Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 14:34

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Методика роботи над підвищенням рівня стилістичної грамотності і навичок у старшокласників

Методика роботи над підвищенням рівня стилістичної грамотності і навичок у старшокласників



Мороз Оксана Григорівна,
вчитель української мови та літератури,
вчитель вищої категорії,
«учитель-методист».

Запорізький багатопрофільний ліцей № 99,
69114 м. Запоріжжя, вул. Гудименка, 13 - а, тел/факс 224-93-09,
адреса сайту: litsey-99.at.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду:  В основі досвіду лежить наступна гіпотеза. Створення оптимальних умов формування стилістично грамотної особистості шляхом впровадження інноваційних та інформаційних технологій призведе до підвищення рівня стилістичної грамотності у старшокласників. Формування ключових компетенцій особистості та виконання завдань Держстандарту з української мови знаходиться в прямій залежності від системності та цілеспрямованості застосування навчальних технологій, форм і методів. Тож основними прийомами формування в учнів навичок стилістичної грамотності слід вважати:
- активізацію навчальної діяльності на уроках мови та літератури;
- формування мовної культури учнів;
- розвиток логічного й критичного мовлення учнів;
- розвиток необхідних читацьких якостей: мислення, уявлення, оцінювання реалій дійсності, оцінювання самих себе та інших.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
         Добре знання рідної мови – неодмінний елемент високої культури, веління нашої епохи. Знання мови треба весь час удосконалювати через неослабний зв'язок – з художньою книжкою й словником, з газетою й журналом, радіо і телевізором, театром і кіно, з цілющим джерелом живої народної мови. Опанування мовних багатств на достатньо високому рівні  вимагає від кожного як засвоєння норм літературної мови, так і поповнення словника, зокрема активного, засвоєння якомога більше синонімів і виражальних образних засобів, користування фразеологізмами. Інакше кажучи, увага до культури мови  - це увага до її високої стилістичної організації.
          Згідно з Державним стандартом загальної середньої освіти України соціокультурна змістова лінія забезпечує засвоєння українських та загальнолюдських культурних цінностей, норм, які регулюють стосунки між поколіннями, націями, сприяють естетичному і морально-етичному розвиткові.
Науково-теоретичною базою досвіду є ряд нормативних документів: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Закон України «Про  загальну середню освіту»; Державний стандарт базової і середньої освіти,  Указ Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні»; Програми з української мови для 5-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання; праці мовознавців і методистів О.Пономаріва, Л.Паламар, І.Беха, А.Коваль, П.Кордун, М.Пентилюк, О.Вербового,   Т.Кондесюк,  Я.Л.Топольницького, Д.М.Кравчук, В.І.Цимбалюка.

Стисла анотація досвіду: Вид досвіду за характером новизни – модифікаційний. Оригінальне цілеспрямоване використання та раціоналізація відомих педагогічних ідей, технологій, форм і методів викладання української мови, їх інтеграція з ІКТ дозволяє автору сформувати ефективну педагогічну систему, спрямовану на розвиток  глибоких та міцних знань, предметної та стилістично грамотної компетентісної особистості. 
Новизною досвіду є комплексний характер методологічної основи досвіду (проблемно-цільовий, системний, компетентісно спрямований за характером новизни). Ефективне поєднання як інноваційних, так і традиційних методів і прийомів активізує розумову діяльність учнів, забезпечує більш свідоме ставлення до навчання. Але набуття стилістичних навичок, стилістичного чуття можливе тільки при опануванні теоретичних знань з цього розділу науки про мову, при глибокому ознайомленні з основними поняттями та категоріями стилістики, з принципами поділу на стилі, з певними закономірностями функціонування мовних засобів у різних сферах спілкування.
Це допомагає прищепити необхідні для самоосвіти вміння і навички, створює передумови розвитку грамотної обдарованої особистості. 
Результативність впровадження досвіду: учні ЗБЛ №99 систематично посідають призові місця на предметних олімпіадах з української мови та літератури, конкурсі ім. Т.Шевченка та олімпіаді з української мови ім.П. Яцика. Вони успішно беруть участь і отримують призи у різноманітних літературних конкурсах;  підвищується активність та результативність учнів у Всеукраїнській українознавчій грі «Соняшник». Діти займаються дослідницькою роботою у МАН, секції української мови та літератури. З часу впровадження ЗНО Запорізький багатопрофільний ліцей №99 має стабільні високі показники з української мови та літератури. За результатами ЗНО 2013 року Вісник тестування і моніторингу в освіті склав рейтинг кращих шкіл України, згідно з яким багатопрофільний ліцей № 99 входить до 100 кращих шкіл України.

Репрезентація досвіду: Досвід репрезентовано та реалізовано на базі Запорізького багатопрофільного ліцею №99.  З метою підвищення якості освіти набутки досвіду аналізувалися на різноманітних методичних заходах: семінарах-практикумах, майстер-класах, засіданнях творчих груп як районного, так і обласного рівнів.  Свої спостереження з повсякденної практики, багатий фактичний матеріал вчитель систематизує, класифікує, щоб якнайдоцільніше використати його в боротьбі за практичне засвоєння норм літературної мови, за повну грамотність.
Категорія: Українська та російська філологія | Додав: Stas (01.02.2014)
Переглядів: 1418 | Коментарі: 11 | Теги: українознавство, соціокультурний блок, ментальність народознавство, проблема формування мовної особисто, мовна атмосфера, націонал, текстова основа | Рейтинг: 3.3/110
Всього коментарів: 111 2 »
11 black-pantera4755  
Актуально, интересно

10 eduspase99  
Спасибі, що опікуєтесь.

9 Olga2400  
Дуже цікавий матеріал. Дякую!

8 София Б.  
Интересно!!!!

7 Юрченко А.  
Очень познавательная информация

6 Снежанна  
Очень интересная работа!Спасибо

5 Юля M  
Цікава робота !

4 Светлана  
на своих уроках наблюдаю на сколько безграмотны наши дети. а ведь грамотное письмо - залог карьерного роста в будущем, спасибо за идеи

3 Мороко Л В  
интересная работа

2 Тамара  
Своевременная методика.

1-10 11-11
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024