Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [83]
Історія і правознавство [27]
Математика [32]
Фізика, астрономія [15]
Географія та економіка [29]
Інформатика [16]
Іноземні мови [62]
Хімія, біологія, екологія [38]
Фізичне виховання та основи здоров'я [20]
Музика, образотворче мистецтво [18]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.04.2024, 19:30

Головна » Статті » Специфіка навчальних предметів » Географія та економіка

Формування картознавчої компетенції на уроках географії в умовах впровадження нового Держстандарту

Формування  картознавчої  компетенції на уроках географії  в умовах впровадження   нового Держстандарту







Шматко Світлана Василівна,
учитель географії вищої категорії,
вчитель-методист Запорізького багатопрофільного ліцею №99
Запорізької міської ради Запорізької області.

Запорізький багатопрофільний ліцей № 99,
69114 м. Запоріжжя, вул. Гудименка, 13 - а, тел/факс 224-93-09,
адреса сайту: http://litsey-99.at.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду  : Сучасний урок географії  не можна уявити без географічної карти. Використання географічної карти – важливий засіб пізнання навколишнього світу. Робота з картами сприяє розвиткові уяви, пам’яті, логічного мислення і мови учнів, умінь аналізувати, порівнювати, зіставляти  і робити висновки. Вона є найбільш доступним і дуже дієвим засобом активізації навчання для розвитку самостійності учнів. З огляду на величезну роль карти і картографічного методу в географії значна увага приділяється вчителем формуванню картознавчої компетенції.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Актуальність педагогічного досвіду Шматко С.В. визначається суперечністю між вимогами компетентнісної парадигми освіти і реальною педагогічною практикою викладання географії, недостатньо  забезпеченої  необхідними для реалізації цього підходу організаційно-педагогічними умовами. Основні засади розвитку шкільних курсів географії розкриваються у матеріалах Державного стандарту базової і повної середньої освіти. Шкільні курси географії спрямовані на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню та розвиток умінь усвідомлено орієнтуватися в соціальних, економічних, суспільних, політичних і геоекологічних подіях у світі та державі. Необхідною складовою успішного навчання з географії є освоєння картографічної грамотності, адже знання карти для сучасної людини не менш важливі, ніж комп’ютерні. 
Стисла анотація досвіду:
В основі   досвіду Шматко С.В.  лежить  наступна гіпотеза. Необхідною складовою успішного навчання з географії є освоєння картографічної грамотності, адже знання карти для сучасної людини не менш важливі, ніж комп’ютерні. Карта є особливою і специфічною основою, що використовується поряд з текстовим викладом і в географічних дослідженнях, і в навчальній роботі, і при самостійному ознайомленні з географією певної країни чи району. Будь-який текст не може настільки зрозуміло і швидко пояснити взаємне розташування пунктів чи інших об’єктів, причому в будь-яких поєднаннях, як це відображає карта. Картознавча компетентність учнів забезпечує виконання багатьох навчальних та життєвих завдань людини.
Мета досвіду полягає в створенні умов на уроках географії  для формування картознавчої компетенції в учнів Запорізького багатопрофільного ліцею №99 методами інформаційних, проблемних, інтерактивних, ігрових технологій в навчально-виховному процесі засвоєння знань.
Педагогічне дослідження проводилось в умовах навчально-виховного процесу на базі  багатопрофільного ліцею №99 м. Запоріжжя з метою:
  -   розкрити сутність, виявити зміст і структуру поняття «картографічна компетенція»;
  - визначити показники та рівні сформованості картографічної компетентності учнів ліцею; 
  -    розробити технологію навчання, що сприяє формуванню картографічної компетентності учнів;
 -  систематизувати, застосувати і поширити в педагогічному середовищі   ефективні методи і прийоми формування картознавчої компетенції  під час вивчення шкільного курсу географії.
Вид досвіду за характером новизни - модифікаційний. Оригінальне цілеспрямоване використання та раціоналізація відомих педагогічних ідей, технологій, форм і методів викладання географії дозволяє автору вибудувати ефективну педагогічну систему, спрямовану на формування й розвиток життєвокомпетентності особистості.
Новизною досвіду є комплексний характер методологічної основи досвіду (проблемно-цільовий,  системний,  компетентісно  спрямований, стратегічно-прогностичний). Визначення та обґрунтованість критеріїв, показників та рівня сформованості картографічної компетентності учнів ліцею №99, виявлення та  підтвердження педагогічних умов, що забезпечують формування картографічної компетентності ліцеїстів.
Теоретичною основою досвіду є ряд нормативних документів: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Концепція переорієнтації освітньої системи ліцею №99 на компетентністно спрямований підхід до освіти; теорії діяльнісного та особистісно спрямованого підходів до навчання, Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
Аналіз досвіду та результати експерименту підтвердили не тільки робочу гіпотезу, але і припущення про те, що формування життєвої  компетентності особистості потребує спеціально організованої творчої діяльності, спрямованої на ії формування та розвиток.
Результативність впровадження досвіду:
Практична значущість досвіду полягає в тому, що  його висновки створюють передумови для успішного вирішення проблеми формування картознавчої компетенції учнів ліцею №99. Завершена розробка алгоритмів характеристик різних географічних об’єктів, алгоритми роботи з підручником, контурною картою, атласом, різними видами карт. Створена картотека практичних прийомів роботи з формування картознавчої компетенції як традиційних так і інтерактивних, розроблено дидактичні матеріали. Практичні рекомендації, методи та прийоми формування картознавчої компетенції  можуть бути застосовані в ЗНЗ Хортицького району та м. Запоріжжя.
Результатом впровадження досвіду є участь учнів  у конкурсах творчих робіт, конкурсі «Геліантус»; призові місця в районному, обласному та всеукраїнському етапах  предметної олімпіади з географії. За 2010- 2013 рр. вчитель підготувала 38  переможців районного етапу предметної олімпіади з географії, 26 – переможців обласного етапу, 2 – всеукраїнського. 
Використовувати досвід може кожний вчитель, який володіє методикою організації   самостійної роботи, вміє користуватися ТЗН  і бажає застосовувати  цю технологію у своїй педагогічній роботі.
Репрезентація досвіду:
Досвід репрезентований на різних методичних заходах: засіданнях   шкільних та районних методоб’єднань, практико-орієнтованих семінарах, педрадах;  активно використовується в навчально-виховній діяльності в позитивному освітньо-виховному просторі ЗБЛ № 99. Протягом останніх років були проведені семінари для вчителів району за такими актуальними темами: «Завдання географії у період реформування школи», «Підвищення мотивації в навчанні географії», «Практичні роботи в навчанні географії», «Здоров’язбережувальні  технології на уроках географії»; участь в  обласному семінарі  при ЗОІППО «Місія школи ХХІ століття»; майстер-клас за темою: «Світове господарство» та ін. У 2013-2014 н.р. досвід представлено на районному етапі конкурсу «Учитель року - 2014» ( І місце), обласному етапі – І місце. 
Категорія: Географія та економіка | Додав: Stas (01.02.2014)
Переглядів: 2827 | Коментарі: 8 | Теги: функції географічної карти, електронні географічні карти, знати карту, контурні карти, читати карту, розуміти карту, Картографічна компетенція | Рейтинг: 3.2/101
Всього коментарів: 8
8 tamara  
Спасибо за работу. Очень интересно.

7 kkkatyunyaaa  
Здорово!

6 Шевченко А.  
Хорошо раскрыта тема , и действительно этот метод очень эффективный.

5 Яна Ч.  
Очень актуальная работа! мне понравилась

4 Богдана  
Я думаю,что ваш метод поможет ученикам не только получить знания в области географии, но и развить аналитическое мышление и улучшить память.

3 Маша  
Работа интересная.

2 Настя М.  
Карта на уроках географии-главное! Я знаю что такое номенклатура!

1 Андрей Викторович  
Учитель молодец, лучший!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024