Формування в учнів початкової школи особистісних рис громадянина-патріота України
Бикова Валентина Михайлівна, вчитель початкових класів, вища кваліфікаційна категорія, вчитель-методист
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №38 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Бисько Ірина Володимирівна
вул. Парамонова, 7-А, м. Запоріжжя, 69059
тел. (061)7698019
E-mail: obschkola38@gmail.com
Адреса сайту: school38.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду Складні, а подекуди й трагічні, реалії сьогодення України диктують нагальну потребу виховання патріотизму як однієї з головних рис особистості. Від громадянської позиції всіх і кожного залежить майбутній розвиток нашої держави. За таких умов сучасна школа має стати школою громадянського становлення підростаючого покоління. Цілі, зміст шкільної освіти повинні підпорядковуватися вихованню національно свідомих громадян-патріотів України, які власну долю не відокремлюють від долі Української держави. Ця робота, систематична, цілеспрямована і кропітка, має розпочинатися з молодшого шкільного віку.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Школа першого ступеня закладає основу всієї системи громадянського виховання учнів. Сформовані в цей період особистісні якості, набуті знання й уміння визначають успіхи чи невдачі в подальшому навчанні й вихованні, стають орієнтирами дорослого життя, визначаючи громадянську позицію, життєвий і професійний вибір. Саме тому формування громадянської компетентності учнів початкової школи має надзвичайно важливе значення.
Науково-теоретична база досвіду Проблема громадянського виховання завжди привертала до себе увагу філософів, педагогів і психологів. Ще стародавні мислителі (Аристотель, Платон, Плутарх, Сократ) з'ясували суть громадянського виховання, обґрунтували шляхи і методи його реалізації. Ці ідеї знайшли свій подальший розвиток у працях Г. Гегеля, Д. Локка, Ж - Ж. Руссо, З. Фрейда. Особливе значення формуванню громадянської свідомості підростаючої особистості надавали і українські діячі такі, як В. Антонович, М. Драгоманов, С. Русова, І. Огієнко, Г. Ващенко, Б. Грінченко, А. Макаренко, М. Грушевський, В. Сухомлинський. В “Державній національній програмі “Освіта” (Україна ХXI cт.)”, Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді обґрунтовано необхідність удосконалення громадянського виховання учнівської молоді, формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей.
Стисла анотація досвіду За інноваційним потенціалом досвід є модифікаційним, він пов’язаний із удосконаленням, раціоналізацією відомих ідей, методик, технологій тощо. Модель формування особистісних рис громадянина-патріота України на уроках і в позаурочній виховній роботі, представлена в досвіді, включає такі основні орієнтири виховання громадянських і особистісних якостей особистості:
- ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави;
- ціннісне ставлення особистості до сім’ї, родини, людей;
- ціннісне ставлення особистості до праці;
- ціннісне ставлення особистості до природи;
- ціннісне ставлення особистості до мистецтва;
- ціннісне ставлення особистості до себе;
- виховання правової культури, поваги до Конституції, Законів України.
Пріоритетна роль у вирішенні цих завдань належить активним методам і формам роботи, які ґрунтуються на демократичному стилі спілкування, сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи, творчості. Найбільш ефективними для формування громадянської компетентності школярів є колективні творчі справи, використання проектних, інформаційно-комунікативних, інтерактивних технологій.
Результативність впровадження досвіду Формування в молодших школярів комплексу громадянських якостей, розуміння належності до українського народу, до своєї Батьківщини, любові до рідного краю, до України стимулюють пробудження в них внутрішньої потреби і готовності відстоювати та захищати її інтереси, моральну відповідальність за все, що діється на рідній землі, сприяють становленню людини – громадянина і патріота України.
Репрезентація досвіду Навчальний заклад – виступи на засіданнях шкільного методичного об’єднання, відкриті уроки, виховні заходи.
Посилання: https://drive.google.com/folderview?id=0BxzcRI-_sS2ZcFhTMVhVeFhweG8&usp=drive_web
https://youtu.be/Gvzj2E4IMH0
|