоїть дуже гостро. Тому робота над ним актуальна і необхідна. Олена Валеріївна дуже обґрунтовано підійла до опрацювання цього питання. Дякуємо за досвід та змогу використовувати дані матеріали на практиці.

10 anutta3007  
Дуже цікава стаття. В наш час дуже актуальна. Дійсно є над чим замислитись батькам, дякуємо Вам Олено Валеріївна за Вашу працю. Бажаємо вам успіхів!

9 angelakrasuyk  
Розвиток читацької самостійності є актуальною проблемою на сьогоднішній день. Формування в учнів інтересу до самостійного читання є не простим процесом. Добре, що вчитель, Сіденко О.В., розкриває в своєму досвіді всі три направлення:вчитель-учень-батьки та практично показує, як вона досягає результату, охоплюючи всі напрямки взаємодії і впливу на учнів з цього питання.

8 oksstepanko  
Тема, над якоюпрацює Олена Валерівна, особливо актуальна. Зараз, в час гаджетів та
різноманітних девайсів надзвичайно важко переконати дитину відкрити звичайну
книжку, а ще й навчити читати і осмислити прочитане. Дякую за досвід! Бажаю
успіху!

7 klimenkoluda2009  
Досвід   грунтується  на   усвідомленні   того,  що  сформованість  навичок  самостійної   роботи  з  книжкою   та  інформацією  є  однією  з  передумов  інтелектуального  й  духовного   розвитку. Тема  досвіду  сучасна  та  актуальна.  Бажаю  успіхів  і перемоги!!! hands

6 Elena  
Тема дуже актуальна. В наш час планшетів та ноутбуків важливо навчити дітей любити книгу, працювати з нею. Це сприяє не тільки інтелектуальному розвитку людини, а й підвищує рівень духовності і кільтури, формує здатність до саморозвитку. Дякую вчителю за цікавий матеріал.

5 elenapritula  
Читацька самостійність молодших школярів - найважливіша проблема в методиці викладання читання, так як дитина рано починає відчувати на собі вплив засобів масової інформації, внаслідок чого він все рідше звертається до книг. У досвіді Олени Валеріївни представлено засоби розв’язку розвитку інтересу до читання у молодших школярів, а саме: уроки позакласного читання, впровадження у навчальний процес методів та прийомів інтерактивних технологій.

4 Malu  
Спостереження за сучасними дітьми говорять про порівняно низький рівень читацької грамотності школярів.
Сьогоднішній світ - інший. Комп'ютер і телевізор відняли у дітей час і бажання читати. Батьки скаржаться, що дітей важко змусити
читати. Часто звертаються до педагога за порадою: як пробудити у
дитини інтерес до читання ?
Ставлення людини до книги формується в молодшому шкільному віці. Саме тоді вирішується питання, чи буде
ставлення читача до книги активним або помірно пасивним.
Як же зацікавити дитину книгою? Як навчити дітей любити книжки Адже сучасні діти не люблять читати, вони
читають мало і з небажанням. Відповіді на ці та інші питання можна знайти в роботі Олени Валеріївни. Досвід дуже цікавий та  корисний як для педагогів, так і для батьків.

3 Lenohka_2010  
Розвиток читацької самостійності це складний процес. Дана робота допомагає зрозуміти, як навчити дітей не просто читати ,а й викликати бажання читати різні за формою та змістом твори.

1-10 11-12
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024