Естетичне виховання учнів засобами інформатики при реалізації особистісно-діяльнісного підходу у навчанні
Щеголеватих Ольга Дмитрівна, вчитель інформатики, спеціаліст І категорії
Запорізька гімназія №6 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Бєлік Людмила Володимирівна
Адреса школи: м.Запоріжжя,
вул. Олімпійська буд.2
тел.: (061) 769-80-33
email: school6.zp@gmail.com
http: http://gymnasium6.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду Педагогічна ідея досвіду - використання міжпредметного потенціалу та технічного ресурсу предмета інформатики, інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) при особистісно-діяльнісному підході у навчанні для естетичного виховання учнів, що є складовою частиною духовно-морального виховання школярів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Виховання духовності є однією з найважливіших парадигм гуманістичної едагогіки. Естетичне сприйняття світу безпосередньо пов'язано з духовністю людини. На сучасному історичному етапі розвитку нашої держави спостерігаються перекоси в усвідомленні істинних цінностей серед молоді, якогось нігілістичного погляду на минуле. У нинішню епоху змін в країні і перманентного реформування у сфері освіти, глобальних змін у технократичному соціумі у зв'язку із загальною комп'ютеризацією,багатогодинних «подорожей» по Всесвітній павутині, відходу від світу реального в світ віртуальний потрібно докласти чималих зусиль для збереження зерен духовності, тяги до прекрасного, закладених в дітях природою.
Оскільки педагогіка покликана вирішувати практичні завдання, поставлені державою,естетичне виховання з використанням інструментарію новітній дисципліни інформатики у шкільній освіті актуальне. Тому що всебічний розвиток особистості учня, його духовної складової, є запорукою успішності майбутнього випускника не тільки як професіонала, а також як творчої людини;громадянина-патріота, який цінує духовну спадщину країни;сім'янина та батька, якій зможе будувати відносини у родини в атмосфері культури, деестетичне світосприйняття є її найвищим проявом.
Науково-теоретична база досвіду Нормативним обґрунтуванням досвіду слугує Закон України «Про освіту» (1991, 1996), Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»). Науковим обґрунтуванням досвіду є роботи з педагогіки Ушинського К.Д., Сухомлинського В.А.,Макаренко А.С. та з естетики Борева Ю. Б.
Стисла анотація досвіду Існуюча проблема заміни живого спілкування і сприйняття реального світу «прокачуванням свідомості» колосальними обсягами інформації без роботи душі змусила автора задуматися про можливості предмета інформатики для створення умов, що сприяють при особистісно-діяльнісному підході у навчанні формуванню учня не тільки як компетентного користувача ПК та інтернет-ресурсів, але і як духовно-наповненої особистості.
Для досягнення мети уникнення роботизації свідомості і атавізмізації душі дітей запропоновано використовувати засоби інформатики для створення умов, що формують естетичний світогляд у підростаючого покоління.
Враховуючи те, що сучасні діти - діти нової формації, що виросли в епоху комп'ютеризації та інтернет-технологій ХХІ століття, мислять по-іншому і цінності у них відрізняються від цінностей дітей ХХ століття, запропоновано використовувати новітні технології, але не втрачати найкраще і визнане у всьому світі, перевірене століттями на практиці, що відносилося до педагогіки минулого. А саме - виховання, розвиток і навчання дітей з урахуванням загальноприйнятих законів моралі тадуховності, дотримання етичних норм; а так само, згідно історично зумовленої суті загальнолюдських цінностей, їх породження, сприйняття, оцінки та освоєння, тобто з точки зору естетики.
Використання на уроках можливостей міжпредметного потенціалу інформатики, інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) та технічного ресурсу сучасності, елементів проектної методики, яка будується на особистісної та групової діяльності учнів, дозволило вибудувати викладання дисципліни, що відносяться до точних наук, з урахуванням розвитку естетичного смаку при обробці різних форм інформації (наприклад, створення текстових документів, графічних зображень, комп’ютерних презентацій, особистих веб-ресурсів, моделювання, відео й тощо). Тобто запропоновано використання ресурсів інформатики для виховних цілей по суті непомітно для дітей.
Результативність впровадження досвіду Впроваджений досвід автора в період з 2000-го по 2015-й роки доводить, що сучасний учитель інформатики, використовуючи можливості своєї дисципліни цілеспрямовано створює умови для становлення духовно-моральної сфери особистості учня, до якої належить і естетичне сприйняття навколишнього світу.Про що свідчить підвищення рівня пізнавальної активності учнів, мотивації до вивчення предмету інформатики та інтересу у підготовки та участі у позакласній діяльності, що сприяє підвищенню рівня загальної культури, вихованості та естетичного світосприйняття.
Репрезентація досвіду Виступ на XIХ Міжнародній науковій конференції студентів та молодих вчених в секції «Проблеми педагогіки, психологічної освіти та сучасні соціальні процеси» з доповіддю «Естетичне виховання на уроках інформатики». Публікація тез: «Естетичне виховання на уроках інформатики» / «Тези доповідей учасников ХІХ Міжнародної Наукової конференции студентов и молодих вчених. 21-22 квітня 2011 року. КПУ, м. Запоріжжя », т. 3, стор. 167, 2011 р.
Опубликовано стаття «Естетичне виховання учнівна уроках інформатики», інформаційно-методичному журналі «Позашкілля Запоріжжя» (№2, стор. 117).
Досвід презентовано на засіданні науково-методичної ради гімназії №6 (протокол № 2, від 24.11.2015р.).
Посилання на матеріал
https://docs.google.com/document/d/16I8zfgo1UubcwS8uqzfG4d3muXTGQ4AmVxJZvXN3h4s/edit?usp=sharing
|