Соціокультурний підхід вивчення української мови
Воробйова Лідія Борисівна,
вчитель української мови і літератури
«спеціаліст вищої категорії», «старший вчитель»
Запорізький навчально-виховний комплекс № 109
директор: Углова Марина Миколаївна
Адреса школи: вулиця Дніпровські пороги, 27
тел.: 283 – 62 – 52
email: dnporogi@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Добір навчального змісту й організація навчання української мови здійснюється на основі застосування і поєднання основоположних дидактичних і методичних принципів. Зокрема, принцип взаємозв’язку навчання, виховання і розвитку, який передбачає наявність в процесі навчання української мови таких елементів, які забезпечують гармонійну реалізацію основних загальноосвітніх функцій навчального предмета. Так, окрім навчання, що є основним, добором системи текстів, тематично визначених соціокультурною змістовою лінією, має здійснюватись цілеспрямоване патріотичне, морально-етичне, екологічне, естетичне виховання учнів.
Наданий досвід роботи вчителя висвітлює вдосконалення педагогічної технології, яка характеризується переходом:
- від учня як функції запам’ятовування до учня як суб’єкта, відповідального за власний розумовий розвиток;
- від зовнішньої мотивації учнів до внутрішньої морально-виховної регуляції.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Соціокультурний підхід вивчення української мови» є актуальною у світлі завдань викладання української мови. Соціокультурний підхід передбачає вивчення мови крізь призму народознавства і створеної українцями оригінальної і яскравої культури, що забезпечує загальнолюдську культуру, поєднання й переробку вивчених з інших предметів відомостей про світ в особистісний погляд на життя, своє місце в ньому, в переконання; формування духовного світу учнів, цілісних світоглядних уявлень, загальнолюдських ціннісних орієнтирів, тобто прилучення через мову до культурних надбань українського народу і людства в цілому.
Науково-теоретична база досвіду:
- Федоренко В. Формування духовного світу школярів як першозавдання вивчення української мови в школі. – К., «Шкільний світ», 2010 р.;
- Концепція національного виховання.
- Бондар С. та ін. Перспективні педагогічні технології в шкільній освіті. – Рівне, 2003.
- Програма: “Українська мова 5-12 класи”. Автори Г.Т.Шелехов, В.І.Тихоша, А.М.Корольчук та ін. За редакцією Л.В.Скуратівського, Перун,2005.
Стисла анотація досвіду:
Побудова уроків на тематично дидактичному супроводі - лінгводидактиці , яка відображає народознавство, валеологічні відомості, інформацію з природознавства,
мистецтвознавства, загальнорозвиткову інформацію. Добирання текстів відповідної
тематики, системи спеціальних та інтелектуально й емоційно орієнтованих завдань.
Робота над текстом: створення так званої «партитури» (виразне читання, визначення теми, головної думки, з’ясування типу і стилю тексту, робота над орфограмами й пунктограмами, словникова робота та ін.)
- Створення тематичних уроків (речення, слова, тексти на одну тему)
- Використання усної народної творчості (загадки, прислів’я, приказки, легенди та ін.)
- Використання народного календаря.
- Словниково-орфоепічна робота.
На своїх уроках я впроваджую постійно мультимедійні презентації, відеофільми.
Результативність впровадження досвіду:
Формування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості. Соціокультурна змістова лінія є засобом опанування національних і загальнолюдських культурних і духовних цінностей, нормами, які регулюють стосунки між поколіннями, статями, націями, сприяють естетичному і морально-естетичному розвиткові особистості, органічному входженню її в соціум (соціокультурна компетенція).
Репрезентація досвіду:
Проблема «Соціокультурний підхід вивчення української мови» викликає зацікавленість у вчителів української мови району, області. В цьому я переконалась на засіданні методичного об’єднання ЗНВК №109, звітові про методичну роботу на курсах при ЗОІППО в жовтні 2013 року. Розробка уроку « Складнопідрядне речення з підрядними обставинними причини і мети» з української мови в 9-му класі публікується в каталозі «Відкритий урок: розробки, технології, досвід» на форумі педагогічних ідей« Урок»
Посилання на матеріал:http://lidiaborisivna.blogspot.com/
http://osvita.ua/publishing/urok/5934/
|