|
| Модель особистісно спрямованого навчання хімії на основі ІКТ(в класах гуманітарного профілю)
Потоцька Олена Анатоліївна, вчитель хімії, категорія – перша,
Запорізький багатопрофільний ліцей № 99Запорізької міської ради Запорізької області, директор ЗБЛ № 99 Солдатєнко Ольга Василівна, вул. Гудименка 13-а, міста Запоріжжя, 69114, тел./факс (061)224-93-09, |
Провідна педагогічна ідея досвіду: В основі досвіду лежить наступна гіпотеза. Виявлення оптимальних можливостей інформаційних технологій у навчально-виховному процесі, а так само впровадження їх у школі підвищить якість навчання хімії учнів класів гуманітарного напрямку. Формування ключових компетенцій особистості та виконання завдань Держстандарту з хімії знаходиться в прямій залежності від системності та цілеспрямованості застосування навчальних технологій, форм і методів викладання. Вчитель виходить з того, що поняття компетентності охоплює не тільки когнітивну та операційно-технологічну складові, але і мотиваційну, етичну, соціальну і поведінкову; включає результати навчання (знання і уміння), систему ціннісних орієнтацій, досвід творчої діяльності.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Використання інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ ) у навчальному процесі є актуальною проблемою сучасної шкільної освіти. Сьогодні вчитель з будь-якої шкільної дисципліни повинен вміти підготувати та провести урок з використанням ІКТ. Урок з використанням ІКТ - це наочно, яскраво, інформативно, економить час учителя й учня, дозволяє учневі працювати в своєму темпі, дозволяє вчителю працювати з учнем диференційовано і індивідуально, оперативно проконтролювати й оцінити результати навчання. Без процесу інформатизації освіти вже неможливо уявити сучасну школу. При вдалому і правильному поєднанні застосовуваних технологій і форм проведення уроків такі уроки виявляються дуже цікавими і для учня, і для вчителя.
Науково-теоретична база досвіду є ряд нормативних документів: Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті, Державна цільова програма підвищення якості природничо-математичної освіти, Державна цільова програма «Сто відсотків», Концепція і Програма інформатизації ЗБЛ№99, Концепція переорієнтації освітньої системи ліцею № 99 на компетентнісно спрямований підхід до освіти; теорії розвиваючого, діяльнісного, особистісно та компетентнісно спрямованого підходів до навчання.
Стисла анотація досвіду: Вид досвіду за характером новизни – модифікаційний. Оригінальне цілеспрямоване використання та раціоналізація відомих педагогічних ідей, технологій, форм і методів викладання хімії, їх інтеграція з ІКТ дозволяє автору вистроїти ефективну педагогічну систему, спрямовану на формування і розвиток глибоких та міцних знань, предметної та інтелектуально-інформаційної компетентності особистості. Новизною досвіду є комплексний характер методологічної основи досвіду (проблемно-цільовий, системний, компетентнісно спрямований, стратегічно-прогностичний). Мета досвіду полягає в розробці оптимальних педагогічних умов застосування інформаційних технологій у навчально-виховному процесі засвоєння знань і створенні дидактичної моделі організації пізнавальної діяльності учнів з використанням цих технологій. Реалізація цих технологій сприяє підвищенню якості педагогічного процесу, рівню учбових досягнень, забезпечує комфортність, емоційну і соціальну адаптивність учнів, також формує особистісні якості школярів в контексті компетентнісної парадигми. Педагогічне дослідження проводилось в умовах навчально-виховного процесу на базі Запорізького багатопрофільного ліцею №99. Розкрито та обґрунтовано вплив нових інформаційних технологій на особистісно-орієнтований освітній процес в класах гуманітарного профілю при навчанні хімії; уточнені і розширені масштаби застосування інформаційних технологій; методично обґрунтована ідея підвищення рівня підготовки школярів в умовах моделювання їх пізнавальної діяльності на основі застосування інформаційних технологій Аналіз досвіду підтвердив, що формування предметної, навчальної та інформаційної компететностей особистості потребує спеціальної організації навчальної діяльності учнів.
Результативність впровадження досвіду: Розроблена та апробована педагогічна система вчителя сприяє: - створенню умов для розкриття і збагачення суб’єктивного досвіду учнів, інтелектуально-емоційного комфорту і ситуації успіху; - активізації навчальної діяльності на уроках хімії в умовах профільного навчання; - оптимізації соціально-особистісного зростання учасників навчального процесу; Також, цей досвід: - припускає широке системне застосування сучасних навчальних та інформаційних технологій, які ґрунтуються на принципах компетентісно спрямованого навчання; - забезпечує рішення завдань формування ключових компетенцій (особливо інформаційних, пізнавальних і творчих) шляхом залучення учнів до творчої дослідницької діяльності на уроках хімії та у позаурочний час; - забезпечує збільшення інтересу до вивчення хімії учнів всіх профілів навчання, стабільність результатів; - забезпечує на уроках інтелектуально-емоційний комфорт, ситуацію успіху.
Репрезентація досвіду: Досвід репрезентований на засіданні науково-методичної ради ліцею, активно використовується в навчально-виховній діяльності в позитивному освітньо-виховному просторі ЗБЛ № 99 та представлено на районному етапі конкурсу «Учитель року», номінація «Хімія»( І місце).
|