Проектно дослідницька технологія як засіб формування природознавчої компетентності молодших школярів
Лопатченко Анжела Вікторівна, вчитель початкових класів, вища категорія
Запорізька гімназія № 93
Директор: Іванова Т.І.
Адреса школи: м.Запоріжжя, Полякова, 9
674415
school93-60@ukr.net
www.gymnasium93.zp.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду.
Провідною педагогічною ідеєю досвіду являється використання проектно – дослідницької технології, що приводить до формування основних груп компетентностей.
А природнича компетентність – це одна із ключових загальнопредметних компетенцій.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду.
Актуальність формування природознавчої компетентності шляхом використання проектно-дослідницької технології зростає в умовах переходу сучасної системи освіти до компетентнісної особистості, здатної діяти осмислено, орієнтуватися у мінливому навколишньому світі, із сформованими цінностями.
Використовуючи проектно – дослідницьку технологію у навчально – виховному процесі, учні мають можливість міркувати, враховувати різні точки зору, формувати та аргументувати власну позицію, спираючись на знання фактів, законів, закономірностей, сформульованих у наукових монографіях, власних спостереженнях, досвіді, умінні проектувати і реалізовувати власні навчальні проекти, творчо і нестандартно вирішувати навчальні проблеми, бути толерантними до точки зору інших людей.
Науково-теоритична база досвіду.
Теоретичною базою досвіду є : теоретичні положення американського філософа Джона Д’юі та його учня В.Кілпатрика.
Ідеї проектного навчання в Росії розробила група вчених під керівництвом С. Шацького.
Стисла анотація досвіду.
Нова Програма та Державний стандарт вимагають змін у традиційній системі освіти. Постає проблема не тільки озброїти учнів загально навчальними вміннями і навичками, а школярі повинні набути достатнього рівня особистісного досвіду, культури спілкування та співпраці в різних видах діяльності, само виражене у творчих видах завдань.
З метою реалізації проблеми і вибрана тема « Проектно-дослідницька технологія як засіб формування природознавчої компетентності молодших школярів».
На що в своїй діяльності я звертаю увагу?
- Виявлення готовності учнів до пошукової діяльності (чи можуть школярі розв’язати ту чи іншу задачу, виконати завдання на певному етапі).
- Формування мотивації (викликати інтерес, допитливість, бажання самостійного пошуку).
- Розвиток здібностей дитини, залучення її до проектної, творчої діяльності.
З метою виявлення результативності діяльності учнів з цієї теми мною було проведено декілька діагностичних досліджень з таких тем:
- мотивація до навчальної діяльності;
- навчально-пізнавальна діяльність;
- аналіз результатів учнівської діяльності на уроках природознавства;
- самостійність учнів у здобутті знань, робота в команді під час дослідницької діяльності в проектах з природознавства;
- відповідальність за результат спільної роботи під час дослідницької діяльності учнів в проектах з природознавства
Таким чином, здійснюючи проектну діяльність, я переконалася, що дана інноваційна технологія сприяє формуванню ключових компетентностей, в тому числі і природознавчої. Ця технологія передбачає тісний зв'язок навчання і виховання з життям, активізує розвиток самостійності, активності, вміння спілкуватись, працювати в команді.
Результативність впровадження досвіду.
З метою виявлення результативності діяльності учнів з цієї теми мною було проведено декілька діагностичних досліджень з таких тем:
- мотивація до навчальної діяльності;
- навчально-пізнавальна діяльність;
- аналіз результатів учнівської діяльності на уроках природознавства;
- самостійність учнів у здобутті знань, робота в команді під час дослідницької діяльності в проектах з природознавства;
- відповідальність за результат спільної роботи під час дослідницької діяльності учнів в проектах з природознавства (додатки додаються).
Виходячи з результатів діагностики можна послідкувати, як змінились діти на кінець 1 чверті 4-го класу. Помітно зросла мотивація учнів до навчальної діяльності. Учні вміють працювати в парах і групах, допомагати один одному.
Зростає навчально-пізнавальна активність. Учні уміють аналізувати свою діяльність і роботу однокласників. Грамотно для свого віку роблять висновки.
Репрезентація досвіду.
- участь у конкурсі «Вчитель року», 2012 рік
- відкритий урок для директорів міста 2013 рік
- відкритий урок для курсантів ЗОІППО 2014 рік
Проектно – дослідницька робота приносить мені і моїм учням не лише нові знання та вміння, а й величезне задоволення, радість пізнання, спілкування, відчуття перемоги і впевненості в собі.
Посилання: http://momalushu.blogspot.com/p/blog-page_35.html
Джерело: http://momalushu.blogspot.com/p/blog-page_35.html |