Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.05.2018, 09:14

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Трудове навчання

Формування здатності розвивати надбання рідної культури на уроках трудового навчання

Формування здатності розвивати надбання рідної культури на уроках трудового навчання

Полякова  Вікторія Миколаївна, вчитель трудового навчання,  «Спеціаліст вищої категорії», «Старший вчитель» 

Запорізький навчально-виховний оздоровчий комплекс № 110 Запорізької міської ради Запорізької області,

Директор школи: Демченко Аркадій Григорович

вул. Стешенка, 19 м. Запоріжжя, Запорізька область, 69118,

тел. (061)289 – 78 – 15, факс 289 – 78 – 17,

Е – mail: sh110@ukr.net

Провідна педагогічна ідея досвіду: Наш час несе новий виток розвитку в системі освіти та виховання, який відроджує цінність людини, утверджує духовні, морально-естетичні надбання національного характеру. Ідеалом виховання є національно свідома людина, з високими духовними якостями, патріотичними почуттями, яка є носієм кращих надбань національної та світової культур.  Однією з головних задач предмету трудове  навчання є прилучення учнів до надбань української культури через практичне вивчення традиційних ремесел та різних видів декоративно-ужиткового мистецтва.  Формування засобами змісту предмету якостей особистості, що характеризуються ціннісним ставленням до суспільства, держави, самої себе та інших, природи, праці, мистецтва і є провідної ідеєю даного педагогічного досвіду.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: В умовах реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді  основним завданням є формування  в учнів конкретного практичного досвіду з виготовлення предметів і речей, які у своєму змісті пов’язані з народною культурою українців,  а саме – виготовлення декоративно-ужиткових і ремісничих  виробів; виховання національно-патріотичної свідомості, залучення учнів до джерел духовної творчості українського народу. Дана розробка має на меті  формування ключових компетентностей, що надають навчанню природний характер, сприяють розвитку у дитини пізнавального інтересу  до національної культури, а практична діяльність  стає засобом реалізації потенціалу учня та розвитку особистих здібностей від рівня освітнього стандарту до творчості.

Науково-теоретична база досвіду: Народне декоративно-ужиткове  мистецтво - результат творчості багатьох поколінь майстрів. Воно єдине у своїй художній структурі і надзвичайно різноманітно за своїм національним особливостям, які виявляються в усьому, починаючи з вибору (використання) матеріалу і закінчуючи трактуванням образотворчих форм. Один із перших дослідників народної іграшки на Україні вважається Марко Грушевський ( 1865-1938). Саме він перший почав збирати, вивчати та досліджувати іграшку, яку власноруч робили і якою бавилися сільські діти. На початку ХХ століття вийшли його книги „Дитячі забавки та гри усякі...”( „Київська старина” 1904 р.) та „Дитина в звичаях і віруваннях українського народу” ( Львів 1906 – 07). Представлений досвід комбінаторний, ґрунтується на поєднанні   вже відомих ідей та методів народних майстрів з виготовлення ляльки-мотанки Олександра Найдена, Тетяни Пірус, Світлани Рак, Катерини Орлової-Гузової та інш.

Стисла анотація досвіду:  У даному досвіді узагальнено матеріал, який на практичному рівні демонструє можливості та переваги використання різноманітних матеріалів при вивченні технології виготовлення народної іграшки - ляльки-мотанки  при вивченні варіативного модуля для учнів 5 – 6 класів з  трудового навчання. Елемент новизни даного досвіду полягає в тому, що у процесі вивчення даного блоку, учням пропонується виготовлення ляльк-мотанок не тільки з тканини або ниток, а ще й з природного матеріалу – кукурудзяного листя.  

Використання різноманітних матеріалів сприяє формування в учнів конкретного практичного досвіду з виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва,  мають таке оформлення і техніку виконання, які обумовлені історією українського народу речей, які у своєму змісті пов’язані з народною культурою українців,  а саме – виготовлення декоративно-ужиткових виробів, а через добір певних культурологічних відомостей, виховувати патріотичні та національні почуття дітей.

Для формування ключових компетентностей на уроках значну увагу приділено  особистісно-орієнтованому та інтерактивному навчанню, яке допомагає кожному учневі відчути свою успішність і потрібність та сприяє розвитку творчої особистості.

Практичному спрямуванню сприяє використання таких інтерактивних методів і технік, як дискусії, робота в групах, індивідуальна робота, мозковий штурм, «мікрофон», елементи тренінгу  тощо.  Розвитку творчості сприятимуть такі форми роботи, як створення творчих проектів, залучення учнів до самостійної та групової пошукової діяльності, робота з джерелами інформації з використанням сучасних інтернет-засобів комунікації.

У бурхливому плині часу нові події затіняють минуле, багато чого забувається, вивітрюється з пам'яті людей. Люди повинні пам'ятати ті речі з яких почалося їхнє життя-маленьку іграшку, порадницю дитячих років. Яскравим прикладом іграшки є – лялька-мотанка з її сакральним значенням.

Повертаючись до власних коренів та відтворюючи ляльку - мотанку, можна поринути у цікаву подорож минулого українського народу.

Результативність впровадження досвіду:

Залучення учнів до національної культури.

Активізація пізнавальної діяльності.

Оволодіння учнями ключовими компетентностями.

Репрезентація досвіду:

Презентацію досвіду розміщено на шкільному сайті http://school110.zp.ua/load/osvita/pedvistavka_2016/2-1-0-3

Здобутки досвіду роботи рекомендовано для  вчителів трудового навчання та керівників гуртків.

Поширення досвіду через роботу у  шкільному та районному методичному центрі вчителів трудового навчання.

Категорія: Трудове навчання | Додав: kommun (22.01.2016)
Переглядів: 487 | Коментарі: 1 | Теги: Трудове Навчання, патріотичне виховання, лялька- мотанка | Рейтинг: 1.0/108
Всього коментарів: 1
1  
Актуальна тема. Бажаємо успіхів!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2018