Формування здатності розвивати надбання рідної культури на уроках трудового навчання
Полякова Вікторія Миколаївна, вчитель трудового навчання, «Спеціаліст вищої категорії», «Старший вчитель»
Запорізький навчально-виховний оздоровчий комплекс № 110 Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор школи: Демченко Аркадій Григорович
вул. Стешенка, 19 м. Запоріжжя, Запорізька область, 69118,
тел. (061)289 – 78 – 15, факс 289 – 78 – 17,
Е – mail: sh110@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду: Наш час несе новий виток розвитку в системі освіти та виховання, який відроджує цінність людини, утверджує духовні, морально-естетичні надбання національного характеру. Ідеалом виховання є національно свідома людина, з високими духовними якостями, патріотичними почуттями, яка є носієм кращих надбань національної та світової культур. Однією з головних задач предмету трудове навчання є прилучення учнів до надбань української культури через практичне вивчення традиційних ремесел та різних видів декоративно-ужиткового мистецтва. Формування засобами змісту предмету якостей особистості, що характеризуються ціннісним ставленням до суспільства, держави, самої себе та інших, природи, праці, мистецтва і є провідної ідеєю даного педагогічного досвіду.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: В умовах реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді основним завданням є формування в учнів конкретного практичного досвіду з виготовлення предметів і речей, які у своєму змісті пов’язані з народною культурою українців, а саме – виготовлення декоративно-ужиткових і ремісничих виробів; виховання національно-патріотичної свідомості, залучення учнів до джерел духовної творчості українського народу. Дана розробка має на меті формування ключових компетентностей, що надають навчанню природний характер, сприяють розвитку у дитини пізнавального інтересу до національної культури, а практична діяльність стає засобом реалізації потенціалу учня та розвитку особистих здібностей від рівня освітнього стандарту до творчості.
Науково-теоретична база досвіду: Народне декоративно-ужиткове мистецтво - результат творчості багатьох поколінь майстрів. Воно єдине у своїй художній структурі і надзвичайно різноманітно за своїм національним особливостям, які виявляються в усьому, починаючи з вибору (використання) матеріалу і закінчуючи трактуванням образотворчих форм. Один із перших дослідників народної іграшки на Україні вважається Марко Грушевський ( 1865-1938). Саме він перший почав збирати, вивчати та досліджувати іграшку, яку власноруч робили і якою бавилися сільські діти. На початку ХХ століття вийшли його книги „Дитячі забавки та гри усякі...”( „Київська старина” 1904 р.) та „Дитина в звичаях і віруваннях українського народу” ( Львів 1906 – 07). Представлений досвід комбінаторний, ґрунтується на поєднанні вже відомих ідей та методів народних майстрів з виготовлення ляльки-мотанки Олександра Найдена, Тетяни Пірус, Світлани Рак, Катерини Орлової-Гузової та інш.
Стисла анотація досвіду: У даному досвіді узагальнено матеріал, який на практичному рівні демонструє можливості та переваги використання різноманітних матеріалів при вивченні технології виготовлення народної іграшки - ляльки-мотанки при вивченні варіативного модуля для учнів 5 – 6 класів з трудового навчання. Елемент новизни даного досвіду полягає в тому, що у процесі вивчення даного блоку, учням пропонується виготовлення ляльк-мотанок не тільки з тканини або ниток, а ще й з природного матеріалу – кукурудзяного листя.
Використання різноманітних матеріалів сприяє формування в учнів конкретного практичного досвіду з виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва, мають таке оформлення і техніку виконання, які обумовлені історією українського народу речей, які у своєму змісті пов’язані з народною культурою українців, а саме – виготовлення декоративно-ужиткових виробів, а через добір певних культурологічних відомостей, виховувати патріотичні та національні почуття дітей.
Для формування ключових компетентностей на уроках значну увагу приділено особистісно-орієнтованому та інтерактивному навчанню, яке допомагає кожному учневі відчути свою успішність і потрібність та сприяє розвитку творчої особистості.
Практичному спрямуванню сприяє використання таких інтерактивних методів і технік, як дискусії, робота в групах, індивідуальна робота, мозковий штурм, «мікрофон», елементи тренінгу тощо. Розвитку творчості сприятимуть такі форми роботи, як створення творчих проектів, залучення учнів до самостійної та групової пошукової діяльності, робота з джерелами інформації з використанням сучасних інтернет-засобів комунікації.
У бурхливому плині часу нові події затіняють минуле, багато чого забувається, вивітрюється з пам'яті людей. Люди повинні пам'ятати ті речі з яких почалося їхнє життя-маленьку іграшку, порадницю дитячих років. Яскравим прикладом іграшки є – лялька-мотанка з її сакральним значенням.
Повертаючись до власних коренів та відтворюючи ляльку - мотанку, можна поринути у цікаву подорож минулого українського народу.
Результативність впровадження досвіду:
Залучення учнів до національної культури.
Активізація пізнавальної діяльності.
Оволодіння учнями ключовими компетентностями.
Репрезентація досвіду:
Презентацію досвіду розміщено на шкільному сайті http://school110.zp.ua/load/osvita/pedvistavka_2016/2-1-0-3
Здобутки досвіду роботи рекомендовано для вчителів трудового навчання та керівників гуртків.
Поширення досвіду через роботу у шкільному та районному методичному центрі вчителів трудового навчання.
|