Пошуково-дослідницька діяльність дошкільників як умова розвитку їх пізнавальних здібностей.
Пошуково-дослідницька діяльність дошкільників як умова розвитку їх пізнавальних здібностей.
Іваненко Олена Володимирівна - вихователь дошкільного підрозділу НВК, спеціаліст.
Запорізький навчально-виховний комплекс з відділенням для реабілітації дітей хворих на цукровий діабет Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор: Любімова Алла Володимирівна.
Адреса: І корпус - 69000, м. Запоріжжя, вул. Якова Новицького, 9; ІІ корпус – 69035, м. Запоріжжя, вул..Сталеварів, 29. Телефони: (061)233-14-77, (061)233-25-24, (061)234-01-04 Факс: (061)233-14-77; E-mail: osnovazp@mail.ru Сайт: https://sites.google.com/site/znvkosnova/
Провідна ідея: створення умов для пошуково-дослідницької діяльності дошкільників в освітньому середовищі дошкільного підрозділу НВК сприяє розвитку в дітей пізнавальної активності, допитливості, прагнення до самостійного пізнання і роздуму.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Діти є природженими дослідниками, які активно шукають інформацію про довкілля. У результаті дослідницької діяльності у дітей формуються елементарні навички пошукової роботи, посилюється інтepec до явищ живої і неживої природи, активізується самостійна розумова діяльність. Пошуково-дослідницька діяльність найближче підводить дитину до проблеми, а винагородою за активність та допитливість малюків є їх самостійні «відкриття» у cвіті природи. Адже під час досліду дитина сама розв’язує пізнавальне завдання за допомогою наявних у нeї знань, умінь і навичок, виконуючи різні перетворюючі дії. У результаті знаходить правильні шляхи його розв'язання, а також подібних завдань з варіативністю змісту й ознак. Об'єкт пізнання при цьому постає перед дитиною в різних зв'язках, співвідношеннях зі спорідненими об’єктами, речами, явищами. Дитина на правах відкривача пізнає динаміку і статичність природних явищ.
Науково-теоретична база досвіду: Теоретико-методологічною основою педагогічного досвіду є праці В. Сухомлинського, К. Ушинського, у яких визначено теоретичні засади формування творчої особистості; П. Гальперіна, А. Запорожця, О. Леонтьєва, Б. Нікітіна, М. Подякова, Савенкова О.І., та інших, у яких висвітлено положення теорії розвивального навчання та пошуково-дослідницької діяльності.
Стисла анотація досвіду: Матеріали досвіду містять методичні розробки вихователя з різних форм пошуково-дослідницької діяльності: конспекти занять різних видів, систему індивідуальних завдань навчально-пізнавального спрямування, систему дидактичних ігор для використання у повсякденному житті, каталог-опис елементарних дослідів, пошукових ситуацій, ігрових елементів та схем ТРВЗ. Результативність впровадження досвіду: Впровадження системи роботи з організації пошуково-дослідницької діяльності дітей дошкільного віку дозволило створити умови позитивної мотивації до освітнього процесу, ефективного формування орієнтувальних вмінь, інтелектуальних та практичних дій, розвитку пізнавальних процесів. Пошуково-дослідницька діяльність дозволила виявити й розкрити на компетентнісному рівні в інноваційному середовищі нахили та здібності дошкільників. Діти мають багату уяву, завжди знаходяться в пошуку, впевнені у своїх силах і здібностях.
Репрезентація досвіду: Педагогічна рада ЗНВК «ОСНОВА» з теми: «Науково-дослідницька діяльність педагога та учня, як один з невід’ємних складників успішного розвитку НВК» (листопад, 2013р.) Засідання обласної творчої групи з гуманної педагогіки з теми: «Наступність дошкільної та початкової освіти в гуманістичному освітньому просторі». (жовтень, 2013р.)