Розвиток критичного мислення учнів під час розв'язання задач з фізики
Цяпа Наталія Іванівна, вчитель фізики, вища кваліфікаційна категорія, старший вчитель
Запорізька гімназія №8 Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор Гвозденко Олексій Андрійович
Адреса: 69104, м. Запоріжжя, вул. Малиновського 14а,
Телефон: 7698026, 7698015.
Електронна адреса: gymnasium8.zp@gmail.com
Сайт: http://school8.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Одним з основних вмінь сучасної людини – є вміння вчасно отримувати необхідну інформацію, обробити її, проаналізувати та зробити відповідне рішення. Воно стане ключем до кар’єрного росту та життєвих успіхів людини. Основна задача навчитися не тільки отримувати інформацію, але і критично її оцінювати, осмислити, застосувати. Діти повинні вміти розглядати нову інформацію вдумливо, критично, з різних точок зору, робити висновки щодо точності і цінності інформації.
Обгрунтування актуальності та перспективи досвіду: Проблема розвитку критичного мислення вельми актуальна сьогодні і такою залишиться й на «завтра». Новітні технології щоденно приносять нам нзліченну кількість нової інформації. Тому об’єктом дослідження є критичне мислення учнів, а предметом дослідження- розвиток критичного мислення у дітей, під час рішення задач з фізики.
Науково-теоретична база досвіду: Технологія розвитку критичного мислення не нова. Формуванням аналітичного мислення у дітей займались такі вчені як Л. Виготський, М. Коул, Д. Вертч, Д.Брунер. Досліджували цю проблему і вітчизняні вчені О.Бєлкіна, Ю. Стежко, М.Жрасовицький, педагоги-одесити С. Пеняєв, О.Боровська, та інші.
Стисла анотація досвіду: На своїх уроках я впроваджую різноманітні стратегії навчання, націлені на розвиток критичного мислення у дітей. Мета- розвинути 6 видів розумової діяльності, необхідних для того , щоб навчитися критично мислити. Умовою розвитку мислення є не передача обсягу знань, а провокування пізнавальної активності учнів, критичного осмислення та відбору інформації з точки зору затребуваності. У процесі навчання я намагаюся дати установку на індивідуальний пошук і відбір найбільш цінного матеріалу.
Результативність впровадження досвіду: За 5 років роботи над цією темою, я спромоглася зацікавити дітей до вивчення свого предмету, та відкрито клас з поглибленим вивченням фізики. Протягом трьох років навчання, якість знань у фізичному класі зросла від 0,67 до 0,71. В інших класах також спостерігається підвищення якості знань з предмету. В 2013р.- два переможці районної олімпіади з фізики, 2014р. – троє, один з яких став учасником обласного туру, 2015р.- два переможці. Всеукраїнський конкурс « Левеня »: 2012р- 135 учасниів, 68% з відмінним та добрим результатом, 2013р – 108 учасників, 71% , 2014р.- 54 учасника,88%.
Репрезентація досвіду:
- 2011р (грудень) захист курсової роботи «Критичне мислення учнів на уроках фізики» в КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР.
- 2013р опублікування статті «Розвиток критичного мислення на уроках фізики» в інтернет-газеті « Освіта».
- 2013р (січень) виступ на ШМО точних наук.
- 2015р. Робота в творчій групі МО району на тему «Розвиток життєвих компетентностей при розв'язанні задач з фізики».
- 2015р (грудень) виступ на педраді « Спецкурс з розвитку критичного мислення».
Посилання на матеріал: https://drive.google.com/folderview?id=0B9PfijKNAWNEWnQ3WGdOWHR1YjQ&usp=sharing
|