Формування ключових компетентностей учнів засобами образотворчого мистецтва
Формування ключових компетентностей учнів засобами образотворчого мистецтва
Вчитель образотворчого мистецтва Мірошникова Антоніна Матвіївна
Запорізька загальноосвітня І-ІІІ ступенів школа №3 Жовтневого територіального відділу освіти
Директор школи: Магльована Ольга Павлівна
Адреса: 69002, м.Запоріжжя, вул. Грязнова, 55,
тел. директора: (0612)63-86-15,
е-mail: school3zp@mail.ru
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Формування ключових компетентностей учнів через впровадження методу художніх проектів в практику викладання ОТМ в 1-7 класах з урахуванням вікових особливостей учнів. Формування проектного мислення в поурочній практиці, навичок проектної діяльності в колективних формах роботи, залучення учнів до художньо-проектної діяльності з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Формування само оцінної компетенції учнів за допомогою таблиць з критеріями, громадської та соціальної , загальнокультурної та образотворчої компетентності засобами композиції образотворчого мистецтва.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Згідно з концепцією загальної середньої освіти України, основним напрямком розвитку сучасної середньої освіти є компетентнісно-орієнтований підхід до навчання. Світова практика показує, що основною технологією формування ключових компетенцій учнів є метод проектів, що дозволяє, використовуючи найменші затрати ресурсів, створити в навчальному процесі умови діяльності, максимально наближені до реальних. В поданій роботі розглянуто впровадження методу художніх проектів в практику викладання образотворчого мистецтва з 1 по 7 клас, враховуючи вікову специфіку молодших та середніх класів.
Науково-теоретична база досвіду:
Науковою базою досвіду стали наступні Державні нормативні документи:
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти(Постанова кабінету міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392)
Державний стандарт початкової загальної освіти (Постанова кабінету міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462)
Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти (Наказ МОН МСУкраїни від 13.04.2011 №329)
Державна національну програму «Освіта» («Україна ХХІ століття»)
Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа)
Опора на роботи Т.Б. Волобуєвої, І.В. Родігіної, Б.М. Неменського, Е.О. Козиної, О. Овчарук, Е.В. Зачісової дозволила виділити напрямки роботи, особливості реалізації методу проектів при викладанні художньо-естетичних дисциплін (метод художніх проектів) та реалізації його на уроках ОТМ; сформувати критерії оцінювання з ОТМ.
Стисла анотація досвіду:
В поданому досвіді розглянуті шляхи формування ключових компетенцій учнів через впровадження методу художніх проектів в практику викладання образотворчого мистецтва з 1 по 7 клас, враховуючи вікові особливості учнів молодших та середніх класів:
Вчителем запропонована методика формування проектного мислення дітей на поурочних заняттях з образотворчого мистецтва.
Розглянуто формування навичок проектної діяльності в колективних формах роботи.
Розроблено підхід до формування само оцінної компетенції учнів за допомогою таблиць з критеріями оцінювання практичних робіт з основних видів візуального мистецтва та теоретичної складової уроків.
Показано можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій та мульті-медійних засобів на уроках та в проектних завданнях з образотворчого мистецтва.
Вчитель розкриває власний досвід з формування громадської та соціальної компетентності школярів засобами образотворчого мистецтва шляхом вивчення і подальшого відображення в творчих роботах культури, історії та краси рідного краю.
На прикладі поурочних та виставочних робіт учнів розкривається формування загальнокультурної та образотворчої компетентності учнів засобами композиції
Досвід виконано на високому науково-педагогічному рівні, практико-орієнтований, тому заслуговує на увагу педагогічної громадськості. При практичній реалізації дає високі показники. Особливої уваги заслуговує рівень креативності поданих матеріалів і можливість розповсюдження досвіду в практиці роботи вчителів образотворчого мистецтва району, міста, області.
Характеристика досвіду за інноваційним потенціалом. Наявність елементів новизни: Запропонована методика впровадження методу художніх проектів в практику викладання образотворчого мистецтва та оцінювання робіт учнів за допомогою таблиць з критеріями полягає в удосконаленні та раціоналізації відомих ідей та методик оцінювання та проектного навчання, тому досвід можна охарактеризувати як модифікаційний.
Досвід містить алгоритми і технології, що розвивають, систематизують відомі розробки з формування навичок проектної діяльності та само оцінної компетенції учнів, суттєво доповнюючи їх і пристосовуючи для використання в практиці викладання в загальноосвітніх школах.
Матеріали, що предоставляються на виставку: опис досвіду та презентація (по досвіду та композиції);таблиці з критеріями оцінювання;відкриті уроки що ілюструють методи роботи вчителя: «Композиція в інтер’єрі» 7 клас (за спецкурсом «Композиція»), «Будинок на лоні природи» 7 клас, «Фантастичний звір» 4 клас, «Чарівний будиночок» 4 клас та презентації до них;Позакласний захід «ОТМ-естафети» 4-5 клас
Результативність впровадження досвіду:
Підвищення інтересу учнів до предмету та участі у виставках та конкурсах шкільного, районного, обласного рівнів.
Більш ефективне засвоєння основних компонентів предмету (теорії, структури предмету, технік виконання)
Підвищення активності на уроці, залучення до різних видів діяльності, що стимулюватиме формування всіх груп ключових компетенцій
Демократизація процесу навчання ОТМ з формуванням здорового психологічного клімату на уроках
Спонукання учнів до творчої діяльності з використанням різних художніх технік, інформаційно-комунікаційних технологій.
У 2011-2012 навчальному році в школі було відкрито 2 профільних класи (5-а та 6-а), навчання в яких проводиться за програмами для спеціалізованих загальноосвітніх шкіл художнього профілю: «Рисунок» (Автори: О.Придьма, С.Катюха, О.Козлов); «Живопис» (Автори: В. Ружицький, В.Власова); «Композиція» (Автори: Т.Рубля, Л.Фесенко).- Харків: «Ранок».- 2009 по 2013-2014 навчальний рік включно.
Репрезентація досвіду:
рівень репрезентації: районний, обласний, всеукраїнський. Форми репрезентації: міські практико-орієнтовані семінари «Формування ключових компетентностей учнів на уроках художньо-естетичного циклу з використанням методу проектів»(17.03.2011р.); «Композиція як засіб формування художнього мислення учнів» (19.10.2012р.);
конкурс педагогічної майстерності «Вчитель року 2011» (грудень 2011р. – V місце в області);публікація в газеті «Шкільний світ» (№4 (564), 2011: вкладка «Образотворче мистецтво» №1(31), 2011: с.1-8), розділ «Погляд на проблему» «Мобільність, гнучкість, критичність: Формування ключових компетентностей учнів із використанням методу художніх проектів»