Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 09:53

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Навчально-творча діяльність молодших школярів на уроках української мови як засіб розкриття власних можливостей
Навчально-творча діяльність молодших школярів на уроках української мови як засіб розкриття власних можливостей, здібностей та творчого потенціалу

Прасолова Наталія Валентинівна 
вчитель початкових класів, вища категорія, старший вчитель

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Гриньов Юрій Васильович
Адреса: м.Запоріжжя, вул. Волзька,27
Тел.688060
Е-mail:zp.school4@yandex.ua
Сайт: http://s4.osvita.zp.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду
      Провідною ідеєю досівду є вирішення проблеми забезпечення сучасної якості освіти, яка відповідає актуальним і перспективним потребам особистості, здатної адаптуватися до життя в певному соціальному середовищі.
      Українська мова, як навчальний предмет, має унікальні можливості для розвитку мовленнєвих здібностей молодшого школяра, образного та емоційного ладу мови, мовного чуття, а відповідно творчих здібностей. Таким чином, для їх становлення необхідна система розвиваючих вправ, що складається з науково обґрунтованих творчих завдань, які формують комунікативну та соціокультурну компетентності, охоплюють загально-культурний розвиток учнів, громадянське, патріотичне, морально-етичне виховання.
      Актуальність поставленої проблеми, її практична значущість сприяли вибіру моїх педагогічних досліджень, творчих пошуків, проблемної теми досвіду «Навчально-творча діяльність молодших школярів на уроках української мови як засіб розкриття власних можливостей, здібностей та творчого потенціалу». Вибір теми досвіду також зумовлений потребами сучасної школи, завданнями модернізації освіти, що передбачають розвиток творчого потенціалу особистостіта національно-патріотичного виховання. 
      
      Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
      Стрімкі зміни в суспільстві вимагають від людини нових якостей. Перш за все, йде мова про здатність до творчого мислення, самостійності прийняття рішень, ініціативності, мобільності, конструктивності, вміння вчитися тощо.
      Уся моя робота спрямована на розв’язання надзвичайної педагогічної проблеми – у навчальній діяльності навчити творчості та здійснювати соціально-культурний розвиток молодших школярів.
      Центральним аспектом мого досвіду є розвиток творчого мислення школяра, зокрема під час роботи над творчими вправами з мови та мовлення. Така робота задовольняє наступні вимоги:
      -         реалізує  пізнавальну потребу  молодшого школяра, що ґрунтується на природних  інстинктивних  реакціях – «дослідницькій» та «ігровій»; потребу у враженнях, спілкуванні, самореалізації та самоактуалізації;
      -         втілює єдність змістового, почуттєво-емоційного та операціонального в пізнавальній діяльності;
      -         відповідає основним критеріям: понятійності, самостійності, гнучкості, ігровій комбінаторності.
      Я прагну, щоб кожний урок реалізував комплекс взаємопов’язаних навчальних, розвивальних і виховних цілей, спрямованих на формування компетентностей: комунікативної, соціокультурної й уміння вчитися.
      
      Науково-теоретична база досвіду
      Нині початкова школа України працює за новою редакцією Державного стандарту, створенного на засадах компетентнісного, діяльнісного та особистісно зорієнтованого підходів. Для вирішення поставлених завдань звертаюся до ідей виховання творчої особистості та процесу розвитку її творчих здібностей, які завжди були в центрі уваги педагогічної науки (Я. Коменський, О. Духнович, К. Ушинський, Т. Лубенець, С. Русова, В. Сухомлинський, О. Савченко та ін.), лінгводидактичного аспекту щодо розвитку творчих здібностей у роботі над текстом, який розглядався у зв’язку з дослідженнями: розвитку зв’язного мовлення учнів (Л. Варзацька, Г.Іваницька, Г. Коваль, Т. Ладиженська, В. Капінос, І. Синиця, М. Стельмахович); лінгвістичного аналізу художнього тексту (І. Ковалик, М. Крупа, В. Мельничайко, І.Чередниченко), щоб реалізувати оновлені концептуальні засади, на яких грунтується стандарт і навчальна програма з української мови.У Концепції патріотичного виховання дітей та молоді (2009), програмі «Основні орієнтири виховання учнів 1–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» (2011), Концепції національно-патріотичного виховання (2015) поставлено завдання набуття молодими громадянами соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури.
      
      Стисла анотація досвіду
      Протягом тривалого часу я накопичувала оригінальні знахідки, професійні секрети, практичні приклади, апробовувала їх на власному досвіді і результатом цієї роботи став запропонований посібник «На шляху до успіху» для учнів 1 – 4 класів, що охоплює весь програмовий матеріал з української мови. Вінзамотивував дітей, викликав інтерес до мови, став своєрідною скарбничкою корисних і дорогоцінних порад.
      Посібник складається з чотирьох частин. Структура їх відповідає запитам практиків, інтересам учнів і враховує найкращі на сьогодні теоретичні і методичні рекомендації щодо розвитку мовлення, мислення і власної творчості. Така будова посібника дала можливість залучити цікавий і різноманітний літературний та фольклорний матеріал, цінний у виховному плані, що ґрунтується на українських народних звичаях і традиціях, кращих надбаннях національної педагогіки та психології. Дібрані завдання передбачають здатність учнів актуалізувати, інтегрувати та застосовувати в конкретних життєвих чи навчальних умовах набуті знання, уміння, навички і способи діяльності.
      Матеріал кожної частини посібника насичений ілюстраціями, ігровими ситуаціями, завданнями з логічним навантаженням, що реалізуються через варіанти виконання творчих завдань індивідуальними, груповими та колективними формами роботи, формуючи предметну та соціокультурну компетентності.
      Безперечним скарбом моїх творчих надбань є четверта частина, яка ознайомлює дітей з державними символами України, традиціями та звичаями українського народу, з історією українського козацтва, Запорізькою Січчю, о. Хортиця.
      Належна увага в четвертій частині надається використанню краєзнавчого і лінгвокраєзнавчого матеріалу, використанню тематичних груп слів, стійких висловів, тем для побудови діалогів і монологічних зв’язних висловлювань різних видів, пов’язану з рідною місцевістю, у яких відображаються особливості духовної культури народу, його національного характеру.
      У цьому посібнику система творчих вправ будується так, що кожне із завдань випливає з попереднього і в свою чергу служить опорою для наступного. І щоразу вносить елемент нового, чим забезпечується розвиток мислення, активізується пізнавальна діяльність учнів, підвищується інтерес до вивченого матеріалу. Творчі завдання розвивають психічні процеси, зорові сприймання, спонукають дітей до самостійності,самореалізації, формують ключові  та предметні компетентності. 
      Запропоновані творчі завдання  можна застосовувати на уроках різних типів, на будь-яких етапах: при перевірці знань учнів, організації самостійної, індивідуальної роботи, роботи в парах, динамічних групах, закріплені вивченого і в позакласній роботі; презентувати кожне завдання, застосовуючи мультимедійні засоби.
     На кожній сторінці цього посібника були роботи. Я хотіла довести дітям, що робот, який має штучний інтелект, створений  людським розумом. А завдання учнів – накопичувати знання, проявляти оригінальність і самостійність мислення, політ фантазії та ідей, тобто риси креативного мислення, виконуючи завдання творчого характеру.
      
      
      Результативність впровадження досвіду
       Підвищився інтерес до вивчення предмета, поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення проценту якості знань; активізувалась участь дітей в позакласній та позашкільній роботі з предмета ("Тиждень знавців української мови", "Мовний ранок", ведення рубрики "Дивосвіт рідної мови" в куточку для учнів 1 – 4 класів "Школярик"); дитяча авторська презентація книжок - саморобок учнями класу Усатої К., Шпака М., Гушаіл К. 
      
      Репрезентація досвіду
      Методичне об’єднання вчителів початкових класів (жовтень, 2010 року), педагогічна рада (листопад, 2010 року), методична рада школи (січень, 2011), районне методичне об’єднання вчителів початкових класів (жовтень, 2013 року), районний тур конкурсу «Учитель року 2011» - ІІ місце, друкована робота «Складання твору на основі особистих вражень» урок розвитку зв’язного мовлення, 3 клас (журнал «Початкове навчання і виховання» №26 2011р.) Використання посібника вчителями початкових класів на уроках і в позашкільній роботі.
           
      Посилання на матеріал http://s4.osvita.zp.ua/index/pochatkova_osvita_prasolova_n_v/0-61

Категорія: Початкова освіта | Додав: shevchenko (19.01.2016)
Переглядів: 1466 | Коментарі: 15 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/69
Всього коментарів: 151 2 »
15 shevlab  
Дуже цікаво! Спасибі нашим вчителям,що заохочують наших дітей до вивчення української мови. Бажаю успіху і перемоги! v

14 Арина  
Дуже цікава робота, вчитель працює творчо, з сучасним підходом, бажаю успіхів в роботі!!!

13 Ольга7001  
Работа очень интересная. Достойна внедрения в практику работы учителей.

12 svetlana_1959  
Робота актуальна, цікава, творча. Виконуючи завдання за створеними посібниками, в учнів не згасне пізнавальний інтерес.

11 bagiton777  
Творчо, актуально, змістовно. Розробки стануть у нагоді вчителям початкових класів.

10 гамаюн  
Молодец! Очень интересная работа! Творческий, современный подход. Удачи в работе.

9 bfgk74  
Дуже цікавий матеріал! Бажаю творчих успіхів!

8 viktoriyachernega  
Молодець! Дуже цікавий посібник. Відповідає вимогом Державного Стандарту. Вчитель творчо падійшов до стварення посібника. Дякуємо за цікавий матеріал!

7 bobirnata  
Педагог творчески подходит к работе,как в теории так и на практике.  Задания интересны,развивают творческий,интеллектуальный потенциал учащихся.Благодаря этому урок интересен не только сильному ученику,а и стимулирует слабого ученика на успех.

6 гамаюн  
Молодець! Надзвичайно цікаві посібники, які є своєрідною скарбничкою корисних та творчих завдань для учнів.

1-10 11-14
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024