Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 10:33

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток загальнопізнавальних умінь молодших школярів на уроках математики

Розвиток загальнопізнавальних умінь молодших школярів на уроках математики



Хрушкая Вікторія Валеріївна

вчитель початкових класів  
спеціаліст вищої категорії
учитель-методист
Запорізький колегіум №98 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Погребняк Юлія Валеріївна

Адреса:69095, м. Запоріжжя, вул. Запорізька, 1-А
Тел.: (0612) 63-61-63 

Провідна педагогічна ідея досвіду:   
Необхідною умовою інтелектуальної грамотності людини є оволодіння загальнопізнавальними уміннями. Успішність навчальної діяльності учнів великою мірою визначається рівнем оволодіння загальнопізнавальними уміннями. Освоєння й оперування ними є однією з найважливіших умов, що забезпечують якісний процес навчання в початковій школі. Система роботи з використання навчальних завдань на основі числового, геометричного матеріалу та «логічних п’ятихвилинок» вчить учнів мислити, міркувати, доводити, відстоювати свою  думку, дозволяє розвинути загальнопізнавальні уміння та поглибити рівень засвоювання знань учнів. Це і є ключовою ідеєю в досвіді та впроваджується вчителем у навчально-виховний процес.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
На сучасному етапі розвитку освіти одним із найважливіших завдань сучасної школи є створення в системі навчання таких умов, які сприяли б розвитку дитини, викликали цікавість до процесу навчання. Саме в початковій школі розпочинається розвиток особистості учнів. І в цьому провідну роль, на нашу думку, відіграє курс математики. У «Навчальних програмах для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою 1–4 класи» зазначено, що «Навчання математики у початковій школі виконує низку значущих для загального розвитку особистості учня завдань. Серед яких: формування здатності логічно міркувати, уміння виділяти властивості предметів … розвиток інтелекту, пам’яті». Державний стандарт початкової загальної освіти  наголошує, що метою освітньої галузі "Математика" є формування предметної математичної і ключових компетентностей, необхідних для самореалізації учнів у швидкозмінному світі. Ядром математичної компетентності у початкових класах є оволодіння молодшими школярами загальнонавчальними вміннями і навичками.

Науково-теоретична база досвіду: 
Проблему формування й розвитку загальнонавчальних умінь, до складу яких входять загальнопізнавальні, можна віднести до розряду сакраментальних і сакральних мотивів педагогіки. В.А. Сухомлинський писав з цього приводу у своїй   книзі «Розмова з молодим директором школи», що головне завдання початкових класів – це навчити дитину вчитися. Вирішенню проблеми загальнонавчальних умінь присвячені праці Ю.К.Бабанського, С.Г.Воровщикова, Г.Г.Герцова, Н.П.Гузика, Т.Е.Демідової, Н.І.Запорожця, Е.М.Кабанової-Мєллер, В.М.Коротова, В.А.Кулько, Н.А.Лошкарьової, В.Ф.Паламарчук, Н.Ф.Тализіної, Д.В.Татьянченко,  О.Я.Савченко,  А.В.Усової, Т.І. Шамової та ін. Дослідники визначили зміст цього поняття, склали різні класифікації даних умінь, встановили їх роль і місце у навчальному процесі, простежили динаміку розвитку окремих умінь. 

Стисла анотація досвіду: 
У матеріалах досвіду роботи вчителя висвітлена проблема розвитку загальнопізнавальних умінь молодших школярів на уроках математики. Саме в початковій школі розпочинається розвиток особистості учнів. І в цьому провідну роль, на нашу думку, відіграє курс математики. Ядром математичної компетентності у початкових класах є оволодіння молодшими школярами загальнонавчальними вміннями і навичками. Освоєння й оперування ними є однією з найважливіших умов, що забезпечують якісний процес навчання в початковій школі. 
Вчителем  опрацьовано та узагальнено теоретичний матеріал та методичні розробки з даної теми. Досвід роботи вчителя містить додатки: розробки уроків, фрагменти уроків, логічні «п’ятихвилинки», матеріали щодо розвитку загальнопізнавальних вмінь і навичок учнів на основі числового та геометричного матеріалу, матеріали для проведення моніторингу рівня сформованості загальнопізнавальних умінь.
Практичний матеріал, представлений у досвіді роботи вчителя відповідає обраній темі, всебічно охоплює її, відповідає вимогам новітніх підходів до проблеми. Вікторія Валеріївна у своїй роботі обґрунтовано подає   використання «логічних п’ятихвилинок» як спосіб вирішення проблеми у традиційній методиці викладання математики в початковій школі.
За інноваційним потенціалом досвід вчителя  модифікаційний та пов’язаний з удосконаленням і раціоналізацією вже відомих ідей та методик.

Результативність впровадження досвіду: 
Впродовж  2010-2011 навчальних років проводився моніторинг  рівня сформованості загальнопізнавальних умінь молодших школярів на уроках математики. Система роботи з використання навчальних завдань на основі числового та геометричного матеріалу, «логічних п’ятихвилинок»  розвинула загально пізнавальні уміння та  дозволила поглибити рівень засвоювання знань учнів. Моніторинг  показав позитивну динаміку рівня сформованості  загальнопізнавальних умінь учнів класу: а саме: кількість початкового рівня зменшилася, натомість кількість достатнього та високого рівня сформованості загальнопізнавальних умінь збільшилася. Матеріали досвіду можуть зацікавити вчителів початкових класів, студентів-практикантів, допоможуть у щоденній підготовці до уроків, стануть у нагоді молодим спеціалістам. 

Репрезентація досвіду: виступи за темою досвіду на засіданнях ШМО та педагогічних радах у 2013 році. Проведення відкритих уроків за темою досвіду для курсантів ЗОІППО  у 2012-2013 н.р.    



Категорія: Початкова освіта | Додав: Zhovt1 (28.01.2014)
Переглядів: 1635 | Теги: загальнонавчальні вміння і навички, математична компетентність, початкова освіта, Жовтневий, ключові компетентності, «логічні п’ятихвилинки» | Рейтинг: 3.4/118
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024