Дубасова Ганна Сергіївна,вчитель історії та правознавства
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у створенні умов для самовираження гімназистів, шляхом набуття досвіду комунікативної творчої діяльності, критичного мислення, ораторського мистецтва, толерантності та вміння працювати в команді на заняттях дебатного клубу «Феміда».
Актуальність застосування технології дебати набування особливого значення в зв’язку з переходом школи до Держстандарту, враховуючи складну ситуацію в державі,як засіб формування громадянськості та патріотизму на засіданнях дебатного клубу «Феміда» Гра сприяє розвитку інтелектуальних, комунікативних якостей, творчих здібностей, розвиває логіку, критичне мислення, толерантність та вміння працювати в команді.
Основною метою дебатів є вироблення в учнів таких компетентностей як: самостійність мислення, ініціативність, вміння відстояти власну думку, вчитися не тільки аргументовано її доводити, а й знаходити стратегії для переконання опонента, дотримуючись принципу толерантного відношення до думки супротивника. Життя вимагає від особи не лише громадянської активності, а й усвідомлення нею власної ролі й значення в житті суспільства та відповідальної дії згідно з власними переконаннями і цінностями. Поняття, які ще вчора були актуальними втрачають свою вагу, знання постійно розширюються та нерідко змінюються, тому необхідно надавати дітям не знання, а технологію їх отримання. За цих умов особливого значення набуває використання технології дебати в позакласній роботі.
Науково-теоретична база досвіду ґрунтується на нормативних документах: «Концепції правової освіти у загальноосвітній 12-річній школі», Указ Президента України від 17 квітня 2002 року №347/2002 «Про Національну доктрину розвитку освіти» та працях провідних науковців: Т. Ремех Посібник для творчих педагогів // Історія України №9 (553), березень, 2008., Г.К. Селевко Энциклопедия образовательних технологий: В 2т. Т.1.М.: НИИ школьных технологий, 2006, І. Сидорчук Формування громадянської та правової компетентності на уроках правознавства // Історія України/ правознавство та інші суспільні дисципліни №48 (544), 2007, Сущенко І. Дебати в школі. Як навчити учнів аргументації та публічного мовлення?:Посібник для вчителів.- Тернопіль: Астон, 2006.
Стисла анотація досвіду.
Технологія дебати є засобом формування громадянськості та патріотизму, яка застосовується на засіданнях дебатного клубу «Феміда», де учні беруть активну участь з різних актуальних проблем. Автор у педагогічній діяльності використовує цю технологію, яка об’єднує в собі елементи різних монотехнологій, знахідки різних авторів та власні розробки, прийоми та засоби вдосконалення механізмів інтелектуального потенціалу учнів. Результат діяльності клубу є в проведенні дебатів, де грають дві команди (ствердження та заперечення), за допомогою жеребкування їм треба відстояти позицію «за» або «проти». Складність полягає в тому, що ти можеш не поділяти позиції, проте повинен переконати суддів. У кожного з учнів чітко визначені свої обов’язки. Так наприклад, перші гравці вводять дефініції та висувають основну тезу гри. Другі – висувають стратегії, та аргументовано доводять правильність позиції яку займає команда, вносять пропозиції. І нарешті, треті – підтверджують кейс своїх попередніх спікерів, спростовуючи аргументи опонентів, підкріплюючи власну промову цитатами, статистикою, законами тощо. Останній спіч робить перший або другий спікер, він аналізує гру, наводить клеші,тобто точки зіткнення під час дебатів, акцентуючи увагу на слабких сторонах противника, підкреслюєчи влучні моменти власного кейсу. Автор самостійно складає програму діяльності клубу на поточний рік.
Протягом 2012-2015 н.р. учні клубу брали участь у міжнародних дебатних турнірах за всесвітнім форматом дебатів «Бердянський ринг», «Dnipro Open», де показали гідний результат роботи команди. Гошуляк Юлія отримала відзнаку «Кращий топ спікер». Традиційним показником роботи клубу є проведення дебатів у рамках правового тижня. Протягом останніх трьох років були проведені дебати на теми: «Ця палата вважає, що права дитини-це просто гарні слова», «Ця палата вважає, що відміна смертної кари - це прояв демократичного суспільства?», «Тероризм - глобальна проблема людства», «Високі податки – повноцінний бюджет», «Диктатура може бути виправдана», «Насилля серед підлітків, результат впливу родину чи суспільства», «Книжки повинні бути друкованої форми» тощо.
Клуб «Феміда» створює умови для формування в учнів таких цінностей, як: гуманізм, патріотизм, свободу, особисту відповідальність за долю країни, повагу до прав та свобод людини.
Результативність впровадження досвіду.
Результатом даної технології є високий рівень сформованості комунікативної культури, яка складається з мистецтва усних комунікацій, теорії і практики навчальних дискусій, ораторського мистецтва та мистецтва вирішення конфліктів. Учні - учасники клубу, на 90% успішно складають ЗНО з історії, є призерами районного та обласного етапу Всеукраїнських олімпіад з історії та правознавства, переможці обласного та учасники всеукраїнського конкурсу наукових робіт МАН, учасники та переможці міжнародних дебатних турнірів (Бердянський ринг, Dnipro Open).
Засідання клубу «Феміда» сприяють вихованню свідомого громадянина, який шанує і поважає свою Батьківщину, справжнього патріота, з демократичними принципами, здатного швидко адаптуватися в мінливому світі.
Репрезентація досвіду.
Досвід клубу «Феміда» - школа дебатерів та творча лабораторія самовираження гімназистів» був репрезентований на курсах вчителів історії та правознавства в ЗОІ ППО, як майстер-клас з технології дебати на засіданні РП МК вчителів історії та правознавства.
http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/dubasova.pdf
Джерело: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/dubasova.pdf |