Адреса: вул. Лермонтова, 16, Запоріжжя, Запорізька, 69035 т. (061)233-25-53, (061)233-33-44, www.s28.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Група продовженого дня щодня стає однією з провідних форм організації життєдіяльності молодших школярів. Допомогти дитині сформувати та реалізувати свій пізнавальний і творчий потенціал, соціально адаптуватися, навчитися плідно використовувати свій вільний час — є одним із головних завдань школи, що розв’язується за допомогою групи продовженого дня (ГПД). ГПД є однією із форм виховання дітей і допомагає організувати найсприятливіші умови для їх відпочинку, навчання і виховання, поєднання навчально-виховної роботи на уроках і в позаурочний час. Вона забезпечує, ураховуючи вікові особливості, їх розумовий, моральний, естетичний, фізичний, духовний розвиток, створює умови для організації продуктивної праці, надає можливості для всебічного виявлення і розвитку індивідуальних здібностей, запитів та інтересів дітей. Провідною педагогічною ідеєю досвіду є правильна організація виховної роботи у групі продовженого дня, а саме створення умов для формування творчої, активної особистості, через включення в систему творчих занять і позитивної мотивації різних видів діяльності, особливо ігрової діяльності, індивідуального підходу до розвитку кожного вихованця.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Групи продовженого дня за своєю ідеєю - дуже цінна форма виховання. «Саме тут створюються сприятливі умови для того постійного духовного спілкування вихователя і дітей, без якого немислиме виховання емоційної культури», - говорив В.О. Сухомлинський. Діяльність груп продовженого дня відкриває широкі можливості для надання кваліфікованої допомоги учням у виконанні навчальних завдань, усуненні прогалин у знаннях, створює сприятливі умови для задоволення різноманітних інтересів учнів, організації дозвілля вихованців, проведення позакласних заходів. Виховання дітей – комплексна, системна та цілеспрямована робота сім’ї та школи. Одна з головних задач ГПД – виховна, яка передбачає формування всебічно розвинутої особистості. Метою ж самого виховання є закладення соціальних цінностей природи, культури та цінностей „Я”. Сприятливими умовами для формування всебічно розвинутої особистості є різноманітна діяльність в умовах групи продовженого дня. У групі гнучка структура планування, яка дозволяє вносити корективи у процес діяльності, таким чином створюються умови для більшої свободи творчості. Діяльність дітей в групі продовженого дня різноманітна і включає заняття, як в приміщенні, так і на вулиці. У групі перебувають діти різного віку, а це створює базу для обміну досвідом, знаннями, практичними вміннями і навичками. Діти в групі продовженого дня знаходяться в ситуації, коли вони стоять перед необхідністю виявляти самостійність, мислити, саморозвиватися і проявляти творчість, оскільки немає суворого регулювання діяльністю кожного вихованця в кожен момент часу.
Науково-теоретична база досвіду: «Якщо ми хочемо зробити щось своє, щось нове і дорогоцінне, то повинні колись зрозуміти, засвоїти, витлумачити або спростувати те, що зроблено іншими», ─ говорив І. Я Грот. При написанні цього методичного посібника було використано багато практичної і теоретичної літератури. Всі ці джерела висвітлено у переліку використаної літератури у посібнику.
Стисла анотація досвіду: Методичний посібник висвітлює особливості виховної роботи з молодшими школярами у групі продовженого дня. Намагалися розкрити виховний потенціал, значення ГПД в освітньому процесі. Особлива увага приділяється ігровій діяльності і розвитку творчих здібностей молодших школярів. До уваги пропонуємо різні види ігор, навчально-виховні заняття, фізкультхвилинки, різні форми проведення самопідготовки, „ уроки милування ” під час прогулянок у природу в режимі роботи групи продовженого дня і т. д. Висвітлюючи у посібнику особливості організації виховної роботи у групі продовженого дня, ми спиралися на такі принципи: • відкрити учня, показати йому самого себе, закономірності та способи розвитку його сил, якостей, здібностей. Важливо переконати його в тому, що всі чесноти, як і всі недоліки, залежать від нього, рівня його свідомості і вміння будувати життя. • захопити учня, викликати у нього потребу організувати себе для досягнення суспільної, особистісно-значущих цілей. Потрібно ставити посильні для дитини завдання, за успішне їх виконання похвалити. Навіть невелика перемога над собою робить людину сильнішою. • спрямувати учня на гідний, змістовний, суспільно та особистісно-значущий шлях, що відповідає його реальним можливостям, означає насамперед дати йому достовірні, правдиві знання про сенс життя, його труднощі, допомогти учню реально оцінити себе і відповідно до цього спрямовувати його інтереси, сприяти професійному самовизначенню і свідомому вибору професії.
Результативність впровадження досвіду: Посібник допоможе вихователю правильно організувати процес виховання у групі продовженого дня, якщо, звичайно, він зацікавлений у допомозі молодшим школярам стати повноправними членами цієї великої сім'ї, у розвитку сил, якостей, здібностей кожної дитини, вихованні і формуванні активної творчої особистості вихованця, зміцненні психологічного і фізичного здоров’я дітей. Чітко вироблені єдині вимоги до роботи, система, комфортний мікроклімат, коректне ставлення один до одного, відсутність часових рамок ─ все це запорука успішної діяльності групи продовженого дня. Важливе значення має особистість вихователя. Тільки щире, гаряче серце, яке любить дітей, здатне витримати психологічне і емоційне навантаження. Отже, для успішної організації другої половини дня, використовуючи цей методичний посібник, вихователь групи продовженого дня повинен: − вірити в цінність кожної дитини; − дотримуватись конфіденціальності; − надавати позитивну інформацію; − бути порадником, а не моралістом; − поважати думку кожної дитини; − акцентувати увагу дитини на власних позитивних рисах.