Використання технології ігромоделювання на уроках української мови
Очеретянко Наталія Анатоліївна,
вчитель української мови та літератури, спеціаліст ІІ категорії
Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів №69 Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор школи: Борисенко Людмила Михайлівна
Адреса школи: 690096, м. Запоріжжя, вул. Ладозька 2, 224-77-33
e-mail: school692007@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду
Наданий досвід роботи вчителя висвітлює проблему необхідності забезпечення індивідуального підходу до кожного з учнів шляхом урізноманітнення навчальних форм, зокрема використання ігрових елементів на уроках української мови як однієї з провідних форм становлення й розвитку особистості дитини, яка покликана насамперед пожвавити пізнавальні можливості школярів, захопити їх вивченням мови, збудити постійне прагнення збагачувати свій інтелектуальний здобуток.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
З метою донесення до дітей дивовижної краси і загадковості, чарівливої вибагливості та складності української мови вчитель-словесник має уникати у своїй роботі штампів і дбайливо відтворювати власний спектр методичних прийомів, доповнюючи оригінальними новаціями традиційну палітру методів, що дасть змогу постійно підтримувати високий тонус дитячої уваги на уроці.
Використання ігрових елементів на уроках української мови забезпечує його проведення відповідно до найсучасніших загальнопедагогічних, психологічних і дидактичних вимог, адже гра враховує вікові та індивідуальні особливості учнів, формує пізнавальну самостійність, активність й інтереси дітей, дає змогу раціонально використовувати час.
Науково-теоретична база досвіду
Проблеми використання ігор на уроках української мови, їх педагогічне значення досить досконало були розглянуті плеядою вчених: А. Арсірієм, В. Бадером, О.М. Біляєвим, Л.О. Варзацькою, І. Діваковою, Т.К. Донченком, Р.І. Жуковською, Л.С. Ільяницькою, С.О. Караман, М.І. Пентилюком, Т. Чумак, П. Щербанем та іншими.
Стисла анотація досвіду
Гра - найбільша емоційна форма здобуття знань, вона дає дитині радість, створює ситуацію успіху і водночас щонайповніше забезпечує мовний розвиток.
Гра, як і інші форми діяльності на уроці, сприяє активному формуванню світогляду дитини, її ідейних, моральних, духовних пріоритетів. А величезне розвивальне значення гри доведено: увага, пам'ять, уміння аналізувати й синтезувати, порівнювати й зіставляти мовні явища, стрімкість реакції, скоординованість дій – ці та інші якості, такі необхідні для подальшого навчання, формуються саме під час гри.
На своїх уроках я впроваджую ігри, які мають різноманітні методичні цінності.
- Вироблення поняття нормативного мовлення, розуміння обов’язкового дотримання норм вимови, активізація словникового запасу («Антисуржик», «Брак слів», «Знак рівності», «Ідентифікація слова», «Камінь спотикання», «Коріння», «Лінгвоестафета», «Нитка», «Плетиво словес»)
- Вдосконалення мовних навичок («Від добрих сусідів», «Зайвина», «Каталог помилок», «Кліше». «Лови помилку», «Мовознай», «Плюс завдання», «Правописна подорож», «Принцип Попелюшки», «Пунктуаційна тотожність»)
- Вироблення стійких перекладацьких навичок («Вкраплення», «Перекладач»)
- Розвиток творчих здібностей («Комбінаторика», «Лінгвопоези», «Нескінченність», «рекламний ролик», «Театр етикету»)
- Формування цілого ряду особистісних рис у дитини («Лігводвобій», «Пастка», «Взаємовигідний обмін», «Визбирувач»)
Результативність впровадження досвіду
Мною були проведені дослідження, метою яких було вивчення питання доцільності використання ігрових моментів на різних етапах уроку української мови, як методично мотивованого прийому для самореалізації й саморозвитку школярів. Я дійшла висновку, що використана на уроці гра урізноманітнює види діяльності, у поєднанні з іншими методичними формами сприяє глибшому засвоєнню знань, індивідуалізації навчання, визначенню й виявленню особистих інтересів учнів, рівня сформованості у них необхідних умінь і навичок.
Посилання на матеріали: http://school69zp.jimdo.com/ методична робота-передовий педагогічний досвід
|