Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.11.2018, 20:47

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Досвід діяльності кафедри філологічних дисциплін по формуванню національно – патріотичного самоусвідомлення на уроках

Котенкова Людмила Богданівна,учитель української мови та літератури,вчитель вищої категорії, «вчитель – методист»

Тема:

Досвід діяльності кафедри філологічнихдисциплін по формуванню  національно –     патріотичного самоусвідомлення  на уроках  української  мови та літератури.

 

Провідна педагогічна ідея досвіду

Створення умов учителями кафедри філологічних дисциплін щодо формування національно - патріотичного самоусвідомлення на уроках української мови та літератури на основі інтерактивних технологій навчання і виховання.

Актуальність роботи

В умовах становлення української держави патріотичному вихованню належить пріоритетна роль. Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції сьогодні визнані проблемами загальнодержавного масштабу.

На сучасному етапі розвитку України, коли існує пряма загроза денаціоналізації, втрати державної незалежності та потрапляння у сферу впливу іншої держави, виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей, тому зараз, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості.

 В умовах потреби у відродженні духовності роль уроків української мови та літератури у вихованні справжньої особистості повинна зрости, бо художня література як словесний вид мистецтва, має величезний арсенал засобів впливу на свідомість та душу дитини, саме тому, виховання національно свідомого громадянина України, формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей є головним завданням вчителя- словесника.

Науково-теоретична база досвіду ґрунтується на нормативних документах:

“Державної національної програми “Освіта” (Україна ХХІ ст.), “Концепції національного виховання”, “Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ ст.”, “Національної програми виховання дітей та учнівської молоді в Україні”, законів України “Про державну допомогу сім’ям з дітьми”, “Про охорону дитинства”, « Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021роки» тощо . Цими документами визначено стратегічне завдання національно-патріотичного виховання У цих документах визначені пріоритетні напрями, серед яких чільне місце посідає патріотичне виховання, яке проявляється у постійному духовному самовдосконаленні особистості, формуванні інтелектуального та культурного потенціалу, дієвій пошані та любові людини до Української держави.

    Основи національного виховання закладено вітчизняними філософами та громадськими діячами — Г. Сковородою, М. Драгомановим, М. Грушевським. У сучасній вітчизняній науці аспекти патріотичного виховання розробляють К. Чорна, В.Ягупов, І. Бех, Ю.Завалевський, О.Сухомлинська та інші.

Стисла анотація досвіду

Творчі зусилля вчителів кафедри філологічних дисциплін спрямовані на те, щоб підвищити виховний рівень сучасного уроку та його творчий потенціал, створити оптимальні можливості для розвитку самостійного творчого мислення учнів, активізації їхньої пізнавальної діяльності, щоб пробудити в учнів національні почуття, виховувати в них повагу і любов до свого народу, до його віковічних моральних та духовних здобутків, а також самоповагу й гордість за свою Батьківщину, і на цій основі формувати суспільно значущі особистісні риси громадянина України: національну свідомість, духовність.

Процес національно - патріотичного виховання здійснюється за допомогою різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань уроку. Основними формами патріотичного виховання є:

  • уроки ( уроки-лекції, уроки-бесіди, уроки-знайомство, уроки-подорож, уроки-міркування)
  • інформаційно-масові (дискусії, диспути, конференції, «філософський стіл», «відкрита кафедра», інтелектуальні аукціони, ринги, вікторини, вечори, подорожі до джерел рідної культури, «жива газета», створення книг та альманахів, виховні години тощо);
  • діалогічні (бесіда, міжрольове спілкування тощо);

Автор вважає, що осягнення літературної спадщини буде повноцінним лише за умов реалізації компетентнісного та особистісно-орієнтованого підходу на основі використання інтерактивних технологій навчання,технології розвитку критичного мислення , технології «дебати», дискусію, технологію проблемного навчання, технологію навчання як дослідження та проектну.

Створюючи систему уроків національно-патріотичного виховання, учителі кафедри української філології використовують такий алгоритм діяльності:

  • аналіз навчальної програми з предмета і знаходження там теми, питання, поняття, які мають героїко-патріотичний характер;
  • формулювання ключових проблемних питань, навколо яких можна організувати обговорення на уроці;
  • формулювання завдань уроку (результати, які планують  одержати наприкінці ) та вирішення, якими методами краще скористатись у цьому випадку;
  • готується фрагмент уроку та апробується на практиці.

Щоб художні твори посіли належне місце у формуванні складників вихованості патріотичних почуттів в учнів, на уроках української літератури здійснюється моделювання ситуацій, які сприяють розумінню учнями суспільно-політичних явищ, змальованих автором у творі, проводять аналогії із сучасністю; через мистецтво слова пробуджують національну свідомість.

Результативність впровадження досвіду

  •  підвищення  інтересу до читання патріотичної літератури: фольклору, творів українських письменників про героїчне минуле нашого народу, науково - популярної літератури, присвяченої традиціям, звичаям та обрядам українців;
  •  збільшення кількості переможців  Всеукраїнських олімпіад та конкурсів ім.. П.Яцика, Т.Шевченка, МАН.
  • підвищення рівня навчальних досягнень учнів з предмету українська мова та література.
  • високий рівень сформованості національно-патріотичного самоусвідомлення.

Репрезентація досвіду

Напрацьований досвід із виховання почуття громадянськості й патріотизму на уроках української мови та літератури презентовано на засіданні РПМК вчителів-словесників та на сайті гімназії.

 

 

 

 

http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/ppd_kotenkova.docx

 

 



Джерело: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/ppd_kotenkova.docx
Категорія: Українська та російська філологія | Додав: jurand1313 (29.01.2016) | Автор: Котенкова Людмила Богданівна
Переглядів: 660 | Коментарі: 6 | Рейтинг: 1.0/61
Всього коментарів: 6
6 milochkakopilochka1  
Одразу  видно  професіоналізм  вчителя.  Досвід актуальний. Молодець!!!

5 fazaas  
Тема Національно-патріотичного виховання в школі є актуальною. З роботи видно,які форми і методи застосовують вчителі на уроках з формування патріотизму.

4 nmitina45  
Цікавий досвід роботи кафедри, яка дійсно виховує майбутніх небайдужих громадян!

3 nakurash  
Очень актуальная тема и много хороших идей не только для уроков укр. язіка. Успехов вам и вашим воспитанникам!

2 Natik  
Кожне слово  яке ми чуємо від учителя української мови та літератури виховує почуття патріотизму.

1 abrovko72  
Аналіз роботи КФД щодо формування в учнів національно-патріатичної свідомості є цікавим та дуже актуальним

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2018