Мотивація до навчання на засадах гуманної педагогіки на уроках української мови та літератури – як один із шляхів розвитку творчої особистості учня
Скігіна Лілія Михайлівна,
вчитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
Запорізька загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів №30
Запорізької міської ради Запорізької області,
директор: Чумаченко О.В.
адреса: вул. Леонова 4, м.Зaпopiжжя 69006,
тел.: (061)236-87-71,E-mail: nvk_30@mail.ru
адреса сайту: http://nvk30.ucoz.ru/
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Створення умов для самореалізації особистості через підвищення мотиваційної сфери на засадах гуманної педагогіки, розвиток творчих компетентностей учнів в умовах гуманізації навчально-виховного процесу.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Мотивація до навчання – одна із головних умов реалізації навчально – виховного процесу. Вона не тільки сприяє розвитку інтелекту, але і є рушійною силою удосконалення особистості в цілому. Формування мотивації у учнів до навчально – пізнавальної діяльності є однією з головних проблем сучасної школи. ЇЇ актуальність обумовлена оновленням змісту навчання, постановою завдань формування у школярів прийомів самостійного набуття знань, пізнавальних інтересів, життєвих компетенцій, активної життєвої позиції, здійснення в єдності ідейно – політичного, трудового, морального виховання учнів, введенням профільного навчання у старших класах. Соціальний заказ суспільства вимагає від закладів освіти підвищення якості навчання та виховання, розвиток та формування конкуренто спроможного випускника, запобігання формалізму в оцінці результатів труда учнів та вчителів.
Проблема формування мотивації знаходиться на стику навчання й виховання. Це означає, що увага педагогів та психологів повинна бути не тільки спрямована на здійснення учнем навчання але і на те, як і що відбувається у розвитку особистості учня в процесі навчально – пізнавальної діяльності. Формування мотивації – це виховання у дітей та учнівської молоді ідеалів, створення системи цінностей, пріоритетів соціально прийнятних в українському суспільстві, у поєднані з активною поведінкою учня, що означає взаємозв’язок між усвідомленими та реально діючими мотивами.
У час розвитку науки й техніки, зокрема комп'ютерної, найбільшою цінністю повинна стати людина, компетентна особистість, здатна обґрунтовувати й доводити самостійні твердження. Розвиток інтелектуального, творчо мислячого учня - основне завдання, яке ставить перед собою сучасна школа. Робота учня, який роками сидить мовчки за партою, слухає вчителя й намагається запам'ятати те , що йому говорять, не забезпечує плідної праці, не дає можливості відчути людині щастя від власних успіхів. Тому розвиток творчого потенціалу людини на сьогодні є основним завданням школи.Як виростити те творче зернятко, що закладено природою в кожній дитині? Щоб дати відповідь на це питання, необхідно знати індивідуально-психологічні особливості дітей, постійно розвивати їхню пам'ять, уяву, фантазію, а також підтримувати інтерес до та під час виконання певного виду діяльності.
Науково-теоретична база досвіду: Праці Ш.О. Амонашвілі, В.Г.Ніорадзе, В. О. Сухомлинського, Я.А. Коменського, Л.І. Бондарчук, Л.О. Варзацької , І.Родигіної, Г.А. Ладижинської, О.М. Леонтьєва, Л.В. Скуратівського та Державний стандарт загальноосвітньої середньої школи.
Стисла анотація досвіду:
Для того, щоб побудувати науково обґрунтовану «педагогіку мотивації» необхідно ураховувати наукові досягнення сучасної психології мотивації. Мотивація навчання складається із багатьох аспектів, які змінюються й вступають в нові співвідношення (суспільні ідеали, сенс навчання для учня, його мотиви, цілі, емоції, інтереси, рівень навчальних досягнень, когнітивні можливості). Тому становлення мотивації є не просте зростання позитивного або негативного відношення до навчання, а утворення складних структур мотиваційної сфери. Ці окремі структури мотиваційної сфери (й складні, діалектичні відношення між ними) повинні стати об’єктом управління з боку вчителя. На сучасному рівні психологічної науки педагог не має право констатувати те, що учень не хоче вчитися, необхідно з’ясувати причину небажання учня вчитися, які аспекти мотиваційної сфери у нього не сформовані і які психолого –педагогічні засоби впливу педагог повинен використовувати щоб сформувати у учня мотивацію до навчально – пізнавальної діяльності. Формування мотивації навчання неможливо здійснити без урахування вікових особливостей учнів й їх індивідуальних психологічних характеристик. Це означає, що педагог повинен організувати навчально-виховний процес таким чином, щоб вирішувалися завдання розвитку мотиваційної сфери на В певному віковому етапі та підготовки учнів до наступного етапу розвитку особистості. У зв’язку з розкриттям резервів вікового розвитку мотивації здійснюється особистісно–орієнтований підхід до навчання. Мотиваційна сфера особистості – сукупність мотиваційних утворень, які є у людини: диспозиції (мотиви), потреби, мета, інтереси.
Мотивація навчальної діяльності учнів – це окремий етап уроку, проте її треба здійснювати на кожному з етапів різними способами – залежно від дидактичної мети й типу уроку. Основними способами формування мотивації під час навчання є:
• повідомлення учням теоретичної значущості навчального матеріалу;
• практичне спрямування знань та можливість їх застосування у повсякденному житті;
• створення проблемних ситуацій;
• створення ситуації успіху;
• постановка близьких і далеких перспектив у навчанні.
До важливих засобів формування в учнів мотивів і пізнавальних інтересів належать:
• чітка організація процесу навчання;
• авторитет учителя;
• стиль спілкування;
• самостійна пізнавальна діяльність учнів.
Методи стимулювання інтересу до учіння:
• створення ситуацій пізнавальної новизни;
• створення ситуацій емоційно-ціннісних переживань;
• створення ситуації зацікавленості;
• метод здивування;
• опора на життєвий досвід учнів;
• навчальні дискусії;
• пізнавальні ігри.
Учителі можуть застосовувати методи стимулювання обов’язків і відповідальності під час навчання:
• переконання в значущості навчання;
• заохочення успіхів у навчанні;
• вправи з висунення та виконання вимог.
Учень на уроці повинен бути налаштований на ефективний процес пізнання, відчувати особисту зацікавленість в ньому, розуміти, що й навіщо він виконуватиме. Без виникнення цих мотивів навчальна діяльність не може принести позитивний результат.
Щоб досягти необхідного результату, можна використовувати різноманітні прийоми пізнавальних мотивів:
- розвиток комунікативної компетентності учнів сприяє формуванню творчо мислячої особистості, яка зможе не тільки грамотно формулювати думки, а й ґрунтовно їх відстоювати;
- через використання різних видів творчих завдань дитині пропонується обрати собі те, що їй цікаво чи те, що вона зможе виконати;
- створено колекцію дитячих робіт з метою заохочення та залучення до співпраці наступне підростаюче покоління;
- систематична робота над вирощуванням креативних здібностей учнів впливає на підвищення мотивації до навчання, прагнення поліпшити свій попередній результат;
- визначено форми та методи стимулювання розвитку образного мислення, уяви, інтуіції учнів;
- створено умови для розкриття дитини як особистості, здатної до саморозвитку, самовдосконалення, самовираження;
- здійснено підвищення ефективності навчально-виховного процесу на засадах співпраці учня та вчителя;
- технологія базується на здоров'язберігаючих факторах та гуманному підході до учнів;
- Запропоновані матеріали досвіду заслуговують на увагу та практичне використання вчителями суспільно-гуманітарних дисциплін.
Результативність впровадження досвіду:
а) підвищення якості навчального процесу;
б) зацікавленість дітей до вивчення української мови та літератури;
в) бажання до творчого пошуку;
г) використання сучасних комп’ютерних технологій у навчальному процесі, що сприяє формуванню та розвитку ключових компетентностей учнів.
Репрезентація досвіду:
Всеукраїнська конференція, районні та обласні семінари з гуманної освіти, обласна творча група з гуманної педагогіки, шкільні та районні МО.
Посилання на матеріали: http://nvk30.ucoz.ru/load/
|