Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 00:09

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Формування критичного мислення як одного з чинників акмеологічного підходу в навчанні та вихованні особистості

Формування критичного мислення як одного з чинників акмеологічного підходу в навчанні та вихованні особистості

 

Удовіченко Любов Петрівна,
вчитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії

Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів №69 Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор школи: Борисенко Людмила Михайлівна


Адреса школи: 690096, м. Запоріжжя, вул. Ладозька 2, 224-77-33
e-mail: school692007@gmail.com

 

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду      

                                                                                                                                          
Наданий досвід роботи вчителя висвітлює питання  щодо формування в учнів внутрішньої мотивації до цілеспрямованого навчання, прагнення до успіху, творчості, духовного розвитку і духовної зрілості особистості в умовах сучасності.  

                                               
Обґрунтування  актуальності та перспективності досвіду


 Притаманна нашому часові динаміка технологічного і соціального прогресу вимагає від людини умінь швидко адаптуватися до професійної діяльності, змінювати і вдосконалювати її на основі самостійно набутих знань, знаходити шляхи розв’язання професійних і соціальних завдань у будь-яких нестандартних ситуаціях, пошуку внутрішнього потенціалу з метою гармонійної адаптації в сучасному світі. Застосування різноманітних  педагогічних  прийомів технології критичного мислення спонукає  до формування пізнавального інтересу в учнів, розвитку внутрішньої мотивації до цілеспрямованого навчання. Використання даної технології допомагає готувати школярів нового покоління, які вміють розмірковувати, взаємодіяти між собою, спілкуватися, чути і слухати інших, постійно відчувати свою успішність.    

                                                                                                  
Науково-теоретична база досвіду
       

Теоретичними засадами досвіду є акмеологічні ідеї щодо моделювання і створення гуманної освітньої системи, спрямованої на підтримку самобутності учня Б.Г.Ананьєва, Н.В.Кузьміної, В.М.Максимової. Термін «критичне мислення» пройшов непростий шлях свого становлення в системі освіти України. Лише у 70-х роках XX століття його почали активно застосовувати. Дослідники цього поняття знаходять його коріння ще у роботах Платона, Аристотеля, Фоми Аквінського, Дж. Міля, Б.Рассела. Проте справжнім дослідником сучасних традицій у дослідженні «критичного мислення», за словами американського науковця А. Фішера, вважають Джона Дьюї. Свої наукові дослідження  присвятили цій проблемі й вітчизняні вчені М.Красовицький, Ю.Стежко.      

                                                                                                   
Стисла анотація досвіду
         

Важливим питанням в контексті акмеологічного підходу до викладання української мови та літератури є активне використання прийомів технології критичного мислення як засобу створення творчого мікроклімату на уроці, виховання в учнів внутрішньої потреби передавати власне бачення світу, мати власну позицію. Тому під час вивчення української мови та літератури використовую саме ті прийоми навчання, що стимулюють активність учнів, сприяють  створенню плідного освітнього середовища й утвердження системного характеру навчання та самонавчання. П’ятикласники, наприклад, постійно відчувають потребу в ігровому спілкуванні, а групова робота в 7-9-х класах – це перша можливість виявити себе як особистість, самовиразитись і самоствердитись. У своїй практиці для розвитку учнівської творчості використовую нетрадиційні уроки, які дозволяють підвищити інтерес не тільки до предмета, а й до процесу навчання в цілому. Творчість на таких уроках бачу не в розважальності, а в підборі таких методів та прийомів навчання, такого дидактичного матеріалу, який своєю новизною подачі викликає подив і активізує увагу учнів. З метою виявлення та підтримки талановитих учнів, розвитку інтересу до української мови та літератури, формування навичок пізнавальної та творчої діяльності, спрямування їх до вершин успіху (акме) заохочую учнів до участі в олімпіаді та мовно-літературних конкурсів з предмета. Для активізації позакласної роботи з предмета практикую інтелектуально-лінгвістичні ігри-змагання , літературно-музичні композиції,  літературні вітальні.                                                                                                                                                                                               
Результативність впровадження досвіду

Протягом п’яти років мною були проведені дослідження, метою яких було створення плідного освітнього середовища й утвердження системного характеру навчання та самонавчання. Я дійшла висновку, що учні, що володіють навичками критичного мислення,  завжди впевнені в собі, перемагають сумніви,порушують питання, базують судження на доказах, шукають зв'язок між предметами, інтелектуально незалежні, можуть відокремлювати головне від другорядного. Таким чином, система освіти засобами використання акмеологічних технологій у навчально-виховному процесі може активно впливати на прагнення до саморозвитку і самовдосконалення, на формування навичок критичного мислення, як громадянської якості, необхідної для ефективної співпраці, продуктивного спілкування, комфортного життя.        

                                                                                       
Репрезентація досвіду

 

Проблема «Формування критичного мислення як одного з чинників акмеологічного підходу в навчанні та вихованні особистості» викликає зацікавленість у вчителів різних предметів  школи. У цьому я переконалася, виступивши з презентацією  на педагогічній раді школи з темою «Використання технології критичного мислення на уроках української мови та літератури»(10.12.2013), також на засіданні методичного шкільного об’єднання вчителів філологічних предметів, присвяченого даній темі(протокол №3 від 16.03.2014).У січні 2015 року брала участь у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року-2015», проаналізувавши тему «Формування критичного мислення засобами інтерактивного навчання» (III місце на районному етапі). На сьогодні розробки моїх уроків з української мови та літератури  та позакласних заходів опубліковано на сайті   www.metodportal.com                                                                                                     


Посилання на матеріали:http://school69zp.jimdo.com/ методична робота-передовий педагогічний досвід

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: LeninRMO (24.01.2016)
Переглядів: 1432 | Коментарі: 4 | Рейтинг: 1.0/337
Всього коментарів: 4
4 irash-2011  
Дякую за Вашу працю!

3 elint_m  
Цікава тема. Пропоную ваш досвід представити на МО району. Дякую!

2 irinamahevskaya  
smile respect

1 alexandra_m86  
Інноваційний матеріал!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024